Jump to content

Sikring til nytt Lowrance ekkolodd ryker - hvorfor?

Søringen

Recommended Posts

Har installert et enkelt ekkolodd (nytt, Lowrance) i Hansvik`en før hummerfisket tar til...

I monteringsanvisning anbefales det å ha en av/på bryter mellom ekkolodd og batteri for å hindre korrosjon på plugg inn til lodd. Kjøpte meg en "dra-ut/inn-spak" bryter hos lokal båtforhandler. Koblet medfølgende sikringsholder med 3A sikring inn på kretsen.

Slår på ekkolodd, og alt ser fint ut. Men når jeg bryter strømkrets vha bryter, går sikringen :pray: Kjøpt nye 3 & 5 A sikringer for å se om hjelper, men 5A sikringene ryker også. Noen med god elektroforståelse som har peiling på hva som kan være problemet :confused:

Hmmm. Du har nok et poeng. Jeg tenkte i min enfoldighet at strøm vandrer fra minus til pluss (eller andre veien :ghost: ), og at kretsen brytes ved bruk av bryteren. Men det høres jo logisk ut det du sier med at bryteren kun skal bryte pluss-lederen. Får tegne et enkelt koblingsskjema når jeg sitter i båten igjen for å lære og forstå hvor jeg har driti på draget ...

Slår av og på ekkolodd på selve loddet, men siden det anbefales fra produsenten å ha en bryter for å minske "erk" på plugg inn til loddet bruker jeg denne muligheten når båten bare er liggende i havn over tid. Ledninger og strømplugger har det tøft nok fra før :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...