Jump to content

Sikring til nytt Lowrance ekkolodd ryker - hvorfor?


Søringen

Recommended Posts

Har installert et enkelt ekkolodd (nytt, Lowrance) i Hansvik`en før hummerfisket tar til...

 

I monteringsanvisning anbefales det å ha en av/på bryter mellom ekkolodd og batteri for å hindre korrosjon på plugg inn til lodd. Kjøpte meg en "dra-ut/inn-spak" bryter hos lokal båtforhandler. Koblet medfølgende sikringsholder med 3A sikring inn på kretsen.

Slår på ekkolodd, og alt ser fint ut. Men når jeg bryter strømkrets vha bryter, går sikringen :pray: Kjøpt nye 3 & 5 A sikringer for å se om hjelper, men 5A sikringene ryker også. Noen med god elektroforståelse som har peiling på hva som kan være problemet :confused:

Link to post
Share on other sites

En bryter skal jo vanligvis ikke kobles til både + og -. Den skal jo bare bryte + lederen. Ikke rart sikring går hvis du kobler både minus og pluss på den. Dessuten bør all elektronikk slås av og på med bryter på selve ekkolodd slik at ekkoloddet får avslutte på riktig måte. Vi slår ikke av PC heller med å dra ut kontakten.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke hovedbryter i båten. Har elektrisk lensepumpe m/flottør mtp regnvann. Har kobla denne inn til strømskinne der også strøm til ekkolodd går ut fra. Så for vårt bruk er en bryter for ekkoloddet mest hensiktsmessig. Noe mer avansert elektronikk blir det vel neppe med det første...

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Du har nok et poeng. Jeg tenkte i min enfoldighet at strøm vandrer fra minus til pluss (eller andre veien :ghost: ), og at kretsen brytes ved bruk av bryteren. Men det høres jo logisk ut det du sier med at bryteren kun skal bryte pluss-lederen. Får tegne et enkelt koblingsskjema når jeg sitter i båten igjen for å lære og forstå hvor jeg har driti på draget ...

 

Slår av og på ekkolodd på selve loddet, men siden det anbefales fra produsenten å ha en bryter for å minske "erk" på plugg inn til loddet bruker jeg denne muligheten når båten bare er liggende i havn over tid. Ledninger og strømplugger har det tøft nok fra før :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...