Jump to content

Båt som har ligget mange år på vannet og skal ha opplag på land


Fusebox

Recommended Posts

Hei,

 

Vi skal ha båten i opplag på land, og den har ligget de siste 7 år på vannet. Bør vi ta den opp tidlig, slik at den kan tørke godt før nattefrosten kommer ?

 

Såvidt jeg kan lese meg til, så trekker ikke glassfiber mer en 1 til 1,5% vann, maksimalt, og spørsmålet er om dette også skjer i løpet av en vanlig sesong på vannet ?

 

Jeg vet at mange trekker opp båtene sine i siste liten før isen kommer, og da er jo vinteren kommet med minusgrader både om dagen og natten. Jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer med dette, men vil gjerne være på den sikre siden.

 

Hva mener dere ?

Link to post

Tørker et glassfiberskrog målbart i løpet av en vintersesong på land?

Se på de som fjerne osmose, de fjerner gelcoaten og tørker med varme i uker og måneder før det er tørt nok til videre behandling.

 

I dette tilfellet skal vannet som har mettet polyesteren "fordampe" gjennom gelcoaten.

At det blir merkbart tørrere i løpet av noen kalde måneder virker litt optimistisk synes jeg.

Link to post

Båten har nok vært oppe 1 gang eller 2 i året for stoffing og gressklipping, tenker jeg, men har ligget på vannet hele året ellers :-)

 

Man snakker jo om at båten blir atskillig lettere på våren enn når man tar den opp om høsten, så jeg er rimelig sikker på at det foregår en fordampning gjennom vinteren. Hvor mye som fordamper, er jeg ikke sikker på. Det som bekymrer meg litt er om det lille vannet som er i skroget kan forårsake frostskader.

Link to post

Hvorfor ta den opp? Det er jo tydelig at den trives på sjøen :smiley:

 

Hvis du har fiber som iløpet av livet har fått noen dunk og småskader og områder ikke er helt som de var når de var ny, trekker disse områdene mere vann. Drar du båten på land tørker nok ikke dette akkurat fort, og du risikerer frostspreng.

 

Les litt, som nevnt over, osmose (plast pest) fjerning. Er mye som skal til for å tørke glassfiber.

Link to post

Ja man snakker om det, men hva er fakta? :smiley:

Hvis vi tenker oss en båt som veier 5 tonn, hvor mye av den vekta er representert av skroget som er under vannlinja?

Jeg vil anta mindre enn 1 tonn.

 

Men hvis vi antar det er et tonn og at skroget har trukket maksimalt med vann som vel er 2% så utgjør det 20 kg.

Hvis vi er veldig optimistisk så forsvinner halvparten, eller da 10 kg.

 

Uansett blir det vel neppe merkbart i forhold til alt man bar på land av ting og tang som ikke har kommet ombord igjen ved sjøsetting....

Lurer litt på om det er mye håp og tro knyttet til denne vektreduksjonen som følge av at det er vannet som forsvinner :pray: :pray:

 

Jeg har ikke tro på frostskader som følge av vann som har mettet polyesteren.

Skal du få frostskader må du vel ha fritt vann, og da har du sannsynligvis plastpest som i seg selv sprenger ut små blærer i skroget.

Men det har du gjerne sjekket at du ikke har?

Link to post

Jeg har liten tro på at glassfiberskrogene trekker særlig mengder med vann! Mange båteiere snakker om dette uten å vite ting med sikkerhet. Noen store vekter blir ikke dette. Det er nok heller følelsen når man har kombinasjon grodd bunn masse utstyr ombord og en gammel sliten diesel samt gamle grodde proppeller som ikke gir max efektivitet. Som Johannes her skriver så er jeg enig med han. så de vektene er så små at for et helt normalt glassfiberskrog vil nok dette utgjøre veldig lite.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

 

Jeg har ikke tro på frostskader som følge av vann som har mettet polyesteren.

Skal du få frostskader må du vel ha fritt vann, og da har du sannsynligvis plastpest som i seg selv sprenger ut små blærer i skroget.

 

Jeg har full tro på frostskader som følge av vann hvor det har vært skader. Jeg har selv sett vann ligge på plasser man ikke hadde trodd, som følge av skader. Frostspreng ødela fibrene og alt måtte slipes og "lappes". Denne skaden hadde nok forblitt uten større problemer om båten hadde vært på havet, men over en vinter med mye vekslende temp resulterte det i at fibrene gradiv ble brutt opp.

