Jump to content

opplag av seilbåt hva må og bør en gjøre med seil,rigg,vinsj,etc.

Guest caplex

Recommended Posts

Dette blir min første opplags sesong med seilbåt er vant med motor båt fra før, har i den forbindelse noen spørsmål ang hva en må og bør gjøre.

Jeg har rullestorseil og rullegenua, noen sier at de kan stå på under vinterlagring andre sier de bør av, hva mener dere ?.

Fall og skjøter lar dere dette stå på under vinter lagring ?

Vinsjene er det nødvendige og smøre disse hvert år og evt hvordan demonterer en disse, finnes det bruksanvisning på dette.( jeg har ikke klart å finne noe på nettet)

Blokkene skal de smøres evt hvordan.

Roret finnes det smørenipler på dette eller er det selvsmørende.

Er det noe viktig jeg har glemt her så kom med tips.

Båten skal stå på land med masta på.

Jeg tar av seil og lar resten stå som det er.

Jeg har også lært at det er lurt å slakke riggen og sette den på nytt til våren, så det har jeg gjort de to siste vintre. Om jeg gjør det i år, er jeg ikke så sikker på. Jeg avsluttet 2011 sesongen i februar 2012 og begynte neste sesong 23 dager senere. Får vi en like flott båtvinter med like lite is i år som i fjor, lar jeg nok riggen stå som den er uten å slakke topp og undervant.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei,

Jeg tar også inn alt av seil. (alle to....). Resten har stått på. Jeg har min båt på land i motsetning til RSL. I år hadde jeg også tenkt å ta ned riggen (om jeg får somlet meg til det) for å få en skikkelig gjennomgang av alt.

Angående vinsjene, så finner du litt på nett om det.

Lewmar sin service-maual: http://www.lewmar.com/assets/bildearkiv/dataset/Manual-Winch%20Service%20Manual%20B2304%20iss6.pdf

Videosnutt som viser service:

(Jeg har selv Lewmar-utstyr, derfor jeg har linket til det)

Service på vinsjene er ikke så vanskelig, bare pass på alle deler, at ikke noe spretter av gårde... :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...