zoltan Svart 26.Mars.2013 Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Er du sikker på den får formye bensin?? sikker på at den ikke får forlite da, sjekk tank, sug, pumpeblære, motortilkobling, osv. Om den får formye, da må det være den dysa i gasseren, den må være slitt ( om det er mulig) I det motoren går helt tørr vil den gå opp i turtal,det er normalt For å elliminere dette prøv å gi den en dusj med startgass under kjøring med full gass da bør den skvette opp i turtal umiddelbart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Bensinslanger er nytt fra tank og helt til forgasser. Bensinfilter rengjort. Ingenting tyder på svikt i bensintilførsel. Heller motsatt. Den poffer litt innimellom, så det er enten for mye bensin eller svikt i tenning. Blir småsprø av hele motoren. Det som er rart er at den gasser SÅ mye på når jeg struper bensintilførsel. Vi snakker her fra nesten planingsfart til godt over planingsterskel. Mistenker at forgasser kan være hovedproblemet. Får se på det utover i uken. Skru av forgasser og ta en intimsjekk på den :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 26.Mars.2013 Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Det er ikke brud i ledningene fra stator til cd unit ? rist litt i ledningene når problemet kommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 Nei det har jeg allerede sjekket. Har ristet på alle ledninger som er tilgjengelig. Eneste som kan være er at noe er galt på statorplaten kanskje. Ingen forandring i gange når jeg rister/beveger på ledninger. Heller ikke pluggledninger etc... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Tor Eirik, Beklager seint svar, har ikke vært pålogga på et halvt år... Jeg har blingsa med årsmodell, din motor har ikke forgasser med den omtalte sorte gummiproppen. Hold motet oppe, dette fikser du, det er bare så j.... frustrerende mens det står på... Kalle74 nevner svinghjul kilen, det skjedde meg på en -97 40hk, feilsøkte og bytta komponenter til jeg nesten tørna. Du kan vanligvis ikke finne den feilen uten å demontere svinghjulen og fysisk sjekke Woodruff kilen som sitter på akselen. Er den klippet eller er borte vil svinghjulet ikke fikseres til veivaksel og CDI'n vil miste sin referanse. Når en 9,9/15hk ikke vil gå reint er det vel 80% relatert til bensinsystemet. Du har bytta plugger og da er det vel enda mer sannsynlig at det er bensinsystemet. Du kjøpte motoren ferdig med feil og vet derfor ikke hvorfor feilen oppsto. Den går fint i tønna men ikke når den er belastet, det kan skyldes både bensin og tenning.... Forrige eier kan ha skrudd litt selv og gått på en blemme, mista en del, satt noe feil sammen, lagt noe i klem osv Hadde den vært min hadde jeg startet forfra... for du gjør dyre eller dramatiske inngrep Jeg hadde tatt tank,slange og bensin fra en motor som går som den skal Drenert flotørkammer Pumpa på blæra under full belastning Koblet til en induktiv tenningslampe og kjørt motoren belastet i stummende mørke (avdekker falske gnister, overslag og mangel på gnist også periodisk) Spraye startgass på mulige kilder til falsk luft under drift (forgasserpakkning, spjelaksel, bunnkassedeling, osv) ruser motoren har du mulig kilde Ta av flammedemper slik at du ser choke spjel og forgasser spjel, sjekk spjelposisjon Det er det jeg kommer på i farta, ikke gi deg :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bredekaede Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 denne motoren får mest sannsynlig for mye bensin.Da er det forgasseren som er problemet.sjekk flottørhøyde,sjekk om dysene er tilskudde og ikke lekker gjennom gjengene.Sjekk om chokespjeld er som det skal når du kjører. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Jeg trodde først og fremst at dette var et bensinproblem, men ser jo ut som du har luket vekk eventuelle feil der. Da er mitt neste tips at du har feil på tennkabler eller coil IOM at den fusker under belastning. En sliten coil-tennkabel har akkurat slike symtomer. Er det mulig å skifte kun tennkabler ville jeg prøvd det først. Om ikke prøv med ny coil(er). Regner med at du har sjekket stømkablene til coilene at det ikke er eirete kontakter i noen skjøter-koblinger.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Coil- stator- cdi -reedventiler-veivakseltettninger er mulige feilkilder.Er motoren kjørt med for fet oljeblanding,kan også eksosutløpet være gjenkokset.Prøv med å bytte coiler med pluggledninger og hetter først.Ta også en titt gjennom plugghullene for å se om stempeltoppene har noenlunde samme farge mtp. lekk topp-pakning/zimmerring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 (redigert) Det er mange mulige feilkilder, men hvordan skal vi forklare at den går som et skudd når han struper bensintilførsel.... Redigert 31.Mars.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 leste hele tråden for en stund siden og husker ikke alt.. Prøvd å bytte til en annen/ bensintank. tenker da på sigerør, belg og slange... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 1.