Jump to content

1993 Yamaha 9.9 2-takt merkelige problemer ved full gass.


Tor Eirik

Recommended Posts

Er du sikker på den får formye bensin?? sikker på at den ikke får forlite da, sjekk tank, sug, pumpeblære, motortilkobling, osv.

Om den får formye, da må det være den dysa i gasseren, den må være slitt ( om det er mulig)

I det motoren går helt tørr vil den gå opp i turtal,det er normalt

For å elliminere dette prøv å gi den en dusj med startgass under kjøring med full gass da bør den skvette opp i turtal umiddelbart

Link to post
Share on other sites

Bensinslanger er nytt fra tank og helt til forgasser. Bensinfilter rengjort. Ingenting tyder på svikt i bensintilførsel. Heller motsatt. Den poffer litt innimellom, så det er enten for mye bensin eller svikt i tenning.

 

Blir småsprø av hele motoren.

 

Det som er rart er at den gasser SÅ mye på når jeg struper bensintilførsel. Vi snakker her fra nesten planingsfart til godt over planingsterskel.

 

Mistenker at forgasser kan være hovedproblemet. Får se på det utover i uken.

Skru av forgasser og ta en intimsjekk på den :)

Link to post
Share on other sites

Nei det har jeg allerede sjekket. Har ristet på alle ledninger som er tilgjengelig. Eneste som kan være er at noe er galt på statorplaten kanskje.

 

Ingen forandring i gange når jeg rister/beveger på ledninger. Heller ikke pluggledninger etc...

Link to post
Share on other sites

Tor Eirik,

Beklager seint svar, har ikke vært pålogga på et halvt år...

Jeg har blingsa med årsmodell, din motor har ikke forgasser med den omtalte sorte gummiproppen.

 

Hold motet oppe, dette fikser du, det er bare så j.... frustrerende mens det står på...

Kalle74 nevner svinghjul kilen, det skjedde meg på en -97 40hk, feilsøkte og bytta komponenter til jeg nesten tørna. Du kan vanligvis ikke finne den feilen uten å demontere svinghjulen og fysisk sjekke Woodruff kilen som sitter på akselen. Er den klippet eller er borte vil svinghjulet ikke fikseres til veivaksel og CDI'n vil miste sin referanse.

 

Når en 9,9/15hk ikke vil gå reint er det vel 80% relatert til bensinsystemet.

Du har bytta plugger og da er det vel enda mer sannsynlig at det er bensinsystemet.

Du kjøpte motoren ferdig med feil og vet derfor ikke hvorfor feilen oppsto.

Den går fint i tønna men ikke når den er belastet, det kan skyldes både bensin og tenning....

Forrige eier kan ha skrudd litt selv og gått på en blemme, mista en del, satt noe feil sammen, lagt noe i klem osv

 

Hadde den vært min hadde jeg startet forfra... for du gjør dyre eller dramatiske inngrep

  1. Jeg hadde tatt tank,slange og bensin fra en motor som går som den skal
  2. Drenert flotørkammer
  3. Pumpa på blæra under full belastning
  4. Koblet til en induktiv tenningslampe og kjørt motoren belastet i stummende mørke (avdekker falske gnister, overslag og mangel på gnist også periodisk)
  5. Spraye startgass på mulige kilder til falsk luft under drift (forgasserpakkning, spjelaksel, bunnkassedeling, osv) ruser motoren har du mulig kilde
  6. Ta av flammedemper slik at du ser choke spjel og forgasser spjel, sjekk spjelposisjon

Det er det jeg kommer på i farta, ikke gi deg :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde først og fremst at dette var et bensinproblem, men ser jo ut som du har luket vekk eventuelle feil der.

Da er mitt neste tips at du har feil på tennkabler eller coil IOM at den fusker under belastning. En sliten coil-tennkabel har akkurat slike symtomer.

Er det mulig å skifte kun tennkabler ville jeg prøvd det først. Om ikke prøv med ny coil(er).

