Jump to content

God samvittighet!!!!!


Frank v.

Recommended Posts

Kan nå bare sette meg ned med verdens beste samvittighet,i dag blei jeg ferdig med

skrapinga av gammelt bunnstoff og primer på båten.En helvetes jobb som jeg ikke

unner min værste fiende.

Armene er som gele og resten av kroppen værker som bare F...

Godt det er lenge mellom vær gang!!!!!!!!!

:seeya::lol:

Må bare opplyse om at denne jobben tok 21 timer tilsammen.(effektive timer)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel utført drittjobb Frank. Dette er blandt de verste jobbene jeg har gjort. I tillegg dauet plenen min og selv ugrass grodde ikke der på 5 år.

 

Vær nøye med avfetting og finpussing.

Vær nøye med å tegne opp den nye vannlinja.

Legg heller på 3 lag primer for mye enn et for lite.

15 grader er ofte minimum påføringstemperatur for epoxyprimer. I tillegg er duggfall før strøket har herdet bannlyst. Vanlig epoxy tåler lavere temperatur, men her er det også flytegenskaper for primeren som spiller inn. Vanskelig å prime når primeren ligner graut.

 

Brukte selv Jotun Antipest og NonStop. Det store problemet var at Antipest bare kom i grått og at det var særdeles vanskelig å holde orden på hva som var malt og hva som ikke var malt fra strøk 2 og oppover. Andre leverandører har 2 forskjellige primerfarger. Det er en ubetinget fordel.

 

En ting til. Noen anbefaler å ta første bunnstofflag med en helt annen farge enn hovedfargen. Da er det særdeles lett å etterflekke der slitasjen er størst og før primeren begynner å synes. Har ikke gjort det selv, men ideen virker fornuftig. Noen med synspunkter?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Da jeg gjorde dette benyttet jeg produkter fra Hempel hele veien. Før jeg la på primer ble skroget grundig mattet og avfettet og jeg brukte også noe lurium fra hemplel som skulle nøytralisere. Husker ikke detaljene her, men det sto beskrevet i et lite hefte fra hempel. Jeg kjøpte primer med to forsjellige gråfarger og brukte forsjellig farge på hvert strøk. Da var det enkelt å se at man fikk dekket skikkelig mellom hvert strøk. Etter det siste strøket la jeg på bunnstøff før primeren var tørket  (vått i vått), og deretter et nytt strøk med bunnstoff etter at det var tørt.

Link to post
Share on other sites

Såg i teknisk datablad for Jotun Antipest:

 

ANMERKNINGER:

Penguin Non-Stop bunnstoff kan påføres direkte på Penguin Anti-Pest. Myke/harde

bunnstoffer (Kobberstoff, Durahart, Racing) krever et mellomstrøk vanlig

Penguin Primer før påføring.

 

 

 

Har kjøpt inn bunnstoff frå biltema som eg tenkte eg skulle bruke første året, men no er eg litt usikker.....

Hvilken bunnstofftype er biltema`s?

Link to post
Share on other sites

Det er et firma i Oslo som tilbyr noe kjemisk som spyles av dagen etter og da følger gammelt bunnstoff med. Prisen er under to tusen for en 30 fots båt.

Hvilket firma er det???  Jeg kunne tenkt meg å benyttet dem til å fjerne på min båt.

 

Jeg driver profesjonellt med malingsfjerning fra fasader, og har også tatt noen båter (bunnstoffjerning) fra tid til annen.  Man sprøyter på kjemikalier med en høytrykks malersprøyte.  Kjemikaliene er Hempels Malingsfjerner, men i sin originale forpakning.  De heter da Sea To Sky SPC- 202.  Etter at disse har ligget på flaten minst natten over (skader ikke gelcoat selv ved lang eksponeringstid) spyles flatene med høytrykksvasker og varmt vann, 90 grader.  Som regel må man over flaten et par ganger for å få et brukbart resultat.  Prisen varierer, men en minstepris på kr 4000,- pluss mva må iallefall påregnes, uansett hvor liten båten er. Dette kommer av rigg, transport etc. Prisen varierer med tilgjengelighet, tykkelse på bunnstoff, størrelse og form på skrog etc.  Regler tilsier at kjemien skal legges på i samme tykkelse som malingen som skal fjernes,  og man må påregne et forbruk på mellom 1,0 - 1,5 kg pr kvadratmeter flate.  Med en pris på Hempels bunnstoffjerner på kr 180,- pr kg, kan man tenke seg.  Dette stoffet kan imidlertid skaffes betydelig billigere i 20 liters dunker, om man ikke benytter båtbutikken eller fargehandleren.  

 

Har man tilgang til en varmtvannsvasker, er dette arbeidet lett å utføre selv.  Man kjøper da  SPC - 202 Brushable, Ing. K Bruntangen, tlf.: 928 16 513, smører stoffet på med rull eller pensel, ikke for tynt , lar det virke i 10 - 20 timer, og vasker av med varmt vann (80 - 90 grader)og høyt trykk. Bruk av kaldt vann virker dårlig.  Da er skraping med etterfølgende vask  bedre. Behandlingen kan være nødvendig å gjenta.  Om noen ønsker å gjøre en slik jobb selv, hjelper jeg så langt det er praktisk mulig med råd og arbeidsmetoder på telefon, om man tar kontakt med meg.  Denne "konsulentvirksomheten" kan jeg i den grad det er praktisk tilby uten kostnader for brukerene av forumet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...