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2013 Har fått tak i tenningsdeler med en kar her, Vi får se om bytte av noe av det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Tor Eirik, hvoran går det med "vrangpeisen" ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 noen framdrift her? Vi venter i spenning... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 13.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2013 Problem løst! Ny forgasser var det som skulle til. Påhengeren gikk som et skudd i ca. 15 minutter før propellen løsnet fra hub'en. Tålte visst ikke den ekstra motorkraften stakkaren :) Så nå blir det innkjøp av ny propell :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 Når en 9,9/15hk ikke vil gå reint er det vel 80% relatert til bensinsystemet. Hold motet oppe, dette fikser du, det er bare så j.... frustrerende mens det står på... Tor Eirik, Skikkelig godt å høre at du har fått orden på motoren. Bra at det var bensinsystemfeil ellers hadde jeg mista nattesøvnen.... Ha en fin sesong Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 13.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2013 Tenkte jeg skulle bringe videre løsningen på dette problemet også i tilfelle det er flere som har samme problemer en gang. Etter at forgasseren var konstatert som problem ble den fullstendig (!!) dissikert på arbeidsbenken... Viste seg at jeg har oversett noen pittesmå hull i siden på det røret som går opp til luftstrømmen før gasspjeldet. Disse små hullene var potte tette. Har ikke byttet om igjen, men jeg tipper at motoren går som ei kule med den originale forgasseren også nå ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 14.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2013 Når en 9,9/15hk ikke vil gå reint er det vel 80% relatert til bensinsystemet. Jaggu hadde du rett :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Det er mange som har skrudd påhengser ihjel når vulkinga i propellen begynner å glippe. Kjøp en propell med utskiftbar hub. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Jeg har gått til innkjøp av ultralydvasker for å kunne få renset godt opp i gjenstridige forgassere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Det har jeg ønska meg i mange år Ivar, pleier å legge forgasserne jeg jobber på i varm diesel (nick'et mitt sier vel alt..) noen døgn før jeg vasker og blåser reint, etter å ha fjernet alle pakninger og gummidingser. Men en ultralydvasker er jo mye bedre Senere års generasjoner med små påhengser går jo så "lean" at det er jo nesten ikke åpning i dysene... særlig små firetaktere har vanvittig små hull i dysene, men det gjelder også bypass kanaler. Helt ærlig folkens, en forgasser rens er en mye mer krevende jobb enn det høres ut til... Om en ikke har en liten "petimetrisk urmaker" i seg kan resultatet fort bli at det må gjøres om igjen. Færre motorer idag har vannutskiller og bensinfilter. Jeg modifiserer våre påhengser og sparer MYE jalla på det. En vannutskiller/grovfilter kan kjøpes for 200kr på nett og sparer deg for utrolig mye @&%¤#&%. For egen del slet jeg med uvanlig mye vann i flotørkammer på en 10HK 4t som vi hadde på en jolle kun brukt til og fra en hytte. Kombinasjonen stor tank, lite bruk og sort plastikkbåt gjorde at jeg til slutt kjørte på "vann", Årsaken var at den sorte plastikken abrorberte mye sollys og ble fort varm og varmere enn andre båter... den store tanken med bare litt bensin i gav en stor overflate å kondensere på når kvelden kom og med lite bruk fordamper forholdsvis mer bensin og vanninnholdet bare øker og øker for hver uke til slutt suger motoren vann Ønsker man mer tid på sjøen og mindre tid med verktøykassa er mitt råd enkelt: monter vannutskiller/grovfilter og gjerne et bensinfilter. Verkstedene vill ikke like det fordi verkstedene tjener millioner hvert eneste år på alle de som setter båten på verksted for å tømme flotørkammer og skifte til frisk og rein bensin på tanken... For meg har det fungert rett og slett fantastisk, vil gjerne at alle andre skal ha det like bra.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 ^ kjempegodt råd , en jeg kjenner som selger og server påhengere , sier at i perioder er rundt 80% av det de får inn bensinrelatert I tillegg har jeg inntrykk av at dagens bensin ikke tåler lagring som den gjorde før - blir mer gruff og avleiringer dersom det blir stående Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Og hvis jeg hadde hatt en krone for hver gang det kommer inn en defekt motor med vann i tanken, hadde jeg vært en rik mann Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Noen som har boka til denne motoren og kan gi meg verdiene for grunninnstilling av tenning? Tror den er litt bortinatta stilt nå :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diddn Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Her er en link til hvor det er mulig å få kjøpt service manual til denne motoren: http://www.marineengine.com/manuals/seloc/yamaha.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Tja.. var ikke tenkt å kjøpe boka for å få vite grunninnstillingene... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.