SoBo Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Gledelig at du er tilbake igjen Wiking26AC Er det syrefaste rekker, eller kan det være forniklet messingrør på denne. Prøv med gjerne med autosol først, mulig det gjør susen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Nei, det er nok syrefaste rekker. Kan jeg pusse med Autosol for hånd og se hvordan det da blir, eller må jeg bruke maskin og en form for rondell. - En ide i mine villeste fantasier: Hva om jeg vasker og sliper over og så sprayer med hvit billakk? Blir det helt "Harry"? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Jeg ville ikke lakkert rekkene. fare for at det vil sprekke og flasse er absolutt tilstede. Prøv med "håndpuss" og Autosol først. Du kan også pusse med feks 1200 vannslipepapir for du pusser med Autosol, dersom Autosolen ikke tar det. (i så tilfelle prøv først på et lite område, ikke veldig synlig) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
okristi Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 - En ide i mine villeste fantasier: Hva om jeg vasker og sliper over og så sprayer med hvit billakk? Blir det helt "Harry"? Svart matte rekker synes jeg ble overraskende bra på denne. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Zitt Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Kanskje litt drastisk med sorte rekker på en hvit båt, men den på bildet var jo fin den. Jeg får se om jeg kan få det blankt og fint først, og hvis ikke.......??? Ideen med hvitt fikk jeg av denne båten! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Autosol med litt vann og tålmodighet så tenker nok du blir happy! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Ikke noe maskineri, Erikda, kun handemakt? Hvis jeg kan få det blankt, så gjør jeg hva som helst, men jeg trodde det toget hadde gått! Sitér dette innlegget Link to post
Ipanema1 Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Ut fra bildene synes jeg dette minner mistenkelig mye om krommede messingrør. Skulle det likevel være syrefast er det som regel alltid en mulighet for å få tilbake opprinnelig glans. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 For å være helt ærlig så vet ikke jeg om du har rett i at det er messingrør, men jeg trodde messing var gul på farge, og det er jo ikke disse! Hvordan skal jeg få klarhet i det, og i tilfelle hva gjør jeg da? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Du kan godt bruke en poleringsmaskin. Når du blander vann i Autosol skal det være en tykk grøt. Og du må ha en helsikes tålmodighet! Gni inn litt og puss til det er borte, ha på litt til og gnikk i vei....... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Vi snakkes høsten 2018 med andre ord? Finnes det kortere vei til "himmerriket"? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 He he, veien til himmelen er lang og kronglete... .. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 24.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2014 Ja, og så risikerer jeg å måtte gå alene hele veien!?! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Er dessverre på en annen kant av landet så jeg får ikke hjulpet deg! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Helt korrekt at messingrør er gulaktig av farge. Disse messingrøra som ble brukt til rekker er i tillegg forkrommet. Ikke helt uvanlig på båter fra 80 tallet ( scand, marex, hadde slike rekker, sikker flere med) Det som vekket min mistanke var "forbindelsen" mellom rekkestøtten og topprøret på bildet ditt. Vanligvis dersom det er syrefast, sees sveisen (tig sveis) tydelig. Messingrekker var loddet i sammenføyningene. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 24.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2014 Jeg prøver meg litt frem med det ene og det andre, og kommer tilbake med rapport! Takk for tips så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Ipanema1 Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 (redigert) Det enkleste er å slipe lett et sted der det ikke vises så godt etterpå. Er det messing med krom utenpå vil du se den gylne messingfargen når du sliper gjennom krombelegget. Ellers er ikke krombelagt messing noen god ide i et saltvannsmiljø. Etter noen år vil krommen mattes, og den vil etterhvert flakes opp. Se eventuelt etter antydninger til "glipp" i belegget, bruk gjerne et forstørrelsesglass. Slikt vil du ikke oppleve med syrefast, også den kan bli matt men lar seg relativt enkelt poleres opp. Husk at et bra laget syrefast rekkverk koster mye penger i dag, så ta godt vare på det dersom det er syrefast. Jeg er ellers enig i vurderingen om innfestingen, du skulle normalt sett sveisesømmene dersom det er syrefast. Redigert 24.April.2014 av Ipanema1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 24.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2014 Og hva er da ditt råd, Ipanema1? - Legge ned en hel masse arbeid, og ikke bli fornøyd likevel? - Leve med det som det er? - Lakke det med hvit billakk, og ta de flikkebehovene som måtte komme? - eller.......? Sitér dette innlegget Link to post
Ipanema1 Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Er det syrefast er det vanligvis ikke så mye arbeid. Messing med krom vil det ikke lønne seg å kromme om igjen, og løsningen vil ha begrenset levetid. Er krommen begynt å slippe hjelper det heller ikke å prøve å polere dette. Maling eller lakk på krommet messig vil ikke holde. Da er rådet enkelt - la oss håpe det er syrefast og at du polerer opp til topp glans, det vil være vel anvendt tid. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Utgangspunktet på rekkverket var altså som dette grå/svart, så....... jeg tok et dypdykk i fruen sine greier og fant forskjellig rengjørings og poleringmidler. Kobber/messingpuss tror jeg var den mest effektive av disse to, og........ ble resultatet som dette, mye bedre. Nå må jeg bare få tak noe jeg kan sette på drillen, så blir det kanskje enda bedre. Det er jo fremdeles matt, men kan Autosol få det til å skinne mer? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Tror nok at Autosol vil hjelpe på. Tror det er snakk om hvor villig du er til å bruke tid på gnikking! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Eg skulle gnikke blankt og fint på forrige båt. Vart lang i maska når det plutselig kom gullfarge fram etter litt. Heldigvis begynte eg innsida undersida slik at ingen har sett det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zitt Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Ja, jeg tror jeg må være forsiktig med sliping, for det er nok messing jeg også har. Får jeg det så lyst som på siste bildet med bare pussing, så er jeg fornøyd. Jeg må jo ha noe å gjøre på når fruen leser Allers. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Hvordan står det til med wiking om dagen da, nyter den av sommersol med vann under kjølen ? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
sap_2000 Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Savner denne flotte og positive tråden :-) Hvordan går det med Wikingen (tenker på både båten og mannen)? Har det blitt noen fine turer i den vestlandske skjærgården i sommer? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.