LM 605 Startet 5.August.2012 Del på Facebook Startet 5.August.2012 Har selv ei ny Polar 20 snekke (2011mod). Hadde vært interessant og komme i forbindelse med andre som har disse snekkene for å utveksle erfaringer etc ang. denne båttypen. Dette er jo båter som har vært bygget siden 60-tallet, så der finnes sikkert mange her på forumet som eier eller har eiet ei Polar-snekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Jeg hatten Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 7.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2013 Vi som har Polar 20/22 kan jo "prates her" når det gjelder disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sivi Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 Hei LM 605. Jeg har en polar 20 som jeg kjøpte i 2012 det er en 1998 mod med en vp 2020 jeg er meget fornøyd med denne båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viking. Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 (redigert) Hei. Nei i 2012 var det ikke stor respons.. Må da være mulig å samle mange nok til et Polar 20/22 treff i løpet av 2014 sesongen? Problemet er kanskje farten, og tiden vi bruker for å nå en møteplass? Hvis noen er interesserte kan dere jo skrive her hvor dere holder til, hvis dette skulle være av interesse? Eller finnes det en Polar klubb noe sted? Noen som vet? Redigert 7.September.2013 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt: Polar 20 - Marna 1977 Navionics hd Europa, på Nexus7. Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 8.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2013 Skal vel mye til for å få til et treff, i og med at båteiere bor vel såpass spredt utover det ganske land. I tillegg så er jo Polar-snekkene forholdsvis små, og beveger seg jo i et forholdsvis moderat tempo. Holder selv til i Kristiansand, og her i omegn finnes det mange Polar-snekker, både 20 og 22 fot. Det er jo solgt enormt mange av disse båtene helt i fra starten på 1960 tallet, men har inntrykk av at de fleste av dem går på Sør- og Østlandet. Det finnes en "Polarboat klubb" som ble startet i fjor, men vet ikke om dette ble den store suksessen. Adressen er vel til Polarboat , Herre i Telemark, som jo er de som selger snekkene i dag.Gjennom medlemskap (kr. 300.-) får du to messingskilt med medlemsnummer + en del tilbud på div. i fra Polarboat. Er usikker på hvor mange medlemmer som klubben har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viking. Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Ja du har trolilg rett i det.. Sitér dette innlegget Båt: Polar 20 - Marna 1977 Navionics hd Europa, på Nexus7. Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post Share on other sites More sharing options...
fredde1972 Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Jeg har også en Polar 22. Tror den er fra 1981 men er usikker. Oppdaterer med litt bilder siden når jeg er på pc'en. (Ipad) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viking. Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 Oppfordrer alle polar 20/22 til å legge inn noen bilder :-) Sitér dette innlegget Båt: Polar 20 - Marna 1977 Navionics hd Europa, på Nexus7. Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) Kan legge ut noen bilder av snekka jeg hadde i fire år. Polar 1970 m/Marna RG12 2-syl bensin. Kjøpte den som en halvråttent prosjekt, og når jeg solgte den var det vel stort sett skrogtrekket som sto mer eller mindre ubehandlet igjen. "Litt" sliten på dollbord og innredning... På vei hjem fra Kragerø. Man kan fint frakte en Polar 22 på en vanlig Tysse-henger med selvjusterende vogge for 20-22 fots båter, hvis noen lurer på det. Bare husk å flytte tårnet bakover, da snekka har tyngepunktet i midten i motsetning til de med påhengs/aggregat. Ikke noe særlig med 300kg på kula... Innredningen plukket ut for litt vinterarbeid. Etter noen gode økter med varmepistol og skrape, samt forsiktig pussing (fineren er tynnnnn...) var det klart for beising og lakk. Dekket var dårlig både foran og bak. Her har jeg vært og hentet ett lass med teakvinduer og dører som noen ga bort på Finn. Naboen var også interessert i teak, så han fikk alle vinduene, og jeg beholdt alle karmene.... Skikkelig Burma-teak fra 60-tallet. Skjærte ut deksplater i 6mm kryssfiner som ble epoxybehandlet på begge sider. Deretter skar jeg opp teaken i 10mm lameller som ble limt fast i platene med epoxy. Deretter høvling og sliping. Klar til montering. Har revet av de gamle teakstavene og monterer platene med ekspanderende lim og skruer i natesporene. Etterpå ble de natet på vanlig måte. Alt restaureringsarbeidet ble ikke gjort på en gang. Vi hev båten på vannet og brukte den slik den var første sesongen. Innredningen ble tatt første vinteren, dekk, dollbord og vindskjermer neste vinter osv. Viktig å dele opp litt, og bruke båten hver sommer. Ihvertfall for meg. Tilslutt synes jeg resultatet ble bra, med tanke på at all innredning er originalen fra 1970, kun beiset og lakket opp. Motoren var veldig bra, så den ble bare justert opp og pusset litt på slik at den ble litt triveligere å se på. Slo ut frostplugger og renset kjølekanaler o.l. som er greit å ta når man overtar. En evighetsmaskin som bestandig tøffet slik den skulle. Når den var ferdig solgte jeg den da jeg ville ha noe med litt lenger rekkevidde. Ungene tok det faktisk værst. Det går ann å bli glad i en båt.... Han jeg solgte den til blemte dessverre å stenge bensinkrana etter å ha fyllt full tank og fortøyd. En uke etterpå går han ned i båten og starter selv om det lukter bensin. Etter å ha gått på land, smeller det, og båten brenner opp. Jeg ser ingen problemer med å ha bensinmotor i ei snekke. Men man bør være våken og vite hva man gjør. Siden dere etterlyste bilder har dere fått ei remse, og jeg håper kanskje noen finner inspirasjon til å ta vare på disse snekkene. Det værste er at jeg vurderer å selge daycruisern og få meg ei snekke igjen. Som jeg bare kan pusse litt på..... Redigert 15.September.