ezach Startet 26.August.2012 Del på Facebook Startet 26.August.2012 Jeg sparkler overbygget med epoxy etter at såkalt vannfast kryssfinér fikk fuktskader. I går ble sparkelmassen utsatt for regnvær før den var skikkelig herdet. I dag er den stedvis myk, 16 timer etter sparkling. Den er ikke så myk at det går an å sette merker med neglen, men tykkere overskuddslag kan lett plukkes vekk. Må jeg fjerne dette, eller vil den tørke opp og herde etter en tid? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Ehh? Plukkes vekk, altså dårlig heft til underlaget? I så fall hadde du kunnet pelle det av selv om det hadde vært aldri så mye solskinn. Har du gjort godt nok grunnarbeid? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Neida, grunnarbeidet er grundig. Kan ikke plukke av sparkelen, ser ut til å sitte godt. Hul lyd når jeg banker er vel et godt tegn? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Har du byttet finérplatene eller var de fuktige? Epoksi er vanntett og fuktighet innenfra blir sperret inne. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Fikk gode instruksjoner fra lokalt båtbyggeri om å fjerne alt som var fuktig. Så epoxyen legges på tørt materiale på én side. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Er det kaldt kan det ta lneger tid før det herder. Jeg ville vente litt og se. Hvor gammel var denne epoxien? Hvis kjemikalier blir stående utsettes de gerne for en nedbryting og får dermed lavere evne til å reagere. Da tar herding lenger tid og i noen tilfelle herder det ikke skikkelig. Du antyder at vann fra regnet kan ha en innvirkning: det kan være mulig men som sagt ville jeg vente lit tog se. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Dette er ferskvare, og temperaturen har vært mellom 14 og 18 grader gjennom døgnet. :) Ja, jeg har valgt å vente. Sjekker spent i kveld, etter halvannet døgns ytterligere herding. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Såpass kaldt = lang herdetid for epoxy. Om det er 20 grader, herder den nesten skummelt fort. Stor forskjell på få grader. Så her er det tålmodighet som gjelder. Du kan også strekke plast over området sånn at det ikke kommer vann til. Gjør ikke noe om plasten kommer i kontakt med epoxyen; det fester seg (nesten) ikke. Mange bruker plastfilm på våt epoxy for å slippe så mye etterarbeid (typisk for stitch and glue -byggere). Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.