Tor Eirik Startet 20.August.2012 Del på Facebook Startet 20.August.2012 (redigert) Har en 1993 Yamaha 9.9 2-takts påhenger med noen merkelige feil som vi ikke helt klarer å se sammenhengen i. Motoren starter lett, går fint på tomgang og stopper ikke før en setter fingeren på stoppknappen. En putrer lett ut av havnen og begynner å dra på litt... da kjenner en at motoren begynner å "feiltenne" litt. Drar på til full gass og har kraft som en 4-hester. Motoren går på halv fart og rister en del. SÅ kommer det som er merkelig: Når jeg kniper over bensinslangen slik at motoren mister bensintilførsel tar det 10-15 sekunder før den plutselig går som et skudd i 2-3 sekunder før den plutselig dør. Drar i snora for å starte og den starter med en gang. Har sjekket følgende: Forgasser Skrudd fra hverandre og sjekket at alle små hull og åpninger er åpne og at det ikke ligger vann og dritt der. Blåst ren med kompressor.. Sjekket at flottør stenger tilførsel fint Pakninger byttet på innsug Bensinpumpe Skiftet alle pakninger + membran da jeg leste at falsk bensin i vakuumslangen kunne føre til at motoren dro bensin gjennom den. Bensin/filter Blåst rent og tørket. Var en del dritt og vann her, men skiftet bensinen som var på tanken og gjorde helt rent bensinsystemet. Tenning Har prøvd å koble ut en og en sylinder (motoren er 2-sylindret), og motoren går på begge sylindre. Huket av gass-staget for å kjøre tenning/gass hver for seg. Ingen markant forskjell i gange bortsett fra at den smeller litt mer når tenning er HELT på tryne. Kompresjon: Målt kompresjon og begge sylindre er ok og god kompresjon. (husker ikke verdier) Noen som har noen lure innspill? Redigert 20.August.2012 av Tor Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 (redigert) Når du satte sammen forgasseren; husket du den sorte gummiproppen som sitter i bunnen av stigerøret ? Tar du bort den får motoren myyye bensin når du gir på.... 10-15 sekunder tyder på at du får for mye bensin, det er tiden det tar å bruke opp det som er i flotørkammeret, når det er nesten tomt får du pluttselig rett blanding i noen sekunder også er du tom og den dør ut... Er forresten skikkelig imponert over hvor systematisk du har jobba :-) Redigert 20.August.2012 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Hadde en tilsvarende problem på min fars Yamaha 9,9 av noe nyere årsmodell som hørtes nokså lik ut som din. Startet alltid greit, og gikk fint i lav fart. Men når en ga på, virket den og hørtes ut som om den sperret. Ble verre og verre med tida. Prøvde mye av det samme som du har gjort, og hadde den tilslutt inne hos forhandler for sjekk av tenning. Fant ikke noe galt. Til slutt mente forhandler at dette kunne være veivhuslekkasje (utett simmerring i veiva mellom sylindre). Dette kunne forekomme på noen 9,9er. Veiv ble tatt ut og sendt avsted for bytte av simmerring. Veiv montert inn igjen, og motoren gikk helt likt... Det hele endte med at gamlingen fikk noen tusen for gammel motor, og byttet den inn i en ny 9,9 Sport. En handel vi forsåvidt ikke har angret på. Har i ettertid tenkt på at denne motoren hadde vært under vann før vi kjøpte den, og om problemene kan ha hatt noe med delvis ødelagt CDI boks e.l. å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 (redigert) hmm, på motor som har vært under vann så har jeg vært borti at flottør går tregt / henger seg opp. Med diverse merkelig oppførsel som resultat. kan også tenkes at flottøren er lekk, slik at nivået blir for høyt og den dermed får for fet blanding...? Ville spandert på et overhalingskit til forgasseren for å se om det hjalp Redigert 20.August.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Har du sjekket at svinghjulet ikke er løst? Det kan føles fast, men hvis splinten er slitt/knekkt kan svinghjulet rotere litt under belastning. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Kan høres ut som tenningen endrer seg/er feil som kalle74 sier. Det at den ruser opp etter en stund når du kniper bensinslangen er helt normalt. Alle motorer ruser noe i det de går tom for bensin. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Hadde liknende problemer nylig, da var det choke som hadde hengt seg opp, spjeld stengte ikke selv om vi trykket inn knappen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Hadde en mercury 25 som gikk helt fint. Den planet fint, Men kutta på 4000 rpm konsekvent. Bytta alt og justerte.. Til slutt dro vi av svinghjulet og byttet tennspole. Da gikk den som den skulle. Var vist et brudd som gjorde at den kuttet akkurat der. Ellers gikk den helt fint. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pompel og Pilt Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Hei. Hadde samme problem på en 1992 Yamaha 9,9 nå i sommer. Det virket som at choken sto på. Prøvde å gjøre rent forgasser og og filter uten at det hjalp. Så byttet jeg plugger og da var problemet løst. Skjønner ikke helt logikken, trodde at det enten var gnist eller ikke gnist, men det tyder på at de sviktet ved belastning/høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haraune Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 skift plugger til NYE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Fortsatt ikke noe løsning på denne. Choke og forgasserproblemer er gjennomgått. Ingen bedring. Nye plugger = ingen bedring Svinghjul sitter fast, men det er litt slarke i akslingen sidelengs når jeg prøver å bikke på svinghjulet. Om det er CDI-boksen eller om det er noe på tennplaten vet jeg ikke. Kan veivhuslekkasje forårsake disse gangeproblemene? Mistenker at muligens tetningen i underkant motor kan være gåen og lageret har tatt kveld. Uansett ikke en sunn tilstand, så må nok skru motoren av stammen og se hvordan det ser ut der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Når du satte sammen forgasseren; husket du den sorte gummiproppen som sitter i bunnen av stigerøret ? Vet du ... så denne nå, og jeg kan faktisk ikke huske om den gummiproppa var der i det hele tatt. Er du sikker på at den skal være der? Den har aldri gått skikkelig i mitt eie, og det var også grunnen til at jeg fikk den rasende billig fra forrige eier. Symptomene kan faktisk ligne på alt for mye bensin... