Jump to content

Tråden om Polar 20/22 snekkene.


LM 605

Recommended Posts

Godt å høre flere Kristiansandere her. Hadde selv en Polar 20 (2010 mod. mYanmar 3YM20) i 5-6 sesonger. Kjempe båt. Men det at der kommer så store mengder med vann inn, høres jo rart ut. Må jo nesten sitte nede  i båten mens regnet plasker ned, så burde du vel kunne se hvor det kommer inn hen? (Ja, det var vel forresten det du hadde gjort til ingen nytte). Hadde aldri en dråpe vann inn i min båt, "verken ovenifra, eller nedenifra"  Veldig fin båt forresten....:thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

Jo, takk for det:) Begynner å bli noe sliten inni, men planen er gnikking og kos i garasjen når barn kan leke og legge seg sjøl🤞

Er en liten sprekk i kebonyen ca på midten av båten, men det skal da være tett under? Noe sier meg at det er under der en plass det kommer inn, men ikke veldig gira på å pelle det opp... 

Link to post
Share on other sites

Skulle tro at dette var tett på en såpass ny båt. Vet ikke om der er brukt skruer her, eller om kebonyen er limt fast. Nå skulle vel en lekkasje sees inn under dekk eller langs dollbord/akter hvis det lakk såpass mye som du antyder. Går ut i fra at denne også er bygd i Polen, lik den jeg hadde. Bare for å legge til, at kvaliteten på de "Polskbygde " var helt ypperlig.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe å si på kvaliteten, nei. Eneste som var litt dumt var at de ikke kunne spore opp mal til kalesja, så den blei dyr gitt. Måtte pelle ut en råtten fuge under vinduet foran, så jeg frykter at det kan være et problem der overganga ikke er synlig. Kan jo muligens prøve å behandle kebonyen med noe som gjør den vanntett. Tips til produkt?

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min følte jeg at kalesjen ikke var helt 100%. ( sydd i Polen). Voldsom stram. litt feil på hull, og noen skjøter som lakk veldig. Dette vil jo som regel bli bra etter noen regnværsdager på nye kalesjer, men ikke på denne. Fikk derfor ny kalesje på reklamasjon. Dette var ei Helly Hansen org. kalesje, og det var en helt annen kvalitet. Når du nevner fuge foran under vindu, så hadde jeg faktisk nøyaktig samme problem på min Polar. I sammenføyningen av vindskjerm og dekkk , under høyre frontvindu var en lekkasje i fugen,(kunne nesten se i gjennom),  Der rant det vann inn under regnvær, eller når jeg spylte båten.  Fikk det jo tett når jeg klemte inn noe Sikaflex her. Nå hadde ikke min båt Kebony treverk på dekk,dollbord eller bak, men kun på innv. dørk. Jeg behandlet den ikke med noe i de fem år jeg hadde båten. Hvis man er forsiktig med oljesøl, fiskeblod, etc. så kan Kebony treverket holde seg like fint som teak, ubehandlet, men det går naturligvis an å behandle det med f.eks teak olje eller lignende. Dette krever jo noe mer vedlikehold, men blir jo veldig flott. Bare ikke bruk lakk på slike plasser. Et lite spørsmål : Har du Yanmar eller Volvo i din båt?

Link to post
Share on other sites

Har akkurat samme motor som du hadde. Prøvde olje et år og båten blei jo heilt nydelig, men etter et par mnd i sola, så er det jo tilbake til start igjen. Men noe sier meg at hvis jeg metter treet, så kan det jo iallefall ikke skade. Evt lure ned litt klar silikon i den sprekka. 
Skal ikke på med no lakk, nei👍

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Våren Nærmer seg og jeg og fruen har bestemt oss for og kjøpe båt til sommeren. Selv ønsker jeg meg en daycruiser men kona insisterer, "vis vi skal ha båt, skal vi ha polar, ellers ingen båt" som en god ektemann som jeg er får hun viljen sin denne gangen også....

 

Men har overtid blitt fascinert av denne herlige båten, etter å ha fått låne en Polar 22 i sommer har jeg blitt frelst selv. Har 2 barn som også digget båten siden de kunne ligge foran på "sofaen" med hvert sitt nettbrett å chille.

 

Spørsmålet er, er det noe spesielt man burde se etter på denne båten? 

