bharsvik Startet 9.September.2012 Link til dette innlegget Startet 9.September.2012 (redigert) Jeg har en Yamaha F115 som er ett år gammel. Ganske snart etter jeg fikk den begynte jeg å høre luft i powertrimen. da dette ble verre og verre fikk jeg leverandøren til å ta en sjekk. Han luftet og sa at alt var i orden. Etter et par uker var det pån igjen. Nå ble det raskt verre og jeg fikk etter hvert problem med både å få motoren opp og ned. Forleden dag tok jeg opp båten og dro til forhandler igjen. Nå ser oljen grå ut og det er tydelig vann i den. Det er også lite olje. Her kommer så saken: Forhandler hevder at dette kommer av algevekst på stemplene fordi båten ligger i en skjermet marina! På grunn av dette GJELDER SÅ IKKE GARANTIEN! Stemplene ser forøvrig helt fine ut. Har noen av dere hørt om slik "algevekst" før? Jeg blir ikke mye imponert hvis ikke motoren tåler å ligge i sjøvann. Jeg blir heller ikke mye imponert hvis oljen fabrikanten leverer med er så dårlig at det gror alger i den. hvis de ikke tar dette som garantisak er det definitivt slutt på å benytte olje fra Yamaha og jeg akter også å utføre all service selv, da det åpenbart ikke er verdt en dritt å bruke leverandøren... Hva mener dere? Redigert 9.September.2012 av bharsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 helt utrolig dårlig unnskyldning,algevekst du får spørre om garantien gjelder om du hengern på stua og ikke bruker den. kræv garanti. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 så garantien gjelder altså ikke om båten ligger i skjermet marina...? Ja det må da være den tåpeligste unnskyldingen jeg har hørt. Noe helt annet ville vært om stemplene var fulle av rust og hakk pga dårlig vedlihehold, og dermed hadde revet opp tetningene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pettern1972 Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Er vel årets dummeste forsøk på å vri seg unna ansvar. Stå på kravet ditt. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Kiekhaefer Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) Dette er enkelt og greit "Pissprat" i fra leverandøren, men er det selgeren og/eller importøren som sier at dette ikke kan dekkes av garantien?. Redigert 9.September.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 så garantien gjelder altså ikke om båten ligger i skjermet marina...? Ja det må da være den tåpeligste unnskyldingen jeg har hørt. Noe helt annet ville vært om stemplene var fulle av rust og hakk pga dårlig vedlihehold, og dermed hadde revet opp tetningene Hvordan kan du vedlikeholde en stempelstang? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Yamaha sier at den manuelle støtten skal brukes, og stemplene kjøres da helt inn med trim-tiltbryter. Jeg praktiserer ikke dette selv, da hele stempel stangen er over vann. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Hvordan kan du vedlikeholde en stempelstang? jeg sprayer med crc 6-66 og tørker av med en fille før/etter vinterlagring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Enn i sesongen, når båten ligger ute, kjører du dem inn Ivar? Er noen som praktiserer dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 "Den manuelle støtten"-mener du transport-støtten? Den skal brukes dersom båten skal kjøres på feks henger på land. Ellers kun i bruk dersom du feks skal sjekke nivå påoljen (iallefall på min Verado). En lekkasje av vann inn i stempelet kan komme av lekk i pakninger som selvsagt ikke skal skje. Alger gror vel ikke igjennom tette pakninger heller... Så det må jo være en lekkasje et sted som gjør at enten oljen forsvinner ut eller at vann kommer inn. På min Verado er det en skrue nederst med 3 o-ringer innafor. Det sies at dersom disse blir lekk vil oljen forsvinne. Kanskje du har en tilsvarende skrue med lekke pakninger? Uansett er dette reklamasjonssak-kan ikke skjønne annet... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) Enig at dette er klar reklamasjon. Men Yamaha anbefaler å kjøre stemplene inn, når båten ligger fortøyd. Det er transport-støtten ja. Redigert 9.September.2012 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Kom på... jeg hadde en liten lekkasje på babord sylinder. Så det ved at jeg tørket av begge sylindrene og etter noen timer var det litt olje på den ene. Hvis du fyller på nivået slik det skal være og deretter lufte, kan du sjekke slik jeg gjorde det. Da vil du kanskje se om det er lekk der iallefall... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Enn i sesongen, når båten ligger ute, kjører du dem inn Ivar? Har gjerne motoren stående nede - da er jo stemplene inne. Kan uansett ikke huske å ha lest i instr.bok på noen av mine motorer at motor skal lagres på transportstøtte og stempler kjøres inn. Får sjekke boka nærmere på min F115... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gabi Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Tkb- det høres sprøtt ut at Yam anbefaler det. Da betyr det at systemet ikke er bra nok i utgangspunktet. Dette er hydraulikk og skal ikke sige dersom det er dimensjonert riktig og systemet er tett. På min Verado står det at dersom den siger mer enn 1cm i døgnet er det noe galt fatt. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Da jeg kjøpte en 200 hester fra Yamaha for 4 år siden blir det vel nå, så ble jeg opplyst om at om båten ble liggende ubrukt over en periode så skulle den manuelle støtten brukes, og stemplene kjøres inn, nettopp pga at det vært tilfeller der rur og groe hadde ødelagt tetningene. Det var et skriv forhandlerne nettopp hadde fått den gangen. Om du ikke er blitt opplyst om dette så burde forhandler ta seg av dette, om det da er dette som har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
