Jump to content

Fortøyningstauholder på uteligger

nordan family 27

Recommended Posts

Mange ha en stang stående på ueliggeren forå henge fortøyningstauet på. Hadde tenkt til å kjøpe meg en sånn nå på salget, men både Maritm og Seasea hadde kun en spinkel hardplast ikke-fleksibel greie til langt opp på 300 kroner tallet. Den vil raske knekke om båten kommer borti, og var for dyr.

Men så erindrer jeg at det var en tråd her for lenge siden som viste noen kreative hkemmelagde løsninger. Har nå forsøkt ulike søke-kombinasjoner, men jeg finner ikke tilbake.

Så da er spørsmålene: er det noen som et om butikker som selguer de gummifleksible utgavene? Noen som husker den gamle tråden? Noen som kan beskrive velfungerene hjemmelagde løsninger?

Jeg ser f.eks for meg å tua et kosteskaft og feste i en bit 2-4, så kappe skafte og få det sammen igjen med en stiv slangebit for å ha en viss fleksibilitet i det, og så ha en eller annen løsning på toppen for å feste tauet i, og som ikke skader båtene om løsningen knekker og blir liggende inntil båten

Takk! Der var både alternativet - til en stiv pris - og de hjemmelagde alternativene. Spørs om det ikke blir en gammel skistav, åregaffel og et slagestykke, samt en trekloss med slangeklemmer på uteliggeren.

Gjester en havn må i helgen, der je også har sett en variant med gjengestag med slange på utsiden, o en bøyd gjengestag på toppen. Men den flekser ikke ved kollisjon mee båten.

Det var ikkje vondt meint, men en morsom sak egentlig. Eg fikk den sjølv her på BP for en tid siden. Samme feilstaving av meg :saint:

Men fra spøk til alvor. Eg har samme problemet på longside flytebrygge. Eg ligger innerst på en 15-20 lang flytebrygge. Og bare om gud er god, er det mulig å legge til uten krøll. Så eg har rigget meg til med fleire hjelpetau nå, som ligger på brygge. Slik at eg kan hukke tak i de med båtshaken, uansett om baug eller akter kommer nærest brygga først. Men så er det problem å få klort tak i tauene med båtshaken når de ligger ned på betongen. Så eg takker :thumbsup: for ideen om skistav med åregaffel på toppen. Det skal eg forsøke å rigge til :yesnod: Lett å slippe tauet oppi der når eg løser tamp då

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eller en liten rustfri stålbit i løkka og magnet på båtshaken. :) En bit avløpsrør og en syrefast bolt gjennom på toppen (svinhøy pullert) er også en fin DIY-løsning.

Hmmmm....

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Apropo dette med hva fortøyningbommen egentlig heter : etter en liten surf på nettsidene til norske produsenter av dette ser det ikke ut til å være noen stor enighet om dette. Til og med uteligger er et brukt begrep i salgskatalogene.

Men nok om det. Skistav, åregaffel og slangebit for å skape fleksiblitet blir nok utprøvd først med en kost på under en 50lapp

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...