 

Har ikke heller det største budsjettet, men ønsker å kjøpe et lettere oppussings prosjekt som kan pusses opp over tid.

 

Det viktigste er at båten er hel og at motor starter og går uten alt for mye problemer.

 

Håper på noen gode tips her :)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Båten ble tatt i fjor, og i år er det motoren sin tur til å få seg en overhaling! ..eller det vil si at jeg bytter ut Marna MB10A'en men en eldre (!) MB10A :giggle: Motoren som sto i hadde oljelekkasje og dempet vel mye. Jeg er ingen mekaniker, så jeg fikk tak i en motor på finn (solgt av flogen :thumbsup:). 

 

Uansett... Den gamle motoren hadde fester til laderelè og startrelè på toppen av motoren (se bilde under), dette har ikke den nye motoren (kun festebrakett til dynastarter).

Så til spørsmålet: Hvor kan jeg montere laderelè og startrelè i Polaren? Noen ideer?

Laderele.jpg

Redigert av Cato76 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Denne delen fantes vel i delelisten til "tidligere" Polarboat.  Heter vel i da Polarbåt eller Polar service ? Men hvis du kontakter nåværende Polar produsent, som jo holder til i Mandal (Venus boat?), så har de vel alt av deler der. Nå det er sagt, så burde det jo ikke være veldig komplisert med å få tak i en bit med syrefast stål, bore to hull, og bøye dette til så det passer. Er jo heller ikke store vekta som skal hvile på denne bøylen.

Link to post
Share on other sites

God kveld Polar-eiere! Jobber nå med å tilpasse kalesjestenger til min Polar. Ettersom dette tidligere var en Polar HT så passer ikke alle kalesjestengene som jeg fikk med på kjøpet, men ser at jeg kan bøye disse til selv. 

Slik jeg har forstått det så er det to forskjellige størrelser til Polar classic hvor én kalesje er høyere enn den andre. Jeg ønsker i utgangspunktet å lage kalesje av den lave versjonen, men jeg vet ikke hvor lange stengene skal være bak eller foran. 

Er det noen som vet lengde på kalesjestengene til Polar 22 eller som har mulighet til å måle opp dette? 


549041781_2021-04-2419_30_44.jpg.cdad2b57f27d3cccad905726abe6c998.jpg

2057088736_2021-04-2516_00_52.jpg.815b103977f9edc7968278f7259eb0cc.jpg

 




Ellers så begynner båten å bli penere og penere for hver dag som går. :) 

 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev On 23.4.2021 at 8.00:

Denne delen fantes vel i delelisten til "tidligere" Polarboat.  Heter vel i da Polarbåt eller Polar service ? Men hvis du kontakter nåværende Polar produsent, som jo holder til i Mandal (Venus boat?), så har de vel alt av deler der. Nå det er sagt, så burde det jo ikke være veldig komplisert med å få tak i en bit med syrefast stål, bore to hull, og bøye dette til så det passer. Er jo heller ikke store vekta som skal hvile på denne bøylen.

Godt poeng! Tenkte at dette var et klassisk produkt, men ser det er litt forskjellige varianter ute å går også. Får mekke sammen noe selv her. :)

Link to post
Share on other sites

God søndag! Jobber for tiden med å fikse kalesje til min Polar 22. Ser også at det er to forskjellige kalesjer til Polar 22 med glassfiberskjerm med høy og lav profil. Er det noen som tilfeldigvis besitter mal-tegninger eller lignende til Polar? 

Jeg må tilpasse kalesjen etter ny vindskjerm og mahogny-rekker og må derfor (antageligvis) skreddersy kalesjen til båten.

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei folkens,

Jeg tenker på å lage "sengebunn" foran til min Polar 20.

Er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan det skal være?

 

Jeg har sett noen bilder på Finn.no men nå finner jeg dem ikke igjen.

Jeg tror jeg husker at det er 3 plater på tvers, og så er to langsgående puter. Kan det stemme?

 

Når det skal pakkes vekk, så får vel putene plass mot skroget i baugen, men hvor legger man platene?

 

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har sett er de fleste laget med denne løsningen. Vet ikke hvordan lagring av plater og slikt er gjort, men i mitt oppussingsprosjekt har jeg tilpasset interiøret slik at jeg har en forsenkning helt fremme i hjørnet hvor platene kan bli lagret oppå hverandre under puten. De ekstra putene blir lagret over dette igjen. 

