Jump to content

1993 Yamaha 9.9 2-takt merkelige problemer ved full gass.


Tor Eirik

Recommended Posts

Har en 1993 Yamaha 9.9 2-takts påhenger med noen merkelige feil som vi ikke helt klarer å se sammenhengen i.

 

Motoren starter lett, går fint på tomgang og stopper ikke før en setter fingeren på stoppknappen.

 

En putrer lett ut av havnen og begynner å dra på litt... da kjenner en at motoren begynner å "feiltenne" litt. Drar på til full gass og har kraft som en 4-hester. Motoren går på halv fart og rister en del.

 

 

SÅ kommer det som er merkelig:

 

Når jeg kniper over bensinslangen slik at motoren mister bensintilførsel tar det 10-15 sekunder før den plutselig går som et skudd i 2-3 sekunder før den plutselig dør.

 

Drar i snora for å starte og den starter med en gang.

 

Har sjekket følgende:

 

Forgasser

  • Skrudd fra hverandre og sjekket at alle små hull og åpninger er åpne og at det ikke ligger vann og dritt der. Blåst ren med kompressor..
  • Sjekket at flottør stenger tilførsel fint
  • Pakninger byttet på innsug

Bensinpumpe

  • Skiftet alle pakninger + membran da jeg leste at falsk bensin i vakuumslangen kunne føre til at motoren dro bensin gjennom den.

Bensin/filter

  • Blåst rent og tørket. Var en del dritt og vann her, men skiftet bensinen som var på tanken og gjorde helt rent bensinsystemet.

Tenning

  • Har prøvd å koble ut en og en sylinder (motoren er 2-sylindret), og motoren går på begge sylindre.
  • Huket av gass-staget for å kjøre tenning/gass hver for seg. Ingen markant forskjell i gange bortsett fra at den smeller litt mer når tenning er HELT på tryne.

Kompresjon:

  • Målt kompresjon og begge sylindre er ok og god kompresjon. (husker ikke verdier)

Noen som har noen lure innspill?

Redigert av Tor Eirik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du satte sammen forgasseren; husket du den sorte gummiproppen som sitter i bunnen av stigerøret ?

Tar du bort den får motoren myyye bensin når du gir på....

 

10-15 sekunder tyder på at du får for mye bensin, det er tiden det tar å bruke opp det som er i flotørkammeret, når det er nesten tomt får du pluttselig rett blanding i noen sekunder også er du tom og den dør ut...

 

Er forresten skikkelig imponert over hvor systematisk du har jobba :-)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en tilsvarende problem på min fars Yamaha 9,9 av noe nyere årsmodell som hørtes nokså lik ut som din. Startet alltid greit, og gikk fint i lav fart. Men når en ga på, virket den og hørtes ut som om den sperret. Ble verre og verre med tida.

 

Prøvde mye av det samme som du har gjort, og hadde den tilslutt inne hos forhandler for sjekk av tenning. Fant ikke noe galt. Til slutt mente forhandler at dette kunne være veivhuslekkasje (utett simmerring i veiva mellom sylindre). Dette kunne forekomme på noen 9,9er. Veiv ble tatt ut og sendt avsted for bytte av simmerring. Veiv montert inn igjen, og motoren gikk helt likt... :headbang: Det hele endte med at gamlingen fikk noen tusen for gammel motor, og byttet den inn i en ny 9,9 Sport. En handel vi forsåvidt ikke har angret på.

 

Har i ettertid tenkt på at denne motoren hadde vært under vann før vi kjøpte den, og om problemene kan ha hatt noe med delvis ødelagt CDI boks e.l. å gjøre.

Link to post
Share on other sites

hmm, på motor som har vært under vann så har jeg vært borti at flottør går tregt / henger seg opp. Med diverse merkelig oppførsel som resultat.

 

kan også tenkes at flottøren er lekk, slik at nivået blir for høyt og den dermed får for fet blanding...?

 

Ville spandert på et overhalingskit til forgasseren for å se om det hjalp

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan høres ut som tenningen endrer seg/er feil som kalle74 sier. Det at den ruser opp etter en stund når du kniper bensinslangen er helt normalt. Alle motorer ruser noe i det de går tom for bensin.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde en mercury 25 som gikk helt fint. Den planet fint, Men kutta på 4000 rpm konsekvent. Bytta alt og justerte.. Til slutt dro vi av svinghjulet og byttet tennspole. Da gikk den som den skulle. Var vist et brudd som gjorde at den kuttet akkurat der. Ellers gikk den helt fint.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Hadde samme problem på en 1992 Yamaha 9,9 nå i sommer. Det virket som at choken sto på. Prøvde å gjøre rent forgasser og og filter uten at det hjalp. Så byttet jeg plugger og da var problemet løst. Skjønner ikke helt logikken, trodde at det enten var gnist eller ikke gnist, men det tyder på at de sviktet ved belastning/høyt turtall.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Fortsatt ikke noe løsning på denne.

