Jump to content

Olje til firetakts påhengs, hvilken type?


kjetillunde

Recommended Posts

Jeg ser at feks manualen for Honda BF150 anbefaler 10W-30 olje av API-klassifisering SG, SH eller SJ.

 

http://www.biltema.n...query=motorolje

 

På feks Biltema ser vi da at de billigste oljetypene ikke dekker anbefalt API-klasse. Så les manual først, og deretter etiketten på oljekanna.

 

Det er feil, de nevnte API kategorien er eldre utgåtte standarder, se her for overganger og forklaringer.

Dette fører til at billigoljen fra biltema overgår kraven fra Honda.

 

http://www.upmpg.com...il_rate_gas.htm

 

http://gopurepower.c...ary/pdf/api.pdf

 

En enkel huskeregel som gjelder for de fleste tilfeller er at S"X" X betegnelsen jo lengre ut i alfabetet jo nyer og "bedre" olje.

Redigert av Vbunn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en handlekurv i båten hvor jeg har diverse flasker med oljer..

Synes det er veldig fint at det står på flaska hva det er.. da vet jeg...:

dette er olje til min 4-takter,

dette er til 2-takteren,

dette er til den grønne i bunn av båten,

dette er til gearet på den grønne,

dette er til gearet på påhenger,

og dette er til pakkboksen på den grønne.

osv..

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har finlest på krav og spesifikasjoner så vil ikke bruke andre oljer enn en olje beregnet for utenbordsmotorer. Av samme grunn som man har forskjellig totaktsolje for båtmotorer og andre motorer så har man det også for firetaktsmotorer.

En utenbordsmotor jobber f.eks med lavere temperatur, høyere belastning og høyere turtall enn en bilmotor og oljen er dermed beregnet for dette.

Link to post
Share on other sites

Så lenge oljen tilfredstiller kravene til motorleverandøren, burde det vel gå veldig greit for normal bruk. Har ikke ikke hørt om så mange 4-taktere som er direkte utslitt/skadet mekanisk. Er vel stort sett andre/ytre påvirkninger som gjør at de blir kassert.

Heller en rimelig olje iht spec., som kan byttes oftere hvis man ønsker det.

 

Er det noen som har foretatt tester over lenger tid, tenker da på måling av slitasje mm. på 4-taktere? Vet at en del motorsykkelmotorer blir kjørt 50000km, så demontert og toleranser blir målt på alle deler for så å bli sammelignet med overhalingstoleranser, samt mot andre fabrikat.

Link to post
Share on other sites

Når en ser på kostnader med anskaffelse av båt og motor, vil ekstrakostnad ved bruk av fabrikantens olje (-anbefaling) være som en dråpe i havet. I sær når en tenker på etterhvert lange garanti-tider. Jeg vil ihvertfall ikke spare meg til fant på å gamble på en kjip olje på en nyere motor.

 

Jeg reagerer mer på spesialoljer til E-tec og Optimax, dette synes jeg er relativt DYRT mtp at dette er forbruksoljer. Men så lenge motorene er under garanti, vil jeg ikke havne i en diskusjon om at oljen jeg har brukt har vært for dårlig. Selv om det nok er uhyre sjelden at oljekvalitet forårsaker motorhavari, så lenge en følger spec / anbefalinger.

 

Forstår heller ikke poenget med å gå på bensinstasjon og kjøpe olje til påhengsmotor. Dyrere plass for å handle pølser og olje finnes vel knapt.

Link to post
Share on other sites

Når en ser på kostnader med anskaffelse av båt og motor, vil ekstrakostnad ved bruk av fabrikantens olje (-anbefaling) være som en dråpe i havet. I sær når en tenker på etterhvert lange garanti-tider. Jeg vil ihvertfall ikke spare meg til fant på å gamble på en kjip olje på en nyere motor.

 

Hvis jeg skal være snill med den nye Tohatsu 3.5 firetakteren, er da denne oljen (som Worry nevner) helt utmerket?:

photo-4tway-outboard.jpg

 

Forstår heller ikke poenget med å gå på bensinstasjon og kjøpe olje til påhengsmotor. Dyrere plass for å handle pølser og olje finnes vel knapt.

 

Hvor er det billigst båtolje da?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter litt kjapp googling så finner jeg ut at det stort sett er enighet om at det er litt forskjellige additiver i de forskjellige oljene som gir de litt forskjellige egenskaper, men at i bunn og grunn kan begge deler brukes. Outboard oljene har f.eks noen additiver i seg som hindrer rust bedre enn en vanlig olje.

Link to post
Share on other sites

Hvor er det billigst båtolje da?

 

 

Ser du har Oslo som bostedskommune. Gå på en båtforhandler eller båtutstyrsbutikk. Har du instruksjonsbok til motoren din, kan du gjerne se hva Tohatsu anbefaler.

 

Maritim Båtutstyr, Slependen, har f.eks. Castrol Magnatec delsyntetisk olje (10w-40) for bruk på de fleste 4t utenbordsmotorer. Denne koster 74,- for literen. :wink:

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Mener du dette gjelder for totakt også?

 

Jeg mener det jeg skrev og det var da vel tydelig at uttalelsen gjaldt 4 takt..

 

Når det så gjelder additiver som hindrer rust så høres det for utrolig ut til å være sant. Olje er den ypperste rusthindrer uten additiv så hvorfor da tilsette rusthindrende additiv i motorolje. Kanskje julenissen har svar på det?

Link to post
Share on other sites

Alle oljer mister mer og mer smøreevne og evne til å motstå trykk etter en tids bruk, bl.a. pga forurensninger som oppstår. Det viktigste en kan gjøre for motoren sin er derfor å foreta regelmessige oljeskift iht motorens servicebok (driftstimer / sesong).

 

Som sagt har jeg god erfaring med Felleskjøpets mineral og delsyntet til eldre Ford og Opel (t.o.m kommentert fra verksted at Mondeo`en svev uvanlig pent etter 220.000 km :giggle: ). Men jeg ville ikke brukt samme olje på en MC med turtallsområde opptil 11.-12.000 omdr/min.

 

En båtmotor utsettes for større belastning enn en bilmotor (og gressklipper, hvis gresset ikke er veldig høyt! :lol: ) både pga stor motstand fra båt/vann, men også at en regelmessig kjører motoren på 5-6000 omdr under vanlig bruk (ihvertfall på mindre motorer), mens en bilmotor