Jump to content

VP 2030 blåser eksos ut av luftinntak


Vindøyet

Recommended Posts

Vår 16 år gamle VP 2030 A blåser eksos ut av luftinntaket.

Det virker som om dette skjer på én sylinder og det gir en "hard" bankelyd, omtrent som når man tørrstartert motoren på land. Har også redusert maksturtall og motorkraft, samt at et ryker noe mer svart ut fra eksosen. Det blåser minimalt med eksos inn i båten, bare et puss hver gang synderen tenner. Motoren går ellers relativt jevnt, så jeg antar at den tenner på alle sylinderne.

 

Er det noen som har erfart lignende og hvor bør jeg begynne å feilsøke?

Link to post
Share on other sites

Hei, det høres vel ut som en ventil som henger, nærmere bestemt utblåsningsventilen på gjeldende sylnder eller at innsugsventilen ikke tetter skikkelig? Bør vel i så fall av med topplokket og se om den løfter? Evt ta en kompresjonstest? Jeg er dog ingen mekaniker, så vent gjerne til du får noen flere svar...

Redigert av Frehau (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Har opplevd at etter lengere tids stillstand, så kan en ventil henge på disse motorene, men det går over etter noen sekunder. Kan jo håpe at det er så enkelt, men det kan nok være at en ventil er "blåst". Disse motorene har i utgangspunktet veldig liten ventilklaring (tror det er 0,2mm) og det er nok dessverre slik at denne klaringen har en tendens til å bli mindre og mindre etter hvert som årene går pga slitasje på ventil og sete. Dette tilsier at det er veldig viktig følge opp serviceintervallene.

Ta av toppdekslet, sjekk/juster ventilklaring.

Er faktisk ganske robuste og slitesterke disse små maskinene, og tåler nok noen tusen timer før de takker for seg

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da er problemet avdekket.

Varmevekslerhus var full av rust, og motoren ble ikke kvitt eksosen. Varmeveksleren var gjennomrustet og det var avleirningene som hindret kjølevannet å renne inn i motoren. Rusten fortsatte inn i toppen i sylinder nr 3 og både ventil og ventilsetet til eksos var skadet av rust, Nødvendige deler er ny komplett topp, varmevekslerhus og eksosbend, samt slipesett. Over 20K bare i deler. Da har jeg ikke tatt høyde for eventuelle skader i kamaksel, veivhus og avleirninger i stempelforinger. Konklusjon: lønner seg ikke å reparere. Noen som trenger en moring?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...