marex84 Startet 30.September.2012 Link til dette innlegget Startet 30.September.2012 Hei! Vurderer å bytte ut paraply dreggen med et bruce kopi anker. Har ikke ankervinsj, så jeg har et noe klønete spørsmål, er det en mulighet for at ankeret kan legge seg feil "vei" på bunn når man slepper den? Atså at selve "skåla" peker opp? Antar at dette ikke lar seg gjøre, men spør alikevel På fohånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Ett fjernstyrt undervannskamera eventuellt en liten enmannsubåt er en fin ting å ha, da er det bare å dykke ned å sjekke forholdene for ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Ett fjernstyrt undervannskamera eventuellt en liten enmannsubåt er en fin ting å ha, da er det bare å dykke ned å sjekke forholdene for ankeret. Var nok dette svaret trådstarter ønsket å få.... Marex84: et bruceanker vil alltid lande "riktig" vei på bunnen Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
marex84 Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Mix: sikkert et dumt spørsmål for mange, men med et duste svar, kan man la vær å svare. Takk for svar pettern. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Her står det meste http://yachtpals.com/anchoring Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Hei Eg har ankar mykje med brucekopiankre og dykka mykje frå båten etterpå. Mi erfaring er at bruceankeret legg seg på sida og etter litt drag grev det seg ned slik det skal. Ein gong har eg opplevd ein stor sein i "grabben". Då hang ankeret berre på vekta. Ask Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Sønn i huset har et brucekopi anker som blir kastet, med påspleiset tau. Aldri noe problem, sitter som bare rakker`n hver gang. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SRA Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Bruce funker godt, usikker på hvilken side det lander. Men det fester seg så da er alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Bruce er et bra anker, men svakheten er "fisking" av stein (ref.Ask). Det er heller ikke det optimale anker for hard sandbunn, da det har litt problem med å grave seg ned. Men i alle fall bedre enn dregg. Skålanker, vær snill å glem det. For tiden røper mange spørsmål her på BP at det er en hel del nye og uerfarne båtfolk her, og jeg mener vi "gamlinger" må svare så godt vi kan. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Tja, spørsmålet hans er vel ganske kurant. Det er ikkje så godt å vite korleis ting ser ut på botnen når ein ankrar opp og ikkje ser ankeret der nede. Eit anna punkt eg har bite meg merke i er kor mange som brukar/har brukt dregg (og skålanker) i staden for skikkelege anker. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
marex84 Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Takk for gode svar. Har vært båteier i litt over ett år bare, og synes BP har vært til stor hjelp ved flere anledninger. Gla for at mange tar seg tid til å svare. Sitér dette innlegget Link to post
tresjarken Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Eg syntes at dette var et godt spørsmål og med fornuftige svar. Eg har og lurt på dette, og derfor ikkje anskaffa eit slikt anker. Vil samstundes takka mix sitt fantadtiske svar!! Det er nett derfor eg ikkje spør, frykten av å bli latterleggjort av erfarne brukarar med fleire tusen innlegg bak seg! Snakk om idiot!!! Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Noen som har erfaring med DANFORTH? Kom over ett i en brukthandel, og fikk det til en veldig hyggelig pris. Har kommet over artikler og tester hvor det viser seg å dregge mye inntil det fester seg. Antar det veier 15 kg, etter Danforths tabeller skulle det holde til en båt på 64 fot i 20 ms vind. Min seilbåt er 26 fot, nesten 4 tonn. Noen med synspunkter på denne? Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Danforth er en variant på flukeankeret som finnes på større skip. Er utviklet for å gripe i sand. Ellers så sverger jeg til paraplydreggen. Har en på 15 kg. med vekt i toppen av stokken og brede armer. Sammen med en kjettingstump sitter det dønn hver eneste gang. Bruce, CQR og de andre er uegnet på steinbunn. Redigert 1.Oktober.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Et Bruce, eller en Bruce-kopi som jo er det man får kjøpt i dag trenger man ikke "kaste". Om Bruce`n slippes i vannflaten riktig vei, "sklir" det vekk fra båten helt til det treffer bunn. Jeg har Bruce-kopi på vinsj med fri-fall akter og observerte dette i sommer da jeg egentlig bare skulle teste litt. Jeg lå ved brygga og fikk litt "hakaslepp" da jeg så hvor langt ut fra båten ankeret faktisk kom ved en dybde på 10 meter. Vinsjen hadde store problemer med å få det opp igjen da jeg ikke gadd å flytte båten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