 

Choke og forgasserproblemer er gjennomgått. Ingen bedring.

Nye plugger = ingen bedring

Svinghjul sitter fast, men det er litt slarke i akslingen sidelengs når jeg prøver å bikke på svinghjulet.

Om det er CDI-boksen eller om det er noe på tennplaten vet jeg ikke.

 

Kan veivhuslekkasje forårsake disse gangeproblemene?

Mistenker at muligens tetningen i underkant motor kan være gåen og lageret har tatt kveld.

Uansett ikke en sunn tilstand, så må nok skru motoren av stammen og se hvordan det ser ut der.

Link to post
Share on other sites

Når du satte sammen forgasseren; husket du den sorte gummiproppen som sitter i bunnen av stigerøret ?

Vet du ... så denne nå, og jeg kan faktisk ikke huske om den gummiproppa var der i det hele tatt.

Er du sikker på at den skal være der?

 

Den har aldri gått skikkelig i mitt eie, og det var også grunnen til at jeg fikk den rasende billig fra forrige eier.

 

Symptomene kan faktisk ligne på alt for mye bensin...

Link to post
Share on other sites

Skjer det samme om du ruser den opp i turtall når motoren er på land med klokker/ i tønne?

Jeg har et liknende problem som du beskriver med en Tohatsu25 som er relativt ny og lite brukt. Problemet med feilsøkingen er at når jeg kjører den med klokker på land, opp med turtall og sågar i gear, så er alt i orden. Men setter jeg båten på sjøen og gir gass, så er symptomene identisk med dine.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan veivhuslekkasje forårsake disse gangeproblemene?

Mistenker at muligens tetningen i underkant motor kan være gåen og lageret har tatt kveld.

Uansett ikke en sunn tilstand, så må nok skru motoren av stammen og se hvordan det ser ut der.

 

da vil den gjerne suge inn vann , noe som viser seg ved at nederste plugg og stempel er mye renere/hvitere enn det andre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skjer det samme om du ruser den opp i turtall når motoren er på land med klokker/ i tønne?

Jeg har et liknende problem som du beskriver med en Tohatsu25 som er relativt ny og lite brukt. Problemet med feilsøkingen er at når jeg kjører den med klokker på land, opp med turtall og sågar i gear, så er alt i orden. Men setter jeg båten på sjøen og gir gass, så er symptomene identisk med dine.

 

Nøyaktig samme her!

 

Til å begynne med fikk jeg også opp turtallet med å riste på motoren mens jeg kjørte (kraftig sving fram og tilbake) (???!!) ... Blir sprø :)

 

 

da vil den gjerne suge inn vann , noe som viser seg ved at nederste plugg og stempel er mye renere/hvitere enn det andre

 

Det skal jeg sjekke ved neste anledning. Har ikke motoren tilgjengelig akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Når du satte sammen forgasseren; husket du den sorte gummiproppen som sitter i bunnen av stigerøret ?

Tar du bort den får motoren myyye bensin når du gir på....

 

10-15 sekunder tyder på at du får for mye bensin, det er tiden det tar å bruke opp det som er i flotørkammeret, når det er nesten tomt får du pluttselig rett blanding i noen sekunder også er du tom og den dør ut...

 

Er forresten skikkelig imponert over hvor systematisk du har jobba :-)

 

Denne proppen kan jeg ikke finne på noen tegninger og heller ikke på forgasser. Er du sikker på at det skal være en slik der?

 

Sprengskisse over forgasser:

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1993/9.9MSHR/INTAKE%20-%20CARBURETOR/parts.html

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lignende proplemer med en Yamaha 9,9 fra slutten av 80 tallet. Denne putret fint på tomgang, men ville ikke opp i turtall. Dersom jeg strupet bensintilførselen så gikk den som et skudd. Jeg mistenkte da selvfølgelig at den fikk for mye bensin, og satte i gang med kontroll av forgasser. Nå har jo du åpnet og sjekket forgasseren og avskrevet den som feilkilde. Det gjorde jeg også først, men da jeg åpnet forgasseren for andre gang og studerte litt mer nøye med lupe, så fant jeg et mikroskopisk hull i en sort membran som skilte av to kammer. (Husker ikke helt hvor den var i forgasseren). Uansett, da jeg skiftet membranen gikk motoren helt fint. Det skal nevnes at dette hullet ikke var lett å få øye på, så en dobbelsjekk av alle membraner og pakninger kan kanskje lønne seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet membranene på pumpa til nye ferske. Har ikke skiftet noe i selve forgasser, men det kan høres ut som om den får for mye bensin ja... i og med at den går som et skudd når en struper bensintilførsel.

 

Er det mulig å få strupet av litt bensintilførsel?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...