 

Vi snakker nå om at vann har vært samlet i et lite sår, blitt "pakket inn" med nytt bunnstoff, ettersom vannet har tint og fråset har det gjort mer og mer skade. Finn en passe porøs stein, drill et hull, fyll med vann og hiv i frysern, så ser du hvor mye spennende kaldt vann kan utrette.

 

Selvsagt, er det ikke skader, er det ikke problemer :yesnod:

 

Lykke til.

Link to post

At frostsprenging i et alminnelig godt vedlikeholdt glassfiberskrog skulle være et stort problem pga. opplag på land om vinteren, er det vel lite som tyder på. Langs vår lange kyst hvor det noen ganger er "beinkaldt" om vinteren, taes det opp båter fra tidlig september til langt opp mot jul. Hadde dette vært et problem, tror jeg nok at dette forumet hadde blitt oversvømt med innlegg med tittel som: Store frostsprengning, gelcoaten forvitrer osv. Er det i det hele tatt noen her som har hatt slike problemer?

 

Lars H.

Oscarsborg til helgen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har hatt trøbbel med vanntrukket glassfiber - men ikke knyttet til frostsprenging slik trådstarter spør om, men det hadde seg slik: noen hadde flyttet en gammel skroggjennomføring. denne var ikke lappet skikkelig, og det trakk vann inn i sparkelen. Og inn i gelcoat og glassfiber. Det ble slik sett et område som til slutt var helt mykt rundt det gamle hullet. Dette området ble rett og slett klippet ut, og i tillegg ble et område på 0,5 kvardratmeter slipet ned og tørket ut før alt sammen ble lappet sammen igjen.

 

Så dersom man har konkrete skader, eller f.eks skrogjennomføringer hvor vann kan trenge inn i skroget enten fra utsiden eller fra innsiden (mange har jo vann i bunnen av båten, og kun sika på utsiden av gjennomføringen) kan dette bli utfordrene i skadeområdet.

 

For 2 år siden skulle en båt i (gamle) havna sette inn baugpropell, og fikk et firma til å gjøre det. Da båten ble løftet på land og hullet borret sa innstallatøren at skroget var for vått til å sette inn tunellen i, og båten måtte stå å tørke (de brukte lyskastere for å varme/tørke). Det tok vel en uke eller to ekstra i tørking før de fortsatte arbeidet.

 

Så hvis Fusebox oppdager skadede områder vil det jo være mulig å sette på en lyskaster / ovn for å hjelpe uttørkingen ?

Link to post

Vanninntregning er jo ikke et problem på et helt og skadefritt skrog! Er det derimot skader i gelcoaten så glassfiberen er fri kan det jo bli problemer. Reperasjoner som ikke er gjort forskriftsmessig er også skummelt! Det er nok mye uvitenhet om hvordan et glassfiberskrog er oppbygget og hvordan man reparerer en skade.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg er rimelig sikker på at skroget er skadefritt under vannlinje. Inspiserte litt tidlig i sommer, og fant ingen antydninger til det. Likevel, det kan jo hende at småreparasjoner har blitt utført mer eller mindre profesjonelt, så en overraskelse kan jo dukke opp.

 

Jeg har heller ikke hørt om slike frostsprengningsskader på et uskadet skrog, så tror nok ikke dette er noe problem.

 

Gelcoat er ikke en tett hinne. Det er vel nokså godt dokumentert. Om glassfiberen under er flisete, altså ikke mettet med polyester under støp, så bør det slipes ned til solid støp og støpes opp igjen.

 

Det er nok meget sannsynlig at jeg er i overkant paranoid ;-)

Link to post

Man snakker jo om at båten blir atskillig lettere på våren enn når man tar den opp om høsten, så jeg er rimelig sikker på at det foregår en fordampning gjennom vinteren.

Hvis du spør de som betjener kranene bortover i båthavnene, så påstår de ihvertfall at båtene er tyngre om høsten enn om våren. Om det kommer av at skroget har trukket litt vann, eller om det generelt er mere fukt i hele båten inkl. innredning er jeg faktisk ikke helt sikker på.

 

At dette har forårsaket frostsprengninger eller lignende ødeleggelser har jeg ikke hørt om. Da må det i tilfelle ha vært en gammel skade eller noe annet dårlig der fra før.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...