nordan family 27 Startet 8.September.2012 Link til dette innlegget Startet 8.September.2012 Mange ha en stang stående på ueliggeren forå henge fortøyningstauet på. Hadde tenkt til å kjøpe meg en sånn nå på salget, men både Maritm og Seasea hadde kun en spinkel hardplast ikke-fleksibel greie til langt opp på 300 kroner tallet. Den vil raske knekke om båten kommer borti, og var for dyr. Men så erindrer jeg at det var en tråd her for lenge siden som viste noen kreative hkemmelagde løsninger. Har nå forsøkt ulike søke-kombinasjoner, men jeg finner ikke tilbake. Så da er spørsmålene: er det noen som et om butikker som selguer de gummifleksible utgavene? Noen som husker den gamle tråden? Noen som kan beskrive velfungerene hjemmelagde løsninger? Jeg ser f.eks for meg å tua et kosteskaft og feste i en bit 2-4, så kappe skafte og få det sammen igjen med en stiv slangebit for å ha en viss fleksibilitet i det, og så ha en eller annen løsning på toppen for å feste tauet i, og som ikke skader båtene om løsningen knekker og blir liggende inntil båten Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 http://www.orstamarina.com/Nettbutikk/Tilleggsutstyr-fortoyning/Vis-produkt/?productid=27069 Neptuns gaffel laget i mjukplast, koster litt, men er god kvalitet og stor ''gaffel'' for og henge tauene på (https://baatplassen.no/i/topic/86467-fortyning-alternativ-til-neptuns-gaffel/ Denne kansje?) mvh hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
Eureka Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Det var ulv1 som hadde vært kreativ. Mener han brukte brøytestikke og åregaffel i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Takk! Der var både alternativet - til en stiv pris - og de hjemmelagde alternativene. Spørs om det ikke blir en gammel skistav, åregaffel og et slagestykke, samt en trekloss med slangeklemmer på uteliggeren. Gjester en havn må i helgen, der je også har sett en variant med gjengestag med slange på utsiden, o en bøyd gjengestag på toppen. Men den flekser ikke ved kollisjon mee båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Personlig synes jeg uteliggere skal få slippe å være bundet til en bryggekant. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Det forekommer at eg og Mouche har forskjellig syn på ting. Men her stiller eg meg bak hans uttalelse :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Renita Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 (redigert) Stakkars uteliggere! Redigert 8.September.2012 av Renita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Ikke helt uenig. Funderte på om det heter uterigger, men var egentlig veldig usikker. Hva er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Utligger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Eller utrigger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Eller fortøyingsbom? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Men ikke uteligger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Figaro Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Utrigger er det riktige ordet--- ikke uterigger, uteligger, utligger eller andre kreative skrivemåter!! Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
GeirFrode Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Spiller det noen rolle da? De fleste av oss som legger litt godvilje til, skjønner hva som menes. Greit nok å korrigere underveis, men det burde da være unødvendig å prøve og drite ut andre om en staver litt feil? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Jeg har gjort det på en veldig enkel måte de siste årene som har fungert veldig bra. Tok rett å slett et tynt tau og festet det i løkka som vanligvis festes på båten. Når jeg skal på tur løsner jeg båten å tar med det tynne tauet i land og binder det der. Da ligger fortøyningstauet oppe på utriggeren :-) Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Ikke helt uenig. Funderte på om det heter uterigger, men var egentlig veldig usikker. Hva er riktig? Kan ikke se at det er forsøk på å " drite ut noen" hvis man svarer på spørsmålet til trådstarter. Dette er et av de ordene som oftest staves feil her på forumet. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
GeirFrode Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Nå var det vel ikke akkurat deg jeg hadde i tankene heller, Figaro. Derfor skrev jeg at jeg synes det var greit å korrigere underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Det var ikkje vondt meint, men en morsom sak egentlig. Eg fikk den sjølv her på BP for en tid siden. Samme feilstaving av meg Men fra spøk til alvor. Eg har samme problemet på longside flytebrygge. Eg ligger innerst på en 15-20 lang flytebrygge. Og bare om gud er god, er det mulig å legge til uten krøll. Så eg har rigget meg til med fleire hjelpetau nå, som ligger på brygge. Slik at eg kan hukke tak i de med båtshaken, uansett om baug eller akter kommer nærest brygga først. Men så er det problem å få klort tak i tauene med båtshaken når de ligger ned på betongen. Så eg takker for ideen om skistav med åregaffel på toppen. Det skal eg forsøke å rigge til Lett å slippe tauet oppi der når eg løser tamp då Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vidar F.H. Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Eller en liten rustfri stålbit i løkka og magnet på båtshaken. :) En bit avløpsrør og en syrefast bolt gjennom på toppen (svinhøy pullert) er også en fin DIY-løsning. Hmmmm.... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Rustfritt er dårlig magnetisk. Syrefast er heilt u-magnetisk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vidar F.H. Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Der lærte man noe nytt. :) Okay, en MAGNET da! :D Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
nordan family 27 Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Apropo dette med hva fortøyningbommen egentlig heter : etter en liten surf på nettsidene til norske produsenter av dette ser det ikke ut til å være noen stor enighet om dette. Til og med uteligger er et brukt begrep i salgskatalogene. Men nok om det. Skistav, åregaffel og slangebit for å skape fleksiblitet blir nok utprøvd først med en kost på under en 50lapp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.