Jump to content

VP 2030 blåser eksos ut av luftinntak


Vindøyet

Recommended Posts

Vår 16 år gamle VP 2030 A blåser eksos ut av luftinntaket.

Det virker som om dette skjer på én sylinder og det gir en "hard" bankelyd, omtrent som når man tørrstartert motoren på land. Har også redusert maksturtall og motorkraft, samt at et ryker noe mer svart ut fra eksosen. Det blåser minimalt med eksos inn i båten, bare et puss hver gang synderen tenner. Motoren går ellers relativt jevnt, så jeg antar at den tenner på alle sylinderne.

 

Er det noen som har erfart lignende og hvor bør jeg begynne å feilsøke?

Link to post
Share on other sites

Hei, det høres vel ut som en ventil som henger, nærmere bestemt utblåsningsventilen på gjeldende sylnder eller at innsugsventilen ikke tetter skikkelig? Bør vel i så fall av med topplokket og se om den løfter? Evt ta en kompresjonstest? Jeg er dog ingen mekaniker, så vent gjerne til du får noen flere svar...

Redigert av Frehau (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Har opplevd at etter lengere tids stillstand, så kan en ventil henge på disse motorene, men det går over etter noen sekunder. Kan jo håpe at det er så enkelt, men det kan nok være at en ventil er "blåst". Disse motorene har i utgangspunktet veldig liten ventilklaring (tror det er 0,2mm) og det er nok dessverre slik at denne klaringen har en tendens til å bli mindre og mindre etter hvert som årene går pga slitasje på ventil og sete. Dette tilsier at det er veldig viktig følge opp serviceintervallene.

Ta av toppdekslet, sjekk/juster ventilklaring.

Er faktisk ganske robuste og slitesterke disse små maskinene, og tåler nok noen tusen timer før de takker for seg

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da er problemet avdekket.