RSL Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Her ser du hvordan et slikt anker oppfører seg på bunnen. Nå er ikke dette et Bruceanker, og dette "setter" seg nok litt fortere enn en Brucekopi. Jeg har ikke sett akkurat denne typen før, men det ligner veldig på et Rocna-anker. Akkurat dette ankeret har en slisse i toppen, som jeg godt kan tenke meg er fortreffelig om ankeret skulle sitte fast. Da kan man få det løs ved å kjøre i motsatt retning av det man satte det, uten å måtte slippe ned noe langs kjettingen som kan trekke det av. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Ellers så sverger jeg til paraplydreggen. Har en på 15 kg. med vekt i toppen av stokken og brede armer. Helt klart at det er forskjell på paraplydregger også. Har sett dregger som passer til beskrivelsen over , produsert ved et "jernstøberi" nedpå sør/vestlandet et sted. Egersund muligens? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Langs land Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 ....produsert ved et "jernstøberi" nedpå sør/vestlandet et sted. Egersund muligens? Tror de ble produsert av Sandnes Aducerverk. Knakande gode dregger! Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Akkurat dette ankeret har en slisse i toppen, som jeg godt kan tenke meg er fortreffelig om ankeret skulle sitte fast. Da kan man få det løs ved å kjøre i motsatt retning av det man satte det, uten å måtte slippe ned noe langs kjettingen som kan trekke det av. RSL Berre ein tanke her; en ligg på svai, vinden snur og ..du dreg laust ankeret. - eller vil ankeret snu seg sjølv og kjapt fine nytt feste ? /H Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
avmønstret5 Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Eg syntes at dette var et godt spørsmål og med fornuftige svar. Eg har og lurt på dette, og derfor ikkje anskaffa eit slikt anker. Vil samstundes takka mix sitt fantadtiske svar!! Det er nett derfor eg ikkje spør, frykten av å bli latterleggjort av erfarne brukarar med fleire tusen innlegg bak seg! Snakk om idiot!!! Å kalle folk for "idiot" her selv om en ikke liker svaret er forkastelig, og jeg synes vedkomme har krav på en unnskyldning selv om vi dessverre opptrer anonymt her på BPen. Nemlig,Frittalende, derfor er det vanlig å låse det i normal posisjon. Redigert 1.Oktober.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tresjarken Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Sjølv om eg ikkje likar det svaret eg får kallar eg som regel ikkje den andre for idiot. Men det var et idiotsvar, ikkje et svar på spørsmålet. Ingen unnskyldning fra meg før han beklagar innlegget sitt! Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Ett fjernstyrt undervannskamera eventuellt en liten enmannsubåt er en fin ting å ha, da er det bare å dykke ned å sjekke forholdene for ankeret. Og dette svaret ønsket du å gi fordi at??? Maken til arroganse. Ikke rart nye medlemmer kvier seg får å legge ut emner om det første svaret som kommer er arrogant oppgulp fra en oldtimer som forsøker seg på å være morsom på et nytt medlems bekostning. Skamme seg Marex28: Jeg er rasende fornøyd med min paraplydregg, men lurer innimellom på å få meg en brucekopi. Grunnen til at jeg ikke har byttet til bruce enda, er at paraplyen ikke har sviktet meg enda uansett bunnforhold. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Mix Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 1990.- hos Maritim. Kjekt å ha. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Berre ein tanke her; en ligg på svai, vinden snur og ..du dreg laust ankeret. - eller vil ankeret snu seg sjølv og kjapt fine nytt feste ? Som Videoen viser mange ganger, så "setter" dette ankeret seg temmelig fort igjen. Et Bruceanker, vil antagelig bruke litt lengre tid til å finne nytt feste, men det vil også snu seg og ta nytt tak om vinden dreier 180o. Slissen i ankeret på videoen har mest nytte ved at det hvis ankeret ikke snur seg når vinden dreier fordi det sitter fast, vil slissen gjøre at kjettingen tar tak i bunnen av ankeret og får det løs. Så vil det snu seg og slissen havne i toppen av halsen igjen. Om ankeret ikke sitter "dønn" fast, viser videoen at det ikke er noe problemer med vindskift. Till normalt bruk, er Bruce mer enn bra nok og trådstarter tenker nok ikke så mye på egenskapene mens man ligger på svai i sitt spørsmål. Dregger man opp bak og har en trosse i land, er ikke vinddreining av stor betydning, mens videoen illustrerer mest hvordan det "setter" seg uansett hvilken vei det havner når det slippes/kastes. Bruce, trenger nok noen flere meter, men det snur seg på samme måte selv om det ikke har bøylen i bakkant. (Som er lik den som sitter på Rocna-ankre) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tresjarken Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Så mix er selger for Maritim? Skjult reklame, eg er imponert over framgangsmåten din, Mix!! Som eg sa tidlegare komme eg nok bare te å bruka dette forumet for å leite etter innlegg der andre lurer på det same som meg. Då sleppe eg å starta trådar for å få svada svar og bli latterleggjort av erfarne medlemmer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.