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Slik forgasser står på den. http://www.eurofritid.no/?PageID=31545&ItemID=27756 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Den passer nok ikke på din hvis du har en 93 mod. Denne forgasseren er for nyere 9,9 med avrundet deksel. Coiler er også en mulig feilkilde på motoren din. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Har jeg feil i at dette er en 93 modell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 (redigert) Skjer det samme om du ruser den opp i turtall når motoren er på land med klokker/ i tønne? Jeg har et liknende problem som du beskriver med en Tohatsu25 som er relativt ny og lite brukt. Problemet med feilsøkingen er at når jeg kjører den med klokker på land, opp med turtall og sågar i gear, så er alt i orden. Men setter jeg båten på sjøen og gir gass, så er symptomene identisk med dine. Redigert 10.Mars.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Har jeg feil i at dette er en 93 modell? Nei, den ser vitterlig ut som en 93-modell. De skiftet farge på 94-modellen, husker jeg syntes den ikke var like fin som den jeg kjøpte ny i -93 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Kan veivhuslekkasje forårsake disse gangeproblemene? Mistenker at muligens tetningen i underkant motor kan være gåen og lageret har tatt kveld. Uansett ikke en sunn tilstand, så må nok skru motoren av stammen og se hvordan det ser ut der. da vil den gjerne suge inn vann , noe som viser seg ved at nederste plugg og stempel er mye renere/hvitere enn det andre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Skjer det samme om du ruser den opp i turtall når motoren er på land med klokker/ i tønne? Jeg har et liknende problem som du beskriver med en Tohatsu25 som er relativt ny og lite brukt. Problemet med feilsøkingen er at når jeg kjører den med klokker på land, opp med turtall og sågar i gear, så er alt i orden. Men setter jeg båten på sjøen og gir gass, så er symptomene identisk med dine. Nøyaktig samme her! Til å begynne med fikk jeg også opp turtallet med å riste på motoren mens jeg kjørte (kraftig sving fram og tilbake) (???!!) ... Blir sprø :) da vil den gjerne suge inn vann , noe som viser seg ved at nederste plugg og stempel er mye renere/hvitere enn det andre Det skal jeg sjekke ved neste anledning. Har ikke motoren tilgjengelig akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Noen som vet om det er mulig å måle seg frem til eventuelle feil i tenningsdeler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Kan høres ut som tenningen endrer seg/er feil som kalle74 sier. Det at den ruser opp etter en stund når du kniper bensinslangen er helt normalt. Alle motorer ruser noe i det de går tom for bensin. Dette er med motoren under belastning... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Når du satte sammen forgasseren; husket du den sorte gummiproppen som sitter i bunnen av stigerøret ? Tar du bort den får motoren myyye bensin når du gir på.... 10-15 sekunder tyder på at du får for mye bensin, det er tiden det tar å bruke opp det som er i flotørkammeret, når det er nesten tomt får du pluttselig rett blanding i noen sekunder også er du tom og den dør ut... Er forresten skikkelig imponert over hvor systematisk du har jobba :-) Denne proppen kan jeg ikke finne på noen tegninger og heller ikke på forgasser. Er du sikker på at det skal være en slik der? Sprengskisse over forgasser: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1993/9.9MSHR/INTAKE%20-%20CARBURETOR/parts.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ødde Svart 26.Mars.2013 Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Jeg hadde lignende proplemer med en Yamaha 9,9 fra slutten av 80 tallet. Denne putret fint på tomgang, men ville ikke opp i turtall. Dersom jeg strupet bensintilførselen så gikk den som et skudd. Jeg mistenkte da selvfølgelig at den fikk for mye bensin, og satte i gang med kontroll av forgasser. Nå har jo du åpnet og sjekket forgasseren og avskrevet den som feilkilde. Det gjorde jeg også først, men da jeg åpnet forgasseren for andre gang og studerte litt mer nøye med lupe, så fant jeg et mikroskopisk hull i en sort membran som skilte av to kammer. (Husker ikke helt hvor den var i forgasseren). Uansett, da jeg skiftet membranen gikk motoren helt fint. Det skal nevnes at dette hullet ikke var lett å få øye på, så en dobbelsjekk av alle membraner og pakninger kan kanskje lønne seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Jeg har byttet membranene på pumpa til nye ferske. Har ikke skiftet noe i selve forgasser, men det kan høres ut som om den får for mye bensin ja... i og med at den går som et skudd når en struper bensintilførsel. Er det mulig å få strupet av litt bensintilførsel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.