Jump to content

Tynne "teakplater" for fresing av natespor


Bendixx

Recommended Posts

Teak eller "som ser ut som teak"?

 

Hvis det gjelder teak, så er f.eks. Oslo Finerfabrikk stedet.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ærlig talt ikke om det er ekte teak, eller ikke. Platene er ca 5 mm. tykke og det er ikke sponkjerne i de. Da vil de jo trekke fuktighet inn fra sidene. Slike plater benyttes ofte på nye båter nå for tiden. Det er ofte ekstrautstyr, og produsentene kaller det for "teak-pakke", men det er jo ikke sikkert at det er ekte for det? Poenget er at jeg har tenkt å skjære til platene og frese natespor i de selv.

Eks.

dek-king-3.gif

Link to post
Share on other sites

Vi bestiller teak fra finerfabrikken i Oslo, og den er mer en god nok og kan ikke sammenlignes med den såkalte plantasjeteak kvaliteten som ikke er av beste sort for og si det sånn... Den er heller ikke ifra Burma så man tar ikke av regnskogen heller... Jeg hadde gått for "ekte" teak. Slitesterk, ser bedre ut og vedlikeholder man det riktig varer den i mange, mange år.

Link to post
Share on other sites

Ville heller hatt fleksi enn ekte teak om du har tenkt å ha båten en stund.. ser det er mange Askeladden og Ibiza båter som er skjemmende stygge fordi eieren ikke har vedlikeholdt teaken, hverken innvendig eller utvendig.. en i havna vår har teak som vist på bildet på den Askeladden.. det er grått og skjoldete samme på badeplatforma

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

det er teak du har der og det er ikke plater slik du tenker. Du lager en mal i papp, så kapper du til teak og nater sammen. Natene vil holde sakene sammen til du monterer

 

Har faktisk ikke tenkt den tanken. Har alltid tenkt at jeg måtte ha en stabil finerplate el. lignende for å lime teakstavene på. Men en slik konstruksjon vil jo bygge mye i høyden samtidig som den vil trekke fuktighet i sidene.

Link to post
Share on other sites

I ditt tilfelle så har jeg villet gått for Isiteek !

 

Isiteek består av ruller med kunstig PVC-teek. Disse har not og fjær slik at de monteres sammen og deretter limes direkte på underlaget.

 

Her er hva Båtmagasinet skriver om produktet:

http://www.batmagasi...akdekk-på-rull

 

Her er en tidligere tråd hvor Bonita 1 har lagt Isiteek

https://baatplassen.n...r-og-gode-raad/

 

Her en video av How To Do:

 

 

Uansett valg, Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Her er en annen variant, hvis du har mer tid og lyst til å gjøre det selv.....

 

Laget nytt dekk på Polarsnekka mi.

Sjekket på Finn, og fant en som ga bort en haug med gamle teakvinduer. Nærmere bestemt 13 vinduer og 2 dører fra et funkishus fra 60-tallet. Altså laget i den gildeste Burmateak. Naboen fikk alle vinduene, og jeg behold alle karmene. Flatpakket vha motorsag.

img_0115.jpg

 

Deretter skar jeg til dekksplatene i 6mm kryssfiner. Disse ble forseglet med epoxy på over og undersiden. Av karmene skar jeg ut 8-10mm "lameller" som ble limt på platene med fortykket epoxy. Laget meg en vakumpumpe av en gammel vannkjøler for å lime stavene under press. Står litt mer om prosessen under min "squirt-byggetråd" hvis det er av interesse. Her er jeg igang med grovsliping etter at platene var limt ferdig.

img_5880.jpg

 

Ferdig med alle dekksplatene. (glemte å snu det før jeg lastet opp)

img_5887.jpg

 

Platene ble limt og skrudd fast i dollbord og dekksbjelker i natesporene.

img_5888.jpg

 

Etter nating og lakkering ble det mye finere enn det gamle dekket.

img_6447.jpg

 

Da har du et alternativ som ikke kostet meg alt for mye, men litt jobb var det jo. Hvis man kaller slikt trearbeid ifm båt jobb. Det gjør ikke jeg, må være ærlig å si at jeg koser meg litt med det. Fint vinterprosjekt :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempefint ble det!! Jeg skal bare pynte litt på noen utvendige dreggluker i første omgang så da er det om å gjøre at ferdig resultat ikke blir så tykt. Det var derfor jeg tenkte at tynne plater av "jukseteak" kunne gjøre susen. Har også planer om å legge ny dørk i båten på sikt, men det blir ikke i vinter.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at "jukse teak" skal bli veldig varm å trå på ved gode soldager, har noen erfart dette? Ellers ser det veldig bra ut, lurer på å legge dette på badeplattform.

 

Varme og sol har ikke vært noe særlig stort problem de siste sommerene, men det er jo greit å ta det med i vurderingen hvis det stemmer det du har hørt :-)

Link to post
Share on other sites

Har selv det som kalle Flexiteak på badeplatformen. Har kun posetive ting å si om dette. Enkelt vedlikehold, rengjøres med turbodysen på høytrykkspyleren, blir som nytt.

Meget sklisikkert bortsett fra når det ligger is eller snø her.

Men vær forsiktig med løsningsmidler, tåler ikke det...

I mitt tilfelle var dette laget ferdig tilpasset plattformen etter mal, men der finnes leverandører der du kan sy dette selv, tror Høcom hadde et produkt..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...