 

878_1442006280.jpeg.a1d5739e3ca4d2d7e86d1b238e95a069.jpeg878_1543899167.jpeg.ef958c61426b1e90dc9d51ae2b53b94c.jpeg

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig interessant :-)

Men kantene her er helt rette. På min er de litt krumme.

 

Nå fant jeg bildet fra finn.

 

075_2088082609.jpg.e93c984258a3ef9f582d9b08d6797c61.jpg

 

Magefølelsen sier at disse passer perfekt opp mot skrogsidene.

 

 

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Har en oppussingstråd her inne for min Polar-snekke hvor dette ble postet i går, men kanskje kjekt for flere som ønsker seg trimplan bak. Fattern pusset støv av gamle støpeferdigheter så han lagde en støpeform av trimplanet som jeg har demontert. 

Hvis noen ønsker å låne formen til å støpe eget trimplan så gi beskjed så finner vi en løsning. :thumbsup:

 


2082982328_2021-06-13-Polar22-007-2.jpg.eff3b02e27d7947d649b50f89fd4338f.jpg1084053063_2021-06-13-Polar22-008.jpg.151db1bb8704f1f317fd07a118769012.jpg

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig hyggelig tilbud! :-)

Kanskje du kunne linke til oppussingstråden?

 

Hvis jeg skulle lage trimplan så hadde jeg forøvrig vurdert sterkt å modifisere det litt

Se mitt spørsmål her.

 

Mitt trimplan bråker og spruter mer en noen annen båt i marinaen.

Tenker også litt på om vi skal overnatt i båten i sommer.

 

Jeg tenker på å lage 5cm huller huller inn mot skroget, men jeg nøler litt med et såpass drastisk inngrep.

Midlertidig hadde jeg tenkt å teste ut å skjære til en isoporblokk og klemme inn bak støttestaget.

 

Merk våte flekker på brygga her.

 

176913739_Screenshotfrom2021-06-1410-35-01.png.684c4305b520c0e46a336a6343a98ade.png

Redigert av Alias_Knagg (see edit history)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Ja, jeg har sett enkelte som har modifisert trimplanet med en støpt boks på hver sin side av oversiden på trimplanet for å unngå problematikken du beskriver. Har ikke erfart problemstillingen selv ennå (har ikke fått båten på sjøen i mitt eie :rolleyes:). Skal se om jeg kan finne bilder av dette. Det kan også hende at badeplattform over trimplanet kan bidra til mindre bråk.


Bygger selv snekka om til elektrisk drift, så hvis den bråker mye for din del kommer jeg garantert til å merke det på min. 





Ellers, her er link til oppussingstråden: 



 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Edit. 

Her kommer et par bilder fra arkivet som viser forskjellige løsninger. Mulig noe av dette kunne fungere bra? Vet han som støpte de firkantede klossene på trimplanet nevnte problemstillingen som du beskriver. Hvor godt det hjelper vet jeg dessverre ikke, men vil anta at det hindrer den ekstra skvulpingen og smellet deretter. 

483023050_2020-04-03-Polarvindskjerm-017.jpg.367c5f6f9137bb104c0bdbec7da41398.jpg1272580366_2020-04-03-Polarvindskjerm-019.jpg.a2c7e43b26dfaf00416ea37e7279b303.jpg1679668_2020-04-03-Polarvindskjerm-021.jpg.c5b38ea2c746bf37ee195072fbd136ce.jpg25042008163.jpeg.563bceac687ec04dfea5527ee881c802.jpeg

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja de burde jo fungere begge to. Den første var noe mer elegant. :-)

Skulle være lett å teste ut med en bit isopor også.

 

Jeg tror egentlig ikke det skal så mye til. Det er en symmetri på bølge-frontene som kommer fra de rette kantene som treffer skroget, som fanger luft og smeller. Hva som helst som bryter opp det mønsteret burde virke, selv om man selvfølgelig ikke kan garantere at noe lignende ikke kan skje mot deler av "bølgebryteren".

 

Håper denne virker. Jeg får ikke lov å laste opp .gif, men dette er bare en gif med .jpg sufix :-)

 

 

polar.gif

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...