bharsvik Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) Vi får se. Jeg har allerede sagt klart ifra om at jeg ikke aksepterer noen ansvarsfraskrivelse i denne saken og krevde at de skal framlegge bevis på en slik mulig algevekst dersom de skal hevde at det er feilen og med det ønsker å vri seg unna ansvaret. Jeg fikk da umiddelbart beskjed om at jeg selv måtte skaffe en labtest av oljen. JEG må med andre ord bevise at det ikke er alger. Uansett er det jo Yamaha som har levert oljen også, så hvis den er så dårlig vil jo det i seg selv være utrolig dårlig reklame. Jeg er spent på fortsettelsen... Motoren min har forøvrig ikke ligget ubrukt i noen periode. Den har gått 260 timer det siste året. Vil tro det ligger noe over snittet. Redigert 9.September.2012 av bharsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 "Den manuelle støtten"-mener du transport-støtten? Den skal brukes dersom båten skal kjøres på feks henger på land. :eek: Det skal den absolutt ikke. Når du transporterer utenbordsmotor på land skal motor stå nede. Hvis ikke kan den brekke av i en dump eller noe. Kan uansett ikke huske å ha lest i instr.bok på noen av mine motorer at motor skal lagres på transportstøtte og stempler kjøres inn. Får sjekke boka nærmere på min F115... Det sto det i boka til min totakt 130 hvertfall. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
pberg Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Det er vel de færreste hengere som er så høye at en motor kan stå nede uten å subbe bakken i større humper? Tror finna på min hadde blitt en god del kortere da i hvert fall.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Daffy- transportstøtten er til for transport. Da ligger motoren på denne støtten og skal tåle det. De fleste motorer er uansett såpass høye at de kan slå nedi hvis den ikke er tiltet opp. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Må si det høres ut som du har kjøpt motor av en useriøs forhandler! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Free Lillehammer Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Dette er ikke et spørsmål om garanti, men forbrukerkjøpsloven. Først må det avklares om håndteringen er i overenstemmelse med produsentens anvisninger. Er den ikke det, har man ingen sak. Dersom man har fulgt anvisningene (altså at det ikke dreier seg om feilaktig bruk) er neste spørsmål om det dreier seg om slitedeler som har kortere forventet levetid enn fem år (eksempelvis dekk på bil). Er ikke dette tilfelle, er det bare å kjøre på. Forbrukerkjøpslovgivingen i Norge gir forbrukerne sterke rettigheter. Kravene skal rettes mot selger. Selger kan ikke dekke seg bak at produsent eller importør er uenig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Det skjer jo innimellom med påhengere som egentlig har lit for lav brukerfrekvens og for lite timer at tiltmotorer og rele takker for seg! det er jo greit etter 5-10år, men man må forvente at tilten bør virke etter et år av en annerkjent motorfabrikant! En seriøs forhandler som er optatt av å ha et godt rykte og som er serviceinstilt hadde nok hjulpet med å få fiksa dette på en grei måte! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kiekhaefer Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 "bharsvik" du skal ikke bevise noe som helst til forhandleren, han har med å reparere feilen da det er full fabrikkgaranti på denne. Noe annet er det når fabrikkgarantien har gått ut da er det reklamasjons retten som trår til og da kan du pålegges i å bevise at det er en produksjons feil og ikke en brukerfeil. Men i ditt tilfelle er det en klar fabrikkgaranti. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Slik jeg har skjønt det, så er det tæring, ikke groe, som kan være problemet her. Var en tidligere Yamaha mekaniker i Bodø som nevnte dette da jeg byttet tetninger hos han. Stemplene var helt fine. Han sa at dersom stemplene var over vann, så var det greit. Mine er akkurat over. Dersom dine ikke har noen tæring skader, så mener jeg du har en klar garanti sak. Du fikk jo tidlig indikasjon på at noe fusket.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 På båter med lav hekk/badeplattform og ganske dyp V-bunn blir det jo så braketten er nedi vannet hele tida. Slik er det på min Askeladden også! Likevel bør jo tilten fungere mer enn et par år. Synes det er dårlig service om forhandleren overhode ikke er interessert i å finne årsak, samt tilby seg å hjelpe!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.