Jump to content

korleis ungå at det gror kvite skjell på propell?


ut mot havet

Recommended Posts

.......................................................

Den som finner opp middel som fungerer kommer til å bli styrt rik. :yesnod:

 

Han som fant opp Autosol er antakelig allerede rik. Uansett, Autosol funker for meg. Ingen groe på propellen i år heller. Polerer godt først og legger på ei jevn grå hinne som jeg lar tørke og ikke gnir av til slutt.

Link to post
Share on other sites

DE har forbydd all gift så nu er det bare ødeland igjen, spritusjen var gull før.

Stem rød/grønt så havarerer vi alle mann.

 

Så du mener at om man stemmer noe annet så er det helt greit å forurense havet akkurat som man vil? Skremmende tanke...

 

Det er fortsatt nok gift i bunnstoffet til at det fungerer, jeg har båten oppe hvert annet år og da er den skjelden særlig mye grodd.

 

At sprittusjen er blitt mindre helsefarlig å bruke til sitt egentlige formål skal vi alle være glade for...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så du mener at om man stemmer noe annet så er det helt greit å forurense havet akkurat som man vil? Skremmende tanke...

 

Det er da ikke det minste overraskende å lese slikt her på forumet, dessverre. Drit i verden, leve Toten!

 

ps

Toten er tilfeldig valgt, og det kunne stå f.eks Hamar, Lødingen, Asker eller bare egen nesetipp og meg, meg, meg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg stoffer propellen hvert år og den er fri for groe. Enkelt og greit uten hokus pokus.

 

Lagt til: Jeg polerer ikke propellen. Kun smører på når bunnen har fått tørket. Opp den ene dagen med spyling, ut neste dag med nytt bunnstoff. Samme hver høst.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva slags bunnstoff bruker du på propellen?

Primer du propellen før bunnstoffet?

Har du zink på propelmutter eller aksling?

 

Lars H.

pt. Oscarsborg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ligget i år i havn med ferskvannsutløp og veldig grodd propell. Sprayet før utsetting med bunnstoff spesielt for propell og tror ikke dette hjalp særlig mye. Resten av båten har nesten ikke groe,

Er skeptisk til å fjerne zink jeg har på propell mutter da denne er 50 % tæret etter en sesong og jeg har reparert gearet for tæringskader tidligere

(Yanmar 3hm35, skadet lager)

Skal neste år teste pussing og fett som tydelig flere har suksess med :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Glatt finish hjelper ihvertfall. Kan ikke si så mye om ting og tang, har ikke prøvd mye.

Nå husker jeg ikke engang om jeg primet propelle, og hva jeg brukte som primer. Toppstrøket var uansett mørk rød utbedringslakk fra biltema til 50kr for en boks(som var kjøpt feil tidligere). Dette fungerte meget bra første året, båten har ikke vært oppe siden, nå gror det men så er det også lite lakk igjen. Holdt meget bra første år.

Link to post
Share on other sites

Non stop direkte på propellen.

 

Nonstop er selvpolerende bunnstoff, er det ikke ?

Hvor mange strøk har du på, og hvor langt ut i sesongen er det bunnstoff igjen før det er polert vekk ?

 

Er det noen som har testet hardt vs selvpolernde på propell og kan si noe om forskjellen ?

 

Den verste vekst tiden er jo mai/Juni, så om selvpolernde varer til etter da, så er jo mye gjort...

 

Selv har jeg 2 bladet bronse foldepropell som rusler på en motor som går på Max 3000 omdreininger.

Men den sitter på en seilbåt, så det er ikke så mange timer om gangen den går....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har argumentert for skiklister før, og har fått veldig gode tilbakemeldinger på dette, og også egen erfaring. Les mer her i denne tråden.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Tok båten opp på mandag, da var propell fri for rur, men inne i enden rett ved sinken var det litt. da har båten vært i sjøen i 17 mnd,

propellene er av type Flexsofold og er behandlet fra fabrikk. (vist nok lakkert--) de var svarte, men når jeg pussa litt kom bronsefargen frem,

Jeg har nå spraya de ene med Seajet 034 og det andre med Jotun Aqualine. så får jeg se til neste gang om det er forskjell.

 

litt bilder her http://lagoon380careka.blogspot.no

 

Seildreven var ikke påsmurt noen ting fra fabrikk, så de var invadert av rur. de har fått samme stoff som propellene hver sin type på hver sin side.

en liten test.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Med så mye styr for å få løs en stor propell som er festet med låseblikk, setskrue og Locktite og gjerne må varmes og det må avtrekker til for å få av, foretrekker jeg å fjerne rur med saltsyre og børste. At rurene ikke skulle "like" ferskvann, er vel litt unøyaktig. Det er nok døde etter en stund på land, men kanskje kalken i skjellet deres mykner etter lang tid i ferskvann? Syre løser imidlertid opp kalken på null komma null.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...