Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Anjuma, de platene du ser på siste bildet har samme tykkelse. Både 12mm og 9mm var av samme type sist jeg kjøpte plater, men annerledes enn de jeg tidligere har kjøpt.

De har en helt annen overflate også, litt ruere og sandpapiraktig liksom. Jeg merker det godt når jeg oljer og lakker. De trekker heller ikke olje så godt til seg.

Jeg skal nok få brukt de andre steder, men noen steder ligger de så nær hverandre at det antagelig vil irritere meg.

Jeg får se det an!

Link to post
Share on other sites

Benkeplaten her er av den nye typen, og på veggen bak har jeg tenkt å sette opp en plate på ca 15cm. Den har jeg også laget av den nye typen, så får vi se hvordan det blir.

Jeg tror jeg skal klare å leve med det, men synes det var viktig å gjøre dere andre oppmerksom på at det har skjedd forandringer. Regner med at mange ligger i startgropen til oppussing nå på høsten.

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg skrudde ned denne døren til sikringsskapet, og pusset og lakket, og......

Bilde 1

bilde

 

....da ble den seende slik ut. Nå har jeg altså 3 forskjellige "tresorter" i båten. Kan sikkert bli vel mye lappeteppe ut av det, og jeg er spent på hvordan det blir seende ut i båten.

bilde

Link to post
Share on other sites

Hva er det de har funnet på med teakplatene nå?

Som dere ser på endene av disse platene er bygget opp på forskjellig vis. Den typen som er nærmest er den jeg har brukt til nå, men siste gang jeg kjøpte plater viste det seg at overflaten var helt annerledes, og nå ser jeg at de er annerledes inni også.

bilde

 

 

 

For meg så ser det ut som det er blandet inn spon i noen av sjiktene på den platen lengst fra kamera ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev feilaktig at disse to platene var like tykk, men det er de jo ikke. Men både 9 og 12mm er likedan bygget opp.

Om det har noen betydning for overflaten hva de er bygget opp av, er jeg usikker på. Det er det ytterste laget som er viktig for oss, og der er det jo også en tydelig forskjell.

Kan det være så enkelt at trevirket er hentet ut på forskjeller plasser i verden, og dermed har et annen preg.

For ordens skyld; Det er vel ikke å forvente at Maritim Båtutstyr skal ha viten om hvor varene kommer fra, og hvor og hvordan varene er produsert, og det er sikkert ikke så lett eller interessant for dem å vite det heller. Men jeg har gitt dem beskjed, og jeg håper de gir kundene sine beskjed om dette.

Link to post
Share on other sites

Skuffefronter og skapdør har fått seg en overhaling på lakkeringsavdelingen med Owatrol D1/D2, og.......

Bilde 1

bilde

.....da melder spørsmålet seg; Hva gjør jeg med fronten på selve seksjonen? Bør jeg skru fra hver seksjonen og ta den hjem for lakking, eller lakke den der den er? D2 er veldig tynnflytende, synes jeg, og renner lett, men er det en sjanse for at jeg får det bra til......tynne strøk og mange? Eller er der en annen lakk som ikke renner så lett? Jeg lakket noen mahogny-lister med Epifanes og synes ikke den rant/seg så lett.

Bilde 2

bilde

 

Døren til sikringsskapet er på plass igjen, med påmontert mobilholder. Jeg måtte montere den så langt ut for å få holderen forbi dørkarmen.

Bilde 3

bilde

 

Hengslene er montert så langt fra hverandre for å skjule noen gamle hull, som jeg egentlig ikke vet hvorfor er der.

Alt dette svarte som dere ser til høyre i bildet hører til prosjekt 2014, og forespørsel er allerede sendt til rette avdelingen. Der er det nedsatt en hurtigarbeidene komite! :giggle:

Bilde 4

bilde

 

Denne bladkurven laget jeg for å ha over køyen min, men all erfaring tilsa at jeg måtte tilby den til fruen først. Hun ville ikke ha den der, så den skal monteres der den var tiltenkt! :-)

bilde

Link to post
Share on other sites

Heisann! Her lå det en flott prosjekttråd som jeg dessverre først i dag fikk tatt meg tid til å lese igjennom.

Har i år selv holdt på med eget prosjekt og jeg har nok til tider vært litt egoistisk på grunn av tidsbruken på eget prosjekt. Jeg må si at jeg er imponert over arbeidet og pågangsmotet du viser frem, det er ikke for alle og enhver å gjennomføre ett slikt prosjekt. Nydelig treverk og fine detaljer som ikke engang produsenten av båten tenkte på da den ble bygget. Dette lover bra for mange års herlig båtbruk i årene fremover. Ser at du gjentatte ganger har tatt med frua på råd ang løsninger, noe jeg også burde gjort, i løpet av ferien så fikk jeg noen spørsmål om hvorfor ditt og hvorfor datt, som jeg helt sikkert kunne vært foruten hvis hun hadde fått være med på enkelte avgjørelser. Skal passe på å stikke innom tråden din videre sånn at jeg kan få påfyll med nybehandlet treverk og flotte løsninger!