Regner med at du har sjekket stømkablene til coilene at det ikke er eirete kontakter i noen skjøter-koblinger....

Link to post
Share on other sites

Coil- stator- cdi -reedventiler-veivakseltettninger er mulige feilkilder.Er motoren kjørt med for fet oljeblanding,kan også eksosutløpet være gjenkokset.Prøv med å bytte coiler med pluggledninger og hetter først.Ta også en titt gjennom plugghullene for å se om stempeltoppene har noenlunde samme farge mtp. lekk topp-pakning/zimmerring.

Link to post
Share on other sites

Når en 9,9/15hk ikke vil gå reint er det vel 80% relatert til bensinsystemet. Hold motet oppe, dette fikser du, det er bare så j.... frustrerende mens det står på...

 

Tor Eirik,

 

Skikkelig godt å høre at du har fått orden på motoren. Bra at det var bensinsystemfeil ellers hadde jeg mista nattesøvnen.... Ha en fin sesong :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle bringe videre løsningen på dette problemet også i tilfelle det er flere som har samme problemer en gang.

 

Etter at forgasseren var konstatert som problem ble den fullstendig (!!) dissikert på arbeidsbenken...

 

Viste seg at jeg har oversett noen pittesmå hull i siden på det røret som går opp til luftstrømmen før gasspjeldet. Disse små hullene var potte tette. Har ikke byttet om igjen, men jeg tipper at motoren går som ei kule med den originale forgasseren også nå ...

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ønska meg i mange år Ivar, pleier å legge forgasserne jeg jobber på i varm diesel (nick'et mitt sier vel alt..) noen døgn før jeg vasker og blåser reint, etter å ha fjernet alle pakninger og gummidingser. Men en ultralydvasker er jo mye bedre :yesnod:

Senere års generasjoner med små påhengser går jo så "lean" at det er jo nesten ikke åpning i dysene... særlig små firetaktere har vanvittig små hull i dysene, men det gjelder også bypass kanaler.

Helt ærlig folkens, en forgasser rens er en mye mer krevende jobb enn det høres ut til...

Om en ikke har en liten "petimetrisk urmaker" i seg kan resultatet fort bli at det må gjøres om igjen.

 

Færre motorer idag har vannutskiller og bensinfilter. Jeg modifiserer våre påhengser og sparer MYE jalla på det. En vannutskiller/grovfilter kan kjøpes for 200kr på nett og sparer deg for utrolig mye @&%¤#&%.

 

For egen del slet jeg med uvanlig mye vann i flotørkammer på en 10HK 4t som vi hadde på en jolle kun brukt til og fra en hytte. Kombinasjonen stor tank, lite bruk og sort plastikkbåt gjorde at jeg til slutt kjørte på "vann", Årsaken var at den sorte plastikken abrorberte mye sollys og ble fort varm og varmere enn andre båter... den store tanken med bare litt bensin i gav en stor overflate å kondensere på når kvelden kom :diving: og med lite bruk fordamper forholdsvis mer bensin og vanninnholdet bare øker og øker for hver uke :sweat: til slutt suger motoren vann :diving::diving:

 

Ønsker man mer tid på sjøen og mindre tid med verktøykassa er mitt råd enkelt: monter vannutskiller/grovfilter og gjerne et bensinfilter. Verkstedene vill ikke like det fordi verkstedene tjener millioner hvert eneste år på alle de som setter båten på verksted for å tømme flotørkammer og skifte til frisk og rein bensin på tanken...

 

For meg har det fungert rett og slett fantastisk, vil gjerne at alle andre skal ha det like bra.... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

^ kjempegodt råd , en jeg kjenner som selger og server påhengere , sier at i perioder er rundt 80% av det de får inn bensinrelatert

 

I tillegg har jeg inntrykk av at dagens bensin ikke tåler lagring som den gjorde før - blir mer gruff og avleiringer dersom det blir stående

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...