bluemarlin Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 (redigert) Kravet ja, men de anbefaler tydeligvis en NMMA godkjent olje.. Men for guds skyld, alle må få bruke den oljen de mener er best. Hva er så utrolig vanskelig med det? Bare for å nevne det, den siden du henviser til gjelder innkjøring av motoren.. Redigert 10.November.2012 av bluemarlin (see edit history) Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Det som er vanskelig med det er at det forvirrer motoreieren mer enn det gagner. Dvs det gagner ingen ting fordi olja kun er ordinær standardolje som har vært innom en test utabeidet av motorfabrikantene for så å få klint denne godkjenninga på boxen.. alt for at noen skal tjene litt mer.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bluemarlin Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Og dette vet du fordi du jobber i oljebransjen eller noe?? Hva i all verden har Tohatsu f.eks å tjene på å anbefale en NMMA godkjent olje?? Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Spiller ingen rolle det "Motor". Spesifikasjonene er jo bra, og motoren tar ingen skade av det iflg. påhengs-mekaniker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Dette er ktavet fra Tohatsu: les selv, ordinære API krav som de fleste motoroljer oppfyller. http://www.tohatsu-o...ak-in-chart.htm Hvorfor gjøre dette så utrolig vanskelig. Da er det vel denne setningen du mener: "We recommend using any type of engine oil with a rating of SAE10W-40 (API Grade SG, SF, SH, or SJ)." Søringen foreslo Castrol Magnatec delsyntetisk olje (10w-40): http://www.maritim.n...-10w-40-1-liter Der står det API SL/CF... Blir det da feil i forhold til API kravene? Bør det egentlig være bokstavene SG, SF, SH, eller SJ? Redigert 11.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Fra Mobil sine nettsider: "Symbolbokstav for API-klassifikasjon av bensinmotorolje er S Symbolbokstaven viser oljens kvalitets- og bruksforholdklasse på følgende måte: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG ja SH: Ikke lenger i bruk. SE: Typisk krav til bensinmotorer i årsmodellene 1972-1980. SF: Typisk krav for bensimotorer i årsmodellene 1980-1988 SG: Krever bedre egenskaper som motvirker slitasje, bedre evne til å holde inntaket rent, bedre motstand mot dannelse av slam og bedre holdbarhet enn tidligere klassifikasjonene. Kvalitetskrav som gjelder de fleste biler fra og med 1989. SH: 1996 og eldre motorer. Motortester og grenser er de samme som i SG-klassen, men spesielt nøyaktig fastsatte og kontrollerte testmetoder gjør denne klassen betydelig mer krevende. SJ: 2001 og eldre motorer. Motortester og testmetoder er de samme som for SH-klassen, men det er krav til lavere flyktighet og lavere fosforinnhold. SL: 2004 og eldre motorer. Motortester og testmetoder er de samme som for SJ-klassen, men det er høyere krav til egenskaper som motvirker slamdannelse som forårsakes av høye temperaturer og lavere oljeforbruk. SM: Kvalitetsklasse som ble tatt i bruk i 2004. For alle motorer som er i bruk. I denne klassifikasjonen har man forbedret egenskapene som motvirker oksidasjon av olje, slitasje og slamdannelse i tillegg til at man forbedret ytelse ved lave temperaturer og drivstofføkonomi. Noen av oljene i denne klassen kan også tilfredsstille det seneste ILSAC GF-kravet til drivstoffbesparelse. I bensinmotorer kan man alltid bruke en olje med høyere kvalitetsklasse enn bilprodusenten anbefaler. Det er klart at man ikke har fremsatt krav til kvalitetsklasser når det gjelder eldre biler, fordi kvalitetsklassene er utviklet først på et senere tidspunkt. Bruk av en moderne oljetype av bedre kvalitet kan kun være nyttig". I følge dette, overgår API SL kravene som Tohatsu setter. Jo lengre ut i alfabetet, dess bedre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Ok, takk skal du ha. Det oppklarer API merkingen. Men Tohatsu anbefaler FC-W merket olje, men det har vel ikke Castrol Magnatec (10w-40)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Dette er klassifiseringen for amerikanske motorer, S-klassen er europeisk norm. Så du kan med stoisk ro bruke olje med SL-klasse. Den bør være helt super-duper http://www.mobil1.no/hvorfor-syntetisk-olje/klassifiseringer.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Korrekt.... Den foreslåtte oljen er bedre enn kravene... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Det var en fin sammenstilling og oversikt som ble laget! Da lærte jeg noe idag også og forøvrig også stort sett hver gang jeg er innom BP... Tyder kanskje på at jeg ikke kan så mye, men samma det... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Da satser jeg på Castrol oljen :) Ble bare forvirret av at den ikke hadde FC-W merking siden Tohatsu anbefaler det: http://www.onlineoutboards.com/Oil-Type-and-Capacity.html Redigert 11.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Håholmen Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Jeg skal bytte olje på min Suzuki DF150 outboard. I servicemanualen står det at man skal bruke SE, SF, SG, SH eller SJ. Alternativt NMMA FC-W. Viskositet 10W-40. Jeg har imidlertid Shell Advance Ultra 4T stående. Dette er en 10W-40 helsyntetisk motorsykkelolje som møter standarden API SL/SN. Slik jeg har forstått dette, har denne oljen høyere kvalitet enn det som er kravet fra motorprodusenten. Jeg skjønner at denne oljen er dyrere og ikke beregnet for outboard. Spørsmålet er om jeg kan bruke den eller om det fare for at dette kan skade motoren? (hva skiller en outboardolje og en motorsykkelolje?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 (redigert) en motorsykkelmotor har ofte samme olje på motor og girkasse - samt at clutchen går i oljebad. Er en spec for dette som heter Jaso MA/MA2. "Høyere" bokstav i specen = nyere spec, kan f.eks kreve mindre additiver pga strengere miljøkrav. Jeg ville spart mc olja til motorsykkelen Redigert 14.November.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Kjøpte Biltema sin 4takt outboard olje. Den har alle de rette bokstavene. Tror den er 10w30, men det er helt greit i følge instruksjonsboka på min df140... Funket bra 70 timer i år... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.