Jump to content

Olje til firetakts påhengs, hvilken type?


kjetillunde

Recommended Posts

Stemmer, biltema har. Om ikke har iallefall båtbutikkene, men tror du får dette på de fleste bensinstasjoner også? Du bør bruke en mineral olje, ikke full eller semi syntetisk.

 

Biltema ligger så langt unna... Er mineral olje til bil det samme som til firetakter påhengs?

Link to post
Share on other sites

Er mineral olje til bil det samme som til firetakter påhengs?

 

Les i instruksjonsboken (finner du på nettet) Går nok helt sikkert bra å bruke 10w-40, grunnen til at jeg skriver du bør bruke en mineralolje er at den kan blandes med andre oljer, slik at du slipper å tømmer ut oljen du alt har på tanken... 10w-30 mineralolje bruker jeg på både mercuryen og hondaen, tidligere også på suzuki og tohatsu...

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at feks manualen for Honda BF150 anbefaler 10W-30 olje av API-klassifisering SG, SH eller SJ.

 

http://www.biltema.no/no/Sok/?query=motorolje

 

På feks Biltema ser vi da at de billigste oljetypene ikke dekker anbefalt API-klasse. Så les manual først, og deretter etiketten på oljekanna.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Bruk 10W-30 olje på firetakter. Gardenway som er til små firetaktsmotorer har nok andre egenskaper, da denne er kun for små maskiner...

Hva mener du egentlig med dette utsagnet? Har brukt Gardenway i mange år på mine Honda og Suzuki småmotorer, uten å ha opplevd noe negativt av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du egentlig med dette utsagnet? Har brukt Gardenway i mange år på mine Honda og Suzuki småmotorer, uten å ha opplevd noe negativt av den grunn.

 

Akuratt det jeg skrev, den er beregnet på små firetaktmotorer. Den har jo da andre egenskaper en olje til større motorer. Om du har brukt den på småmotorer så går det greit vel, er jo det den er til :smiley: utsagnet bunner vel enkelt å greit i anbefalingen fra statoil... "GARDENWAY is recommended as motor oil for all small 4-stroke engines, for example those in lawnmowers and rotary cultivators. This oil is also recommended for other purposes, such as oiling of garden tools for rust protection."

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette står om olje til Tohatsu 3.5hk firetakter:

 

Four-stroke outboards use 10W-30 or 10W-40 four-stroke motor oil. We recommend a FC-W® rated NMMA (marine) certified four-stroke engine oil when available (10W-30 or 10W-40).

OIL CAPACITY: 10 fl oz. (300 mL)

 

Betyr dette at jeg kan bruke den biloljen på øverste bildet i denne tråden?

Link to post
Share on other sites

kan ikke heller du forklare hvorfor du absolutt vil bruke en olje som ikke overholder specen som Tohatsu anbefaler?

 

(Gardenway er Sae30, API SG)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En Tohatsu 3,5HK må vel kunne betegnes som en liten 4-takts motor, altså midt i målgruppen for Statoil Gardenway, ut fra det Statoil selv opplyser. Hvis ikke, vennligst forklar meg hvorfor.

 

Fordi en single grade olje ikke har de samme egenskapene som en multi grade olje. Dette har med tempraturer å gjøre. Og hvordan oljen skal oppføre seg i forskjellige tempraturer å gjøre. Gardenway har dårligere egenskaper i kaldt klima og med lave tempraturer. Om man bruker båten kun i sommer mnd kan gardenway ha like gode egenskaper? Skal du bruke påhengeren mer en 16 dager i året, bør du bruke en mulit grade olje. Da en gardenway oljen ikke vil smøre som den skal i kalde tempraturer...

 

Redigert: Skriveleifer

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette står om olje til Tohatsu 3.5hk firetakter:

 

Four-stroke outboards use 10W-30 or 10W-40 four-stroke motor oil. We recommend a FC-W® rated NMMA (marine) certified four-stroke engine oil when available (10W-30 or 10W-40).

OIL CAPACITY: 10 fl oz. (300 mL)

 

Betyr dette at jeg kan bruke den biloljen på øverste bildet i denne tråden?

 

Skal du etterfylle eller bytte olje?

Link to post
Share on other sites

Jeg blir bare så imponert over denna diskusjonen. Hvorfor anbefaler flere av dere noe som helst når det surres med både det ene og det andre. . Kjøp gjerne syntetisk, er like blandbar med andre oljer som mineral.

 

Se iinstruksjonsboka der står det beskrevet viskositet og minstekrav til spesifikasjon. Kjøp så hvor det passer deg den oljen som er rett i forhold til boka. Brukes motoren om vinteren anbefales syntetisk olje..

Link to post
Share on other sites

Økonomialternativet: Til noe eldre biler med bensinmotor har jeg som regel kjøpt 4 liters motoroljer på Felleskjøpet, enten mineral- eller delsyntet. I følge det jeg har hørt, er det samme oljer som Statoil selger, men til en langt rimeligere penge... Vil tro at 4-literen fra FK ikke koster særlig mer enn èn liter på Statoil-stasjon. Jeg bytter derfor heller oftere olje, enn å tyne kilometer ut av en overpriset olje.

 

Til våre nyere 4-takts påhengsmotorer (Yamaha) kjøper jeg enten Penzoil marine motorolje eller Yamalube, for å være sikker på at olja tilfredsstiller spesifikasjoner. Denne koster ikke mer enn hyllevarene på bensinstasjonen. En påhengsmotor opererer jo ofte på høyere turtall enn en bilmotor, jeg snur derfor ikke på skillingen når det gjelder de få literne det gjelder på båtmotor. "Better safe than sorry" :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...