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Vakker båt det der Honduras utrolig synd den gikk tapt Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 Veldig flott båt. Gøy og se folk som hopper på slike restaurerings-prosjekter og får så bra resultater. Personlig tror jeg ikke at jeg hadde hatt tålmodighet til å begynne på slikt, men jeg beundrer dem som får det til. Liker også og pusle litt med det ene og andre når det gjelder båt, men da det stort sett har vært nye båter i mitt eie, begrenser det meste seg til div. "vanlig" vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viking. Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Flott båt og flott jobb. Synd det gikk som det gikk etterhvert. Sitér dette innlegget Båt: Polar 20 - Marna 1977 Navionics hd Europa, på Nexus7. Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Ja da var også Polarboat konkurs. Kom vel egentlig ikke som noen bombe, da bedriften vel har slitt i noen år for å holde det gående. Er vel den peneste snekka på denne størrelsen, som det jo har vært solgt enormt mange av opp i gjennom årene, helt i fra starten på 60-tallet og frem til i dag. Men det er vel stort sett day-cruisere og sjærgårds-jeeper som har overtatt dette markedet. Mange trodde vel at slike små-snekker ville bli populære igjen i disse tider, med rimelig vedlikeholdsutgifter, lav forsikring, extremt lavt drivstoffutgifter, etc. men den gang ei. Godt det fremdeles er en del snekke-entusiaster som steller sine Polar båter med omhu. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wester Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 - men, tror det er et firma til som produserer disse flotte klassikerne "polar boats hasseltangen as" http://www.finn.no/53375656 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Det er vel samme Marcussen som drev Scand før de gikk konkurs sist.. Tror de har tatt over formene til Nor Sea 770 ( gamle Polar 770) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wester Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Stemmer det. Han har en ny Polar 770 også på finn.no. syntes det er desidert de fineste snekkene! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Stemmer det. Har sett han har "nye" Polar 20 for salg, men tror dette er eldre båter som blir kjøpt opp, og ribbet helt ned før disse blir lakkert,montert ny innredning, motor, osv. og da solgt som nye. Er ikke helt sikker på dette, for det er jo (eller var) Polarboat A/S som vel hadde kjøpt alle rettigheter og former etc.til Polar 20/22 , og som bygget og solgte disse fra bunnen av. Også tidligere daglig leder hos Polarboat, Trond Åsulfsen, jobber jo i dag på Telemark Marinesenter, og der selges også en del lekre Polar-snekker som er bygget på eldre skrog som er bygget helt opp igjen med masse fine detaljer, og forvandlet til noen virkelige smekre båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Dette er/kan være fine båter. Men har aldri skjønnt prisene på disse. Noen ser man tydelig er dyre mens andre ikke har stort annet enn en god motor å skryte av, men uansett syns jeg prisene er merkverdig høye. At disse skulle gå konkurs hadde jeg ikke trodd. Veldig trist. Til og med folk som ikke har peil på båt kjenner igjen en Polar snekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Det er klart når salget svikter, noe det forøvrig jo også gjorde i hele båtbransjen for noen år siden, så er det jo vanskelig å få til og gå rundt. Nå ble jo produksjonen av Polar 20/22 flyttet til Polen i 2010, for vel og få ned kostnadene noe, men det ser vel ikke ut som dette hjalp noenting. For eiere av disse båter blir det kanskje et konkurssalg av div. deler og utstyr etterhvert, sikkert mange som er ute etter noe her. Det kan jo også til og med hende at Polar oppstår igjen fra de døde, slik mange andre har gjort i bransjen, og forsetter å produsere snekkene igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skuggevik Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 (redigert) Hei. Jeg har en polar 22 fot med hytte og vindskjerm. Det er 1972 mod. Med en Volvo penta BD2, 25 hk. Den er under full restaurering, så har en lang jobb foran meg. Overhaling av motor, og oppbygging av innredning igjen. Alt elektrisk må har en gjennomgang. Alt var råttent og full av jordslag etter overtagelse. Stått på land med dårlig tildekking de siste 5 årene. Noen flere som har denne type båt? Gjerne med bilder av innredning :) Det er benker langs sidene, og det er blitt bygd en vegg som gjør at båten får en cabin /lugar.. Kan komme med bilder om noen er interesserte. :) Redigert 16.Februar.2015 av Skuggevik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Altid morro og se billeder av farkosten, etter hvert som jobben skrider fremover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skuggevik Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Skal få Lagt ut bilder fra der den stod og fremover! :) Skal opprette en egen tråd for oppussingen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Hei, jeg var innom hos Marcussen på Hasla for noen år siden, var interessert i å kjøpe et skrog og bygge opp selv. Nå ble det til at jeg gjorde et annet valg, men mens jeg gikk rundt i hallen, snakket jeg med guttane som jobba de, og en av dem sa da en ting som har blitt i minnet: Han mente jeg búrde kjøpe 22 foteren fordi den gikk suverent best i sjøen. Er det noen som har samme vurdering og evt en forklaring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Polar 20 og 22 har jo egentlig samme skrog, men 22 foteren er jo to fot lengre, og noe tyngre, så det kan jo naturligvis utgjøre noe der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.