Vindøyet Startet 11.September.2012 Del på Facebook Startet 11.September.2012 Vår 16 år gamle VP 2030 A blåser eksos ut av luftinntaket. Det virker som om dette skjer på én sylinder og det gir en "hard" bankelyd, omtrent som når man tørrstartert motoren på land. Har også redusert maksturtall og motorkraft, samt at et ryker noe mer svart ut fra eksosen. Det blåser minimalt med eksos inn i båten, bare et puss hver gang synderen tenner. Motoren går ellers relativt jevnt, så jeg antar at den tenner på alle sylinderne. Er det noen som har erfart lignende og hvor bør jeg begynne å feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 (redigert) Hei, det høres vel ut som en ventil som henger, nærmere bestemt utblåsningsventilen på gjeldende sylnder eller at innsugsventilen ikke tetter skikkelig? Bør vel i så fall av med topplokket og se om den løfter? Evt ta en kompresjonstest? Jeg er dog ingen mekaniker, så vent gjerne til du får noen flere svar... Redigert 11.September.2012 av Frehau (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Kan det være gjennomslag? Ei stempelfjær som har knekt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindøyet Svart 13.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2012 Hva menes med "gjennomslag"? Hørtes dyrt ut.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Kan jo ta av toppdekselet / ventildekselet. Start motoren, se om det er en av ventilene(eksos) som ikke beveger seg som de andre. (kan være brent ventil) Ikke sikkert du ser noe forskjell på bevegelsen og da blir nok løsningen til slutt å ta av toppen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
tjt Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Har opplevd at etter lengere tids stillstand, så kan en ventil henge på disse motorene, men det går over etter noen sekunder. Kan jo håpe at det er så enkelt, men det kan nok være at en ventil er "blåst". Disse motorene har i utgangspunktet veldig liten ventilklaring (tror det er 0,2mm) og det er nok dessverre slik at denne klaringen har en tendens til å bli mindre og mindre etter hvert som årene går pga slitasje på ventil og sete. Dette tilsier at det er veldig viktig følge opp serviceintervallene. Ta av toppdekslet, sjekk/juster ventilklaring. Er faktisk ganske robuste og slitesterke disse små maskinene, og tåler nok noen tusen timer før de takker for seg Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Kompresjonstest er nevnt, men en såkalt sylinderlekkasjetest vil fortelle mer. Den avslører kjapt om innsugsventilen ikke stenger eller er utett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Jeg ville startet med å sjekke/justere ventilklaringen. Ikke veldig avansert eller vanskelig så lenge du følger verkstedmanualen slavisk. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindøyet Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Da er problemet avdekket. Varmevekslerhus var full av rust, og motoren ble ikke kvitt eksosen. Varmeveksleren var gjennomrustet og det var avleirningene som hindret kjølevannet å renne inn i motoren. Rusten fortsatte inn i toppen i sylinder nr 3 og både ventil og ventilsetet til eksos var skadet av rust, Nødvendige deler er ny komplett topp, varmevekslerhus og eksosbend, samt slipesett. Over 20K bare i deler. Da har jeg ikke tatt høyde for eventuelle skader i kamaksel, veivhus og avleirninger i stempelforinger. Konklusjon: lønner seg ikke å reparere. Noen som trenger en moring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.