Jump to content

VC17 vs Selvpolerende bunnstoff på Seilbåt


Erik

Recommended Posts

Jeg har kjørt VC17 de siste 10 år, og kun hatt lett slim når den slippsettes 1 gang i året. Lett å smøre på, tørker på 15 minutter. Kjøp 2,5 liters spann - eks på SeaSea, og unngå EU/Østersjø utgaven...

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Link to post
Share on other sites

VC17 er nok beste valget for regattaseiling. Ingen som har erfaring med slette overflaten p堳elvpolerende bunnstoff type Hempel? Hvor stor forskjell det om man pusser ned fremfor bare 堰妸re med rull?

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke skal seile regatta, er det da merkbar forskjell på ett (etter noen år) ujevnt nysmurt selvpolerende skrog, og ett nysmurt slett Vc17 skrog ?

 

En regatta seiler ser det jo på sekunder og minutter i forhold til konkurrenter, men for oss andre, som seiler alene, vil man i praksis merke noe ?

 

Jeg merker jo stooor forskjell på blank og grodd båt, og grodd båt er direkte følbart på seilgleden, og med selvpolernde ser jeg for meg å slippe litt av det om høsten.

Men gleden av en helt glatt båt som koster av sted i svak vind vil jeg for alt i verden ikke miste heller... :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt VC17 noen år. Jeg har lagt to lag - men kan ikke huske hvor mange bokser jeg bruker på 34 for seiler, men tenker det er 4 (2 på hvert strøk). Det første året båten var oppe så den ikke ut, men de siste årene har det vært bra. Vi fikk ikke brukt båten mye i fjor. Det ser bra ut fremdeles - kan se ror og kjøl når det er stille og jeg bruker lopmmelykt - kan ikke se noe groe.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg har brukt VC17 og waterglide (Hempel sin "VC17) med bra resultat så lenge man ikke er for gnien. Minst 2 strøk og gjerne noe mer i vannlinjen. Utover å få en glatt og raskere båt bygger ikke VC17 like mye som selvpolerende bunnstof, hvilket letter arbeidet med bunnen i årene fremover.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg vurderer å gå over til hardt bunnstoff i år. Går i tilfelle for hvitt stoff, da ser man lettere når det er på tide med skrogvask. Hardt bunnstoff har også en fordel i at det ikke slites bort så lett om man vasker båten i løpet av sesongen. Har Mille NCT nå, og hele havna blir hvit når jeg skrubber skrog mens jeg ligger i sjøen....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...