Jump to content

Vedovn i trebåt


JJaco

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nylig kjøpt meg en 36 fot treskøyte, som jeg skal bo i under studietiden og

jeg har gått i gang med å gjøre den om innvendig, så den skal bli bebolig hele året.

Det står en gammel dieselovn i den nå, som båte er stygg, og lekker diesel, så jeg vil gjerne bytte den ut med en liten vedovn. Det er allerede en pipe der ( ca 7 dm diameter, og 2 meter lang). Er det noen som har erfaring med vedovn i båt? Hva slags ovn man kan bruke, hvor stor ovn vil man trenge for en slik båt, og hvor man kan få tak i en? Vil helst bruke den samme pipa som er der nå.

 

Mvh Jor

Link to post
Share on other sites

Er i utgangspunktet skeptisk til vedovn for overvintring, så lenge det finnes alternativer. Ovnen må nødvendigvis være ganske liten og må mates annenhver, kanskje hver time. Lite søvn, mye vedbæring. Sats på oljefyring. Reparer den du har eller skaffen ny. Har gode erfaringer med Dikcinson, Brenner i månedsvis uten tull, 6 liter i døgnet. Ellers er det vel en ide å skaffe seg 220v ombord?

Link to post
Share on other sites

Takk for fine svar,

absolutt noe å tenke på med nattesfyring. Jeg tenker vedovn fordi jeg kan få gratis ved, så da blir det ganske mye rimligere. Jeg tenker jeg da kanskje kan lage f.eks en stein/betongplate jeg kan legge oppå ovnen for å få termisk masse, denne vil da forhåpentligvis gi varmen utover natten når veden har brent ut. Jeg skal prøve dette, og gi tilbakemelding om hvordan det fungerer. Noen som har erfaring eller tanker om dette? Noen i Norge som selger vedovner beregnet på båt?

Så kan jeg evt ha elektrisk ovn som backup. spennende!

 

Jor

Link to post
Share on other sites

Ta heller en skikkelig rengjøring på dieselovnen og skift pakninger på den, så har du en varmekilde som kan stå på hele døgnet og gi god og jevn varme! Vedovn er greit nok det, men den må mates hele tiden for å gi noe tilbake. Nei, takke meg til en skikkelig dieselovn som gjør at du kan våkne til varm og tørr båt, helt uavhengig av om du har landstrøm eller ei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...