Jump to content

Olje til firetakts påhengs, hvilken type?


kjetillunde

Recommended Posts

Kravet ja, men de anbefaler tydeligvis en NMMA godkjent olje..

Men for guds skyld, alle må få bruke den oljen de mener er best. Hva er så utrolig vanskelig med det?

Bare for å nevne det, den siden du henviser til gjelder innkjøring av motoren..

Redigert av bluemarlin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ktavet fra Tohatsu: les selv, ordinære API krav som de fleste motoroljer oppfyller.

 

http://www.tohatsu-o...ak-in-chart.htm

 

Hvorfor gjøre dette så utrolig vanskelig.

 

Da er det vel denne setningen du mener: "We recommend using any type of engine oil with a rating of SAE10W-40 (API Grade SG, SF, SH, or SJ)."

 

Søringen foreslo Castrol Magnatec delsyntetisk olje (10w-40):

http://www.maritim.n...-10w-40-1-liter

Der står det API SL/CF... Blir det da feil i forhold til API kravene?

 

Bør det egentlig være bokstavene SG, SF, SH, eller SJ?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra Mobil sine nettsider:

 

"Symbolbokstav for API-klassifikasjon av bensinmotorolje er S

Symbolbokstaven viser oljens kvalitets- og bruksforholdklasse på følgende måte:

SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG ja SH: Ikke lenger i bruk.

SE: Typisk krav til bensinmotorer i årsmodellene 1972-1980.

 

SF: Typisk krav for bensimotorer i årsmodellene 1980-1988

SG: Krever bedre egenskaper som motvirker slitasje, bedre evne til å holde inntaket rent, bedre motstand mot dannelse av slam og bedre holdbarhet enn tidligere klassifikasjonene. Kvalitetskrav som gjelder de fleste biler fra og med 1989.

SH: 1996 og eldre motorer. Motortester og grenser er de samme som i SG-klassen, men spesielt nøyaktig fastsatte og kontrollerte testmetoder gjør denne klassen betydelig mer krevende.

SJ: 2001 og eldre motorer. Motortester og testmetoder er de samme som for SH-klassen, men det er krav til lavere flyktighet og lavere fosforinnhold.

SL: 2004 og eldre motorer. Motortester og testmetoder er de samme som for SJ-klassen, men det er høyere krav til egenskaper som motvirker slamdannelse som forårsakes av høye temperaturer og lavere oljeforbruk.

SM: Kvalitetsklasse som ble tatt i bruk i 2004. For alle motorer som er i bruk. I denne klassifikasjonen har man forbedret egenskapene som motvirker oksidasjon av olje, slitasje og slamdannelse i tillegg til at man forbedret ytelse ved lave temperaturer og drivstofføkonomi. Noen av oljene i denne klassen kan også tilfredsstille det seneste ILSAC GF-kravet til drivstoffbesparelse. I bensinmotorer kan man alltid bruke en olje med høyere kvalitetsklasse enn bilprodusenten anbefaler. Det er klart at man ikke har fremsatt krav til kvalitetsklasser når det gjelder eldre biler, fordi kvalitetsklassene er utviklet først på et senere tidspunkt. Bruk av en moderne oljetype av bedre kvalitet kan kun være nyttig".

 

I følge dette, overgår API SL kravene som Tohatsu setter. Jo lengre ut i alfabetet, dess bedre :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg skal bytte olje på min Suzuki DF150 outboard. I servicemanualen står det at man skal bruke SE, SF, SG, SH eller SJ. Alternativt NMMA FC-W. Viskositet 10W-40.

Jeg har imidlertid Shell Advance Ultra 4T stående. Dette er en 10W-40 helsyntetisk motorsykkelolje som møter standarden API SL/SN. Slik jeg har forstått dette, har denne oljen høyere kvalitet enn det som er kravet fra motorprodusenten. Jeg skjønner at denne oljen er dyrere og ikke beregnet for outboard.

Spørsmålet er om jeg kan bruke den eller om det fare for at dette kan skade motoren? (hva skiller en outboardolje og en motorsykkelolje?)

 

Link to post
Share on other sites

en motorsykkelmotor har ofte samme olje på motor og girkasse - samt at clutchen går i oljebad. Er en spec for dette som heter Jaso MA/MA2.

 

"Høyere" bokstav i specen = nyere spec, kan f.eks kreve mindre additiver pga strengere miljøkrav.

 

Jeg ville spart mc olja til motorsykkelen :smiley:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...