Jump to content

Tråden om Polar 20/22 snekkene.


LM 605

Recommended Posts

Nå kjøpte jeg ikke rør til Polaren, men en tidligere båt jeg hadde.(Marex 24). Skulle bruke det til ny lanterne bøyle. Kjøpte det vel hos den gang Jens Sagen ( Hansen Protection i dag),. Ellers får du vel kjøpt slike i dag hos alle som driver med kalesje/puter etc. til båt. Du får det også hos Maritim. Nå er jo bøylen til Polaren ganske uten de store bøyer, så den burde være ganske enkel å bøye til. Bare fyll opp røret med fin sand, så det ikke lager noen "knekk" når du bøyer det til. Koster ikke mange kronene for en lengde på et par meter.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Jeg er en fersk eier av en eldre Polar 22 classic er begeistret over denne båten!!!  
 

Av høydepunkter vil jeg nevne, klinebenk m rorkult akter, avslappet styrmannspossisjon med rattet på siden og lett tilgang på vrianlegget til en nydelig Marna 4 takter som banker taktfast på saltvann og kjærlighet. Overraskende lett å manøvrere og håndtere vridbart, og båten duver støtt og godt i sjøen. 

 

Har vært ute annenhver dag, og til og med stått opp kl. 04.30 for å snekke til jobb i stedet for bil. Sykkelen er lett å få med, og turen over fjorden er en nydeligdeilig start på dagen. 

 

Er interessert i erfaringer med kallesje, og trimplan. Ser det er gjort noen erfaringer med dette? Jeg har 5 buede stenger, som ikke er spesielt praktisk å pakke ned. Hvor og hvordan er kallesjestengene dandert og hengslet på de nyere båtene? 

 

Finnes det noen i fjorden med en brukbar kallesje jeg evt kunne ta mål av? 


 

Rikelig erfaren innen plundring på sjø og land.

Jeg elsker å seile og seiler så sakte jeg kan,

for turen er slutt, når du kommer til land. 

Link to post

Velkommen i klubben nærsagt :-)  Jeg har en 20, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med kalesj kabalen. Alt jeg kan nevne er at jeg nylig hadde en definitivt dårlig opplevelse med Arvid Thoresen Båtkalesjer AS. Det er mulig at at "skredderene" som jobber der er samvittighetsfulle og dyktige, men det å skulle få en enkel bøyle laget var en ren fiasko. Sørg i alle fall for å ha veldig klare avtaler og spesifikasjoner om du ender opp der. Nå blir det hjemmelaget til vinteren like vel.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei folkens,

Kunne jeg be dem som måtte ha litt tid om å respondere på denne tråden om tilhenger til P20?  (evt. her)

Jeg sitter i øyeblikket med to hengere, en Tysse 6257 og en Brendererup Basic 1300, og det er jo bare dumt.

Spørsmålet er bare hvilken jeg skal satse på. I øyeblikket heller jeg mot å beholde den gamle Brenderuppen, selv om folk i den andre tråden syntes å mene at Tyssen skulle passe helt perfekt.

 

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...