 

MVH

Christensen

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg takker og bukker for tilbakemeldinger, baatsman, celzeron og Christensen!

Du har helt rett, Christensen, det er lurt å stikke hodet ut av "boblen" fra tid til annen, og høre andres syn på saker og ting. Der er både fruen og dere på Båtplassen gode å ha.

Ha en god helg alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Krydderhyllen hadde ikke mer enn såvidt kommet på plass før den ble beslaglagt av rengjøringsingeniøren, så den må antagelig få nytt navn, Jeg hadde en liten mistanke på forhånd, så jeg forsterket den med noen knekter under.

Bilde 1

bilde

 

Samtidig tok jeg med meg dodøren hjem, for å se om jeg kunne "shine" den opp litt, og da den ble sendt til lakkering,..........

Bilde 2

bilde

 

.......måtte jeg ha noe nytt å sysle med. Ideen om en luke her dukket da opp igjen. Vekk med gamle luken og rengjort.

Bilde 3

bilde

 

Som på platene på sidene er det fine buer i endene,........

Bilde 4

bilde

 

.......og der legger jeg ned en ramme som underlag for selve luken.

Bilde 5

bilde

 

Luken blir lagt inntil den smale listen som ligger oppå delen til venstre og hengslet fast i den,........

Bilde 6

bilde

.......og til selve luken har jeg bestilt en glassplate med farget glass.

Bilde 7

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg må si det er en prøvelse for en utålmodig sjel å vente på tørke mellom alle lagene med olje og lakk, men det går jo sakte men sikkert fremover.

Jeg har heldigvis mye igjen av arbeid enda, så høsten og vinteren kommer til å gå fort, regner jeg med!

Ha en god helg alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Ingenting er så flott som behandlet treverk! Jeg har gjort en tilsvarende jobb som deg, men valgte olje isteden for lakk. Snakket med en som måtte slipe ned all lakk på sin nye Nidelv å erstatte det med olje da sola falmet det for mye. Sikkert mye uenighet også her hva som er å foretekke. Nylakkert ser det helt likt ut. Flott arbeid :)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Hei, KOland!

Planen var i utgangspunktet å bare olje alt treverket, men en dag jeg var i båten glemte jeg et knivblad på benkeplaten. Resultatet av det var godt synlig dagen derpå, så da bestemte jeg meg for lakk. Det er riktig som du antyder, at folk anbefaler forskjellige måter. Håper det blir bra i laaang tid! :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte dere ville ha noen bilder(4 stk) underveis av luken ned til forkabinen!

Foreløpig er alt i løse deler.

Jeg har planer om å lage et frontpanel under selve luken her i bakkant, slik at det ikke blir en åpning mellom døren og luken.

Bilde 1

bilde

 

Jeg var ikke helt heldig med buen på denne rammen, men jeg hadde bare noe avispapir da jeg laget malet. Jeg lar det passere.....ikke si det til noen! :giggle:

Bilde 2

bilde

 

Slik blir luken festet i rammen, og.......

Bilde 3

bilde

 

.......da blir der slik!

Jeg gleder meg til glasset kommer. Håper det er litt lysere enn treverket.

Bilde 4

bilde

Link to post
Share on other sites

Mens jeg venter på at lakkeavdelingen skal bli ferdig med tørkeprosesser, er det en og annen avgjørelse som må taes.

Tidligere var førerstolen lik den blå/hvite på bildet, men den var så skrøpelig at den ble byttet ut med den hjemmelagete stolen på bildet......ingen suksess!

Nå er planen å flytte frem denne blå/hvite og dumpe den hjemmelagete. Da kan jeg lage en benk der den blå/hvite er i dag.

Det dumme er at førerstolen ikke kan være bredere enn 80cm bred, og det har jeg ikke funnet noen steder, så jeg får bruke det jeg har. Denne blå/hvite på bildet er sikkert veldig lite brukt, og fremstår som ny.

Regner med at jeg får brukt noe av plater/lister som er på førerstolen på bildet, men det skal jo koste litt å prøve og feile! :yesnod:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det dukker stadig vekk opp nye ideer og produkter på "skipsverftet Wiking". Denne gangen er det den spede begynnelse på et skap, og i motsetning til normalen begynner de med døren. Meningen er å montere en glassplate i døren.

Her er det brukt en kombinasjon av furu og teak, og ideen til å sette sammen forskjellige tresorter er ikke ny. BP-medlem SoBo er den store inspirator, og har gitt sin tillatelse til å bruke ideen. :yesnod:

bilde

Link to post
Share on other sites

Oj, her går det unna i turbo fart, og fint blir det også. :thumbsup: Mange gode tips i SoBo sin tråd. Du er nok ikke den eneste som kikker han i kortene. Har en del prosjekter ombord jeg også, men må innrømme at jeg skynder meg litt sakte. :confused: Fres har jeg liten erfaring med, men får masse innspirasjon til å trene litt i garasjen når jeg ser hva der får til her på BP. :clap:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...