Jump to content

Epoxysparkel utsatt for regn

ezach

Recommended Posts

Jeg sparkler overbygget med epoxy etter at såkalt vannfast kryssfinér fikk fuktskader.

I går ble sparkelmassen utsatt for regnvær før den var skikkelig herdet.

I dag er den stedvis myk, 16 timer etter sparkling.

Den er ikke så myk at det går an å sette merker med neglen, men tykkere overskuddslag kan lett plukkes vekk.

Må jeg fjerne dette, eller vil den tørke opp og herde etter en tid?

Er det kaldt kan det ta lneger tid før det herder. Jeg ville vente litt og se. Hvor gammel var denne epoxien? Hvis kjemikalier blir stående utsettes de gerne for en nedbryting og får dermed lavere evne til å reagere. Da tar herding lenger tid og i noen tilfelle herder det ikke skikkelig.

Du antyder at vann fra regnet kan ha en innvirkning: det kan være mulig men som sagt ville jeg vente lit tog se.

Såpass kaldt = lang herdetid for epoxy. Om det er 20 grader, herder den nesten skummelt fort. Stor forskjell på få grader. Så her er det tålmodighet som gjelder. Du kan også strekke plast over området sånn at det ikke kommer vann til. Gjør ikke noe om plasten kommer i kontakt med epoxyen; det fester seg (nesten) ikke. Mange bruker plastfilm på våt epoxy for å slippe så mye etterarbeid (typisk for stitch and glue -byggere).

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...