Jump to content

Howto: Vaske den stygge/gule stripen i vannlinjen


Windy37GM

Recommended Posts

Fordi alt det står Boat, Marine, Maritime osv. på er uforskammet dyrt!

 

Uforskammet dyrt er vel bare fornavnet!

 

Watski vannlinjerens med 20% saltsyre iflg boksen kostet 198,00 (inkl spraykork) for 1/2 liter. Det blir literpris kr. 396,00

Handlet 1 liter 30% saltsyre i går til kr. 98,00. Blandet ned til 20% som Watski får vi en en literpris kr. 65.00

 

Velger saltsyre, er forsiktig, får bra resultat, føler ikke at jeg blir flådd :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Autosol Waterline som består av skånsom oksalsyreblanding, koster kr. 99,- for en halv liter. Biltema felgrens, som også består av oksalsyre, koster femtilappen for en liter, altså ca. halvparten av prisen for saltsyre.

 

Dermed blir heller ikke pris lenger et reelt argument for å velge ekstreme og farlige produkter som saltsyre.

Link to post
Share on other sites

For over 5 års siden kjøpte jeg en boks Hemplers skrogrens (pulver). Jeg har brukt den hvert år på båten som i 39 fot. I år måtte jeg kjøpe en ny boks. Jeg har ikke brukt vernedress, vernebriller, hjelm eller hansker og er ikke blitt vansiret mener kona.

 

......Hva sliter dere med?

 

 

Det er vel ikke dermed sagt at dette produktet er ufarlig.

Jeg brukte ingen form for beskyttelse når jeg gjorde rent skutesiden med Saltsyre sist, annet enn at jeg hadde på meg solbriller (Det var sol den dagen), og jeg er ifølge dama en idiot til tider, men jeg tror ikke dette kan tilskrives saltsyre.

 

På Hempel sine sider kan man lese om denne Gelcoat Cleaneren:

 

"Detaljer av rustfritt stål må ikke komme i kontakt med HEMPEL`S GELCOAT CLEANER67534, disse kan beskyttes med et lag av HEMPEL`S HARD WAX LIQUID 67410"

 

"Håndteres med forsiktighet. Før og under bruk; les merkeetiketten på emballasjen samtproduktets HMS-datablad før bruk, samt følg opp nasjonalt regelverk. Unngå innånding,kontakt med huden og øynene, samt svelging. Ta forholdsregler mot eventuelle farer for branneller eksplosjon samt forurensning av miljøet. Må kun påføres under god ventilasjon."

 

I denne PDFn kan du også lese at den inneholder 15-25% Oksalsyre.

 

Hva vi sliter med spør du?... hmm.. ikke så mye egentlig vil jeg svare da.

Med uparfymert syre, vet man i det minste hva man har med å gjøre.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Til de av dere som kan litt kjemi:

Hva er egentlig forskjellen på Saltsyre og Oksalsyre i forhold til den bruken vi diskuterer her? Dvs., tar begge kalk (rur) like godt, og/eller har den ene bedre/dårligere egenskaper på noe av det vi skal gjøre rent/fjerne (gul vannlinje, rur, rustrender)?

Og til sist: Må den "sementen" som limer rurskjellet fast til underlaget skrapes bort, eller er det noe som løser opp dette også?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Og når ble milde saltsyreblandinger som 20%, til "ekstreme og farlige produkter"? Ett merkenavn og litt sitronlukt gjør ikke produktet ufarlig, akkurat som at apotekflaske og RS-setninger ikke gjør produktet farligere.

 

Så, så - jeg forholder meg bare til dem som understreker viktigheten av beskyttelse ved bruk av saltsyre, så som briller, hansker osv. Slikt trenger man ikke på alternativene som foreslås.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til de av dere som kan litt kjemi:

Hva er egentlig forskjellen på Saltsyre og Oksalsyre i forhold til den bruken vi diskuterer her? Dvs., tar begge kalk (rur) like godt, og/eller har den ene bedre/dårligere egenskaper på noe av det vi skal gjøre rent/fjerne (gul vannlinje, rur, rustrender)?

 

Min erfaring er at disse begge deler er like effektivt, men det ene er farligere enn det andre.

Link to post
Share on other sites

Så, så - jeg forholder meg bare til dem som understreker viktigheten av beskyttelse ved bruk av saltsyre, så som briller, hansker osv. Slikt trenger man ikke på alternativene som foreslås.

 

Stemmer dårlig med f.eks databladet til Hempel Gelcoatcleaner (oksalsyre), hvor det beskrives at beskyttelse må brukes.

Link to post
Share on other sites

Stemmer dårlig med f.eks databladet til Hempel Gelcoatcleaner (oksalsyre), hvor det beskrives at beskyttelse må brukes.

 

Dette har vi nettopp hatt en tråd om her tidligere. Sammenligning av den tekniske beskrivelsen av hhv. saltsyre og oksalsyre viste tydelig at sistnevnte var klart mer skånsomt. For øvrig vil de fleste tekniske beskrivelser av kjemiske produkter anbefale beskyttelse, uten at vi dermed bruker dette på såper og vaskemidler generelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte slikt NANO produkt renser, og polerer, smurte på i vannlinja og det løste opp alt, tørket av og la på nytt, enkelt og greit.

Jeg brukte Holmenkol, men det er jo mange merker av dette stoffet.

Det var gult og faststoffer som høytrykkspyleren ikke vill fjerne .

Bruker hansker, da jeg ikke vil ha Nano stoff på huden.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ved en tilfeldighet så kom jeg til å prøve Biltema håndrens på vannlinjen. Det var veldig effektivt, og for meg fungerer det mye bedre enn saltsyre. Ikke trenger jeg verken briller eller hansker heller.

 

Det ville jo vært rart om du trengte hansker når du skal bruke håndrens.....

Men når du skriver at det fungerer _bedre_ enn saltsyre -- mener du da at det fungerer bedre for deg fordi det er effektivt nok uten å bruke værneutstyr, eller at det rett og slett er mer effektivt på kalklaget (det gule) enn saltsyre?

Det siste ville jeg funnet snodig, da syre er så effektivt at tidsforskjellen neppe kan være målbar.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde grundig med 30% saltsyre, og det gikk framover med mye gnikking og spyling, men for meg gikk det vesentlig lettere å få vannlinjen fin med håndrens enn med saltsyre. Hva vannlinjedritten min besto i er jeg usikker på. Det var det vanlige belegget etter ett år ute i sjøen.

Redigert av JensKH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde grundig med 30% saltsyre, og det gikk framover med mye gnikking og spyling, men for meg gikk det vesentlig lettere å få vannlinjen fin med håndrens enn med saltsyre.

 

Da er vi nok enige allikevel.

Saltsyren, tar det gule kalkbelegget i løpet av et par sekunder helt uten noe "gnikking", men er ikke noe vidundermiddel mot den møkkaranden som i vannlinjen etter at man har tilbrakt en sesong i vannet.

Jeg vasker båten først og får den ren, så tar jeg "gulningen" med saltsyre på et blunk, før skutesiden får tørke før polering (evt rubbing med autosol) og voksing.

Møkkaranden er som regel kun i vannlinjen, mens gulningen strekker seg vesentlig lengre oppover skutesiden og går ikke bort med vanlige vaskemidler uten mekanisk gnikking og gnuing i tillegg.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg vasket Vannlinje med Biltema felgrens. Vet ikke om det var gul skitt eller gulfarge i gelcoat? Men det var bare å spraye på, vent 30 sekund..tørk med svamp og spyl av,. Tok 10 min på min 19 foter og ble hvit og fin:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde grundig med 30% saltsyre, og det gikk framover med mye gnikking og spyling, men for meg gikk det vesentlig lettere å få vannlinjen fin med håndrens enn med saltsyre. Hva vannlinjedritten min besto i er jeg usikker på. Det var det vanlige belegget etter ett år ute i sjøen.

Det er ikke vanlig vannlinjeskitt vi snakker om slik jeg har forstått det, men den gulingen av kalk eller hva det er, som ofte legger seg særlig rundt bauen og oppetter skroget. Dette får en ikke hvor som helst, men seiler en ned i beltene (Danmark) er er nokså garantert ulumskheten. At syret tar dette er jeg ikke i tvil om, men jeg har respekt for alle syrer og foretrekker som sagt Hemplers skrogrens i pulverform.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er du redd for at saltsyre (eller svovelsyre (batterisyre) eller fosforsyre (rustfjærner) eller salpetersyre(kalkløser)), som er sølt utover og sitter igjen på hansker og svamper og bøtter, skal skade noen er ett veldig billig og enkelt motmiddel å nøytralisere det med grønnsåpe. 5liter koster 49,90 på europris, blandes 1:1 med vann og er umulig å overdosere og er ufarlig for både gressplen, unger bikkjer og bestemor.

Er man litt mer teksnisk anlagt kan man bruke krystallsoda* (natriumkarbonat), dryss utover og skyll med vann. Men her er det mulig å drite seg ut, da stoffet løser opp f.eks aluminium.

 

 

Enig i at grønnsåpe kanskje er det beste alternativet til å nøytralisere syre, men det er fordi grønnsåpe er relativt sterk alkalisk, noe man skal være obs på om man driver med syre, og også generelt. Blandig syre/alkalisk er direkte farlig og kan "fly i lufta" og/eller gi svært usunne avgasser. Samme gjelder jo da syre mot andre alkaliske produkter som salmiakk, og som du nevner Krystallsoda.

 

Men godt uttynnet er det gode greier for å nøytralisere. Men om Lars H hadde kvælva en halv flaske feks salmiakk over hendene for å nøytralisere 30% syra så vet jeg ikke om det hadde gått helt etter hensikten....?

 

Var forøvrig ei på jobben som hadde vondt i halsen og følte seg veldig dårlig etter at hun hadde vasket ned leiligheten. Da vet å blande salmiakk og klor (+vann) i bøtta.... effektiv måte å gasse seg selv på med kloramin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...