Søringen Startet 11.August.2012 Del på Facebook Startet 11.August.2012 Har installert et enkelt ekkolodd (nytt, Lowrance) i Hansvik`en før hummerfisket tar til... I monteringsanvisning anbefales det å ha en av/på bryter mellom ekkolodd og batteri for å hindre korrosjon på plugg inn til lodd. Kjøpte meg en "dra-ut/inn-spak" bryter hos lokal båtforhandler. Koblet medfølgende sikringsholder med 3A sikring inn på kretsen. Slår på ekkolodd, og alt ser fint ut. Men når jeg bryter strømkrets vha bryter, går sikringen Kjøpt nye 3 & 5 A sikringer for å se om hjelper, men 5A sikringene ryker også. Noen med god elektroforståelse som har peiling på hva som kan være problemet Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 Sikker på at du ikke har kobla bryteren feil? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Søringen Svart 11.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2012 Er 2 skruekoblinger for feste av henholdsvis pluss/minus på bryter, så skal vel ikke være mulig å koble feil. Tror ikke det spiller noen rolle hvor pluss/minus skrues, da bryteren kun bryter forbindelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 må ærlig innrømme at jeg aldri har hatt noen egen bryter på ekkolodd i noen båter. når jeg er ombord står ekkoloddet stort sett på, er jeg ikke i båten er hovedbryter av, Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
hegra Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 En bryter skal jo vanligvis ikke kobles til både + og -. Den skal jo bare bryte + lederen. Ikke rart sikring går hvis du kobler både minus og pluss på den. Dessuten bør all elektronikk slås av og på med bryter på selve ekkolodd slik at ekkoloddet får avslutte på riktig måte. Vi slår ikke av PC heller med å dra ut kontakten. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 11.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2012 Det er ikke hovedbryter i båten. Har elektrisk lensepumpe m/flottør mtp regnvann. Har kobla denne inn til strømskinne der også strøm til ekkolodd går ut fra. Så for vårt bruk er en bryter for ekkoloddet mest hensiktsmessig. Noe mer avansert elektronikk blir det vel neppe med det første... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 11.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2012 Hmmm. Du har nok et poeng. Jeg tenkte i min enfoldighet at strøm vandrer fra minus til pluss (eller andre veien ), og at kretsen brytes ved bruk av bryteren. Men det høres jo logisk ut det du sier med at bryteren kun skal bryte pluss-lederen. Får tegne et enkelt koblingsskjema når jeg sitter i båten igjen for å lære og forstå hvor jeg har driti på draget ... Slår av og på ekkolodd på selve loddet, men siden det anbefales fra produsenten å ha en bryter for å minske "erk" på plugg inn til loddet bruker jeg denne muligheten når båten bare er liggende i havn over tid. Ledninger og strømplugger har det tøft nok fra før Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 (redigert) På en slik 2polet bryter skal du kun koble + fra batteriet på den ene polen,og + videre til ekkoloddet på den andre polen. Minusen lar du bare gå fra batteri til ekkoloddet. Redigert 12.August.2012 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2012 OK, jeg takker for gode råd og innspill. Da blir det fram med avbiter og kabelskotanga igjen før neste fisketur Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.