HelgeO Startet 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2012 (redigert) Tok opp båten i går for "vårpussen", hadde også tenkt å fikse et par små sår like over vannlinjen som jeg trodde var kommet av at jeg gikk inn i litt is sist vinter. Men så nå at det er luft bak gelcoaten og at det er flere slike småsår på båten, dette må vel være en produksjonsfeil og noe som dekkes av garanti? Kan ikke tro at dette skyldes at jeg gikk inn i 1 cm is på sjøen, da burde det vært andre merker lenger fremme på båten også. Hva bør jeg gjøre nå? Kontakte forhandler eller Askeladden direkte? Har båten på land frem til helgen, hadde tenkte å stoffe og polere før det. Men er kanskje ikke vits å gjøre det før skadene er reparert. Flere bilder her: https://plus.google.com/photos/100867020046170984330/albums/5794620926178659041?authkey=CPOp6JzttZSaJA Redigert 2.Oktober.2012 av HelgeO (see edit history) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
TICORA Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Dette er en klar garantisak. Askeladden nekter nok ikke her. Kontakt forhandler først. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Her har det nok gått lit skeis under produksjonen ja! dette bør garanti sørge for blir utbedret! sjekk hele skroget, kansje det er feil i hele skroget!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SIR DAY Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Tydelig produksjonsfeil. Det skal jo ikke mer til enn litt vann eller oje på fiberglassmattene under støpingen, så kan man få slikt resultat. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
HelgeO Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Har kontaktet forhandler og venter på svar derfra, satser på at Askeladden ordner opp. Er litt i tvil om jeg skal bone skroget og legge på nytt bunnstoff før jeg får en avklaring, hva ville dere gjort? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Windy37GM Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Ikke gjør noe som helst. I tilfelle rottefelle, så kan du da ikke bli hengt på noe som hgelst. bedre å safe, selv om det klør i fingrene etter å jobbe :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
succes 42 1980 Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Ville ikke gjort noe før de kommer og ser på dette. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Båten må være på land, hvis ikke så trekker glassfiberen vann! dette så ikke bra ut Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
RSL Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 1cm is kan over tid lage skade der den treffer båt i fart (stor eller liten) og da er det bunnstoffet det først går igjennom før det begynner å leke med Gelcoaten. Dine skader er overhode ikke i nærheten av å ha noe med litt is å gjøre. Jeg har brutt is både sist og først i sesongen og har ikke antydning til slike sårskader som du viser til. Selv ikke dårlig oppfendring mot betong, lager den type skader. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
DieselDahl Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Dette er ganske normalt at forekommer på nye båter, her har det blitt luftlomme ved støping. Skaden er litt større enn det jeg har sett tidligere men ikke noen stor bekymring, når det gjelder osmose så kommer ikke den over natten. Gelcoat hjelper allikevel ikke mot osmose (glassfiberpest) da må det et lag epoksi til. Dette er over vann og da er det ingen osmosefare. Her må forhandleren enten reparere skaden eller sette noen til å gjøre reparasjonen. Han får dekket sine omkostninger av produsent evt. velger produsent å ta affære selv. Skulle vi unngått slike støpefeil måtte hver kvadratcentimeter av båten ultralydinspiseres etter støping evt brukt vakuumstøping. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Takker for alle svar så langt. Alle synlige skader er over vannlinjen, men kan det tenkes at skroget har trukket vann om det er lignende svakheter skjult under bunnstoffet? Jeg syntes nemlig at båten virket ekstremt tung da jeg tok den opp på hengeren i går. Klarte ikke å dra den opp med min VW Tranpsorter som begynte å slure på clutchen, fikk den opp ved hjelp av en bil til forran min. Jeg hadde tyngre båt før men den dro jeg greit opp med samme bil og henger på akkurat samme rampe. Kan også nevne at en av skruene som fester ekkoloddsvingeren var ramlet ut, så der er det jo et lite hull inn i skroget og dette ligger under vannlinjen. Var tettemasse i hullet, men likevel? Svingeren ble montert av forhandler når jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
DieselDahl Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Alle glassfiberbåter trekker vann når de ligger på sjøen, men en så liten båt skal ikke dra mange hundre kilo på én sesong. Du bør få vasket reint skroget og så inspisere for skader, produksjonsfeil og evt. blemmer. Det at den kjennes tung ut er litt lite å fare med, kjør på en vektstasjon med den. Tøm den for allt som ikke er med på brosjyrebildene først. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Dette er ganske normalt at forekommer på nye båter, her har det blitt luftlomme ved støping. Har jeg til gode å oppleve, og det har blitt en del båter opp gjennom årene. Når det gjelder en båts evne til å trekke vann gjennom en sesong så har vel dette vært omtalt/diskutert en rekke ganger, men av nysgjerrighet; hvor mye mener du et skrog kan trekke? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Slike luftlommer er nok ikke uvanlig på nye båter dessverre, og dessverre så er det ikke alle forhandlere som godtar reklamasjon på den typen feil. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Ikke bare nye båter. Dette er et helt vanlig fenomen på norskproduserte båter generelt. Jeg har imidlertid ikke sett det så ille som i trådstarters tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Og franske og tyske og sikkert andre også som jeg ikke kjenner til, men greit nok sålenge importør/produsent viser seg fra en side som gjør at man kan tenke seg å handle av de igjen (ordner opp på en skikkelig måte) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Alle båter blir visuellt inspisert ifm polering av skrog etter at de kommer ut av forma og blemmer som oppdages blir slipt ned og reparert. Dette er i trådstarters tilfelle ved en skarp kant og der kan det lettere oppstå. Visse støperier er flinkere enn andre og kanskje medlemmet Mouche ved en tilfeldighet har kjøpt båter fra disse? I innredningsdetaljer som dashboard, baderom, pantry o.l. brukes gjerne cuttersprøytestøping som er lettere å støpe intrikate fasonger med uten å få blemmer. Visse billigbåter bruker cuttersprøyte på hele skroget da dette kan robotiseres men det er ikke uvanlig med blemmer i gelcoaten på bavaria f.eks. heller. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Askeladden opererer iallefall med en 5 års skroggaranti: http://www.askeladden.no/publish_skins/askeladden_test/bildearkiv/5_aars_skroggaranti.pdf Det jeg skrev om at båten kjentes tung ut er nok mest synsing, har ikke noe belegg for at den har blitt tyngre i løpet av året som har gått. Sluringen på clutchen kan skyldes at tilhengeren stod litt annerledes denne gangen. Ikke fått svar fra forhandler ennå, får gi de en dag før jeg purrer. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
DieselDahl Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Når det gjelder en båts evne til å trekke vann gjennom en sesong så har vel dette vært omtalt/diskutert en rekke ganger, men av nysgjerrighet; hvor mye mener du et skrog kan trekke? Har vel sett rundt 10% av båtens vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Har du? Helt seriøst, og hvor/i hva er det dette vannet trekker inn i? Hvis du lurer på om jeg er skeptisk, ja så er svaret et klart ja. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FM 8-12 Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 støtter mouche...myyyyytee Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 For at skroget skal kunne trekke 10% vann må vel nødvendigvis støpen være rimelig porøs. Noe ala Stratos kanskje.... Synes dette høres veldig mye ut. Hadde han skrevet 1-2% hadde jeg ikke stusset så mye. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
LM 605 Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Kan ikke fatte at en glassfiberbåt kan trekke til de grader så mye vann som enkelte her nevner. Hadde en god gammel 16 fots plastbåt på hytta for mange år siden som var full av sår og hakk og til dels "store skader" under vannlinja helt i fra den kom i vårt eie.. Båten lå ute på sjøen 9-10 mnd i året og resten på land. Kan aldri huske at vi merket noe på vekta eller at glassfiberen hadde trekt inn noe vann? Vi hadde vel denne båten i ca.30år, og den flyter like lett i dag med sine gelcoat-skader i følge ny eier. Så noen små hakk i gelcoaten tror jeg ikke akkurat kan gjøre så voldsom skade, men de bør jo naturligvis repareres. Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Hørte fra en båtprodusent at det ikke er målbart på en 30 fot båt hvor mye vann den trekker. Hvor har du 10 % fra ? Synsing ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Slike luftlommer er nok ikke uvanlig på nye båter dessverre, og dessverre så er det ikke alle forhandlere som godtar reklamasjon på den typen feil. Men det er ikke forhandlers oppgave å velge om han skal godta en reklamasjon eller ikke. Dette er jo åpenbart produksjonsfeil, og det er ikke noe «man må regne med», selv om det skulle være en vanlig feil. På den annen side, ikke vanskelig å fikse selv, dette. Fort gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.