Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Nei, det er nok syrefaste rekker.

Kan jeg pusse med Autosol for hånd og se hvordan det da blir, eller må jeg bruke maskin og en form for rondell.

- En ide i mine villeste fantasier: Hva om jeg vasker og sliper over og så sprayer med hvit billakk? Blir det helt "Harry"?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke lakkert rekkene. fare for at det vil sprekke og flasse er absolutt tilstede.

Prøv med "håndpuss" og Autosol først.

Du kan også pusse med feks 1200 vannslipepapir for du pusser med Autosol,

dersom Autosolen ikke tar det. (i så tilfelle prøv først på et lite område, ikke veldig synlig)

Link to post
Share on other sites

Du kan godt bruke en poleringsmaskin. Når du blander vann i Autosol skal det være en tykk grøt. Og du må ha en helsikes tålmodighet! Gni inn litt og puss til det er borte, ha på litt til og gnikk i vei.......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt at messingrør er gulaktig av farge. Disse messingrøra som ble brukt til rekker er i tillegg forkrommet.

Ikke helt uvanlig på båter fra 80 tallet ( scand, marex, hadde slike rekker, sikker flere med)

Det som vekket min mistanke var "forbindelsen" mellom rekkestøtten og topprøret på bildet ditt.

Vanligvis dersom det er syrefast, sees sveisen (tig sveis) tydelig. Messingrekker var loddet i sammenføyningene.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å slipe lett et sted der det ikke vises så godt etterpå. Er det messing med krom utenpå vil du se den gylne messingfargen når du sliper gjennom krombelegget. Ellers er ikke krombelagt messing noen god ide i et saltvannsmiljø. Etter noen år vil krommen mattes, og den vil etterhvert flakes opp. Se eventuelt etter antydninger til "glipp" i belegget, bruk gjerne et forstørrelsesglass.

Slikt vil du ikke oppleve med syrefast, også den kan bli matt men lar seg relativt enkelt poleres opp. Husk at et bra laget syrefast rekkverk koster mye penger i dag, så ta godt vare på det dersom det er syrefast.

Jeg er ellers enig i vurderingen om innfestingen, du skulle normalt sett sveisesømmene dersom det er syrefast.

Redigert av Ipanema1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det syrefast er det vanligvis ikke så mye arbeid. Messing med krom vil det ikke lønne seg å kromme om igjen, og løsningen vil ha begrenset levetid. Er krommen begynt å slippe hjelper det heller ikke å prøve å polere dette. Maling eller lakk på krommet messig vil ikke holde. Da er rådet enkelt - la oss håpe det er syrefast og at du polerer opp til topp glans, det vil være vel anvendt tid.

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet på rekkverket var altså som dette grå/svart, så.......

bilde

 

jeg tok et dypdykk i fruen sine greier og fant forskjellig rengjørings og poleringmidler.

bilde

 

Kobber/messingpuss tror jeg var den mest effektive av disse to, og........

bilde

 

ble resultatet som dette, mye bedre. Nå må jeg bare få tak noe jeg kan sette på drillen, så blir det kanskje enda bedre. Det er jo fremdeles matt, men kan Autosol få det til å skinne mer?

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...