Jump to content

korleis ungå at det gror kvite skjell på propell?


ut mot havet

Recommended Posts

Snakker vi om rur her ? Kan det skyldes for mye zink ? Første gang jeg hører, men bevares, hvis dette stemmer hører jeg gjerne mer om fenomenet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Egen erfaring er at det på steder hvor man har saltvann kombinert med periodevis(ved mye nedbør) stor avrenning fra landbruket(les: høyt nitrogen innhold i vannet) er dette med groing/rur et stort problem. Et typisk sted, er der jeg har hatt båten noen sommersesonger, Tønsberg. Jeg merker det gjerne det at rur-oppblomstring på propell, med påfølgende dårlig fart gjerne oppstår rett i etterkant av store nedbørmengder.

Tønsbergfjorden får da samme farge som Nilen(brun) og jeg har ved to tilfeller måttet ta båten ut av vannet for skraping etter en slik periode.

Det ser da slik ut:

rur.jpg

 

Det er typisk størst problem der det enten ikke er stoff(propell), eller på steder hvor det er stoffet på metall(ror-flyndre-flaps).

Dette er grunnen til at jeg ønsker litt mer oppklaring rundt dette med zink/groing. Kan det ha en sammenheng slik JRK påstår ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring gjennom mange år er at det blir mye mer rur på propellen når den er beskyttet med zink-anode enn uten. Dette nevnte jeg i sin tid for en kollega som var fysiker/biolog på FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt) der jeg jobbet, og fikk en bekreftelse på at det nok var korrekt. Forklaringen husker jeg ikke nå lenger, men det var noe med ioner og basisk miljø ved propellen som ruren trivdes godt i. For å forebygge rur, har jeg noen sesonger stoffet propellen. Da har jeg først rengjort den, behandlet den med etch primer, så 2-komp epoxy før flere lag hard racing bunnstoff som jeg polerte "glatt som en barnerumpe" med fineste vannslipepapir. Da har den vært rur-fri om høsten, selv med zink.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den behandlingen din av propell tror jeg helt sikkert jeg skal adoptere Lars, begynner å bli lei av å heise opp hver sommer......

Hva er etch primer ?

(Når du skriver 2-komp epoxy primer går jeg ut fra at det er samme type som benyttes på skroget)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da får jeg komme med litt mer detaljer. De første gangene jeg tok denne jobben, brukte jeg en tyntflytende 2-komp etch primer (for å få god vedheft for epoxy'n) fra International og vanlig 2-kom epoxy (for å isolere elektrisk mellom propell og bunnstoff) som en bruker på skroget før bunnstoff. Da jeg skulle gjenta behandlingen for noen få år siden, var imidlertid 2-komp etch primer fjernet fra markedet, miljøskadelig? Da droppet jeg den og valgte en 2-komp epoxy fra Seajet, Seajet 017 som skulle gjøre samme jobben med vedheft som 2-komp etch primeren. Men med bronsepropell var det helt mislykket. Om høsten var alt bunnstoff og primer borte, og propellen full av rur.

 

I år har jeg brukt en 1-komp etch primer (se bildet) på sprayboks og droppet epoxy. Og så droppet jeg også zink. Nå har det ikke blitt så mye bading i år for å sjekke propellen, men da jeg sjekket i begynnelsen av august, var propellen svart og fin av bunnstoff og så godt som rur-fri. Og jeg tror det er bra fremdeles. Jeg har i hvert fall ikke mistet fart på båten. Jeg skal komme tilbake med bilder om en måneds tid når båten er på land.

 

acid8.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skjønner det er fleire som har samme problem, fikk eit tips ein gang og det var å bruke svart sprittusj uten at eg har prøva det. Eg fårstår det slik at fjerner ein zinken så er problemet borte men det er ikkje eit alternativ. Prøver heller alternativet med hardt bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo også det og si at om man bruker syre, så er det jo ikke vanskelig å få vekk rur heller. Smør på syre med en svamp, la det virke 5 min. Gjenta behandlingen til alt er borte. Som regel er alt borte etter 5 runder hos meg. Men bruk værnebriller og hansker. Er det 100% vindstille kan den også sprayes på.

Link to post
Share on other sites

Jo da, en hver syre løser opp kalk som rur-skjellet består av, men spørsmålet var jo hvordan unngå at rur setter seg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dere som bruker diverse oljer på propellen, hva slags propell har dere, bronse eller hva? Og har dere en ny og blank propell, eller en som den jeg har som er 26 år gammel som det er mange år siden en kunne speile seg i selv om jeg pusser og polerer til krampen tar meg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for masse nyttig informasjon Lars.

Da blir det forsøk etter oppskriften til neste år.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min er like gammel som din, Lars. Hilste på deg rett syd for Drøbak på søndag, forresten. Etter at jeg begynte med grease har jeg ikke hatt groe. Typen på greasen er slik man benytter i fettpressa som man presser inn i nipler på drev for smøring av bevegelige ledd. Jeg tror blankpusseejobben før smøringa er vel så viktig, da ! Jeg skal opp kl. 10 i morgen, så jeg skal knipse et bilde som bevis. Har gjort det med min i bronse nå i 6 sesonger. Har havna mi i Moss om sommeren, så ikke langt unna deg.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke merket noe til. Bunnstoff er jo effektivt på resten av båten, og er selvfølgelig også effektivt på en propell. Den som imidlertid finner opp et middel som kun sprayes på og dermed hindrer all groe i et par år, kan nok bli rik. Men med bunnstoff må en tenke seg litt om. Først må en få bunnstoffet til å sitte på propellen. Og det må ikke slites mye mer av i løpet av sesongen enn på skroget. Jeg har valgt hardt bunnstoff for å få propellen glatt. Skulle jeg valgt selvpolerende, ville jeg i hvert fall lagt på mange tykke lag. Epoxy'n er for å pakke inn/isolere elektrisk propellen slik at jeg slipper zink. Men jeg har i år tatt sjansen uten zink slik jeg gjorde de 10 - 15 første årene uten noen behandling av propellen, og uten nevneverdig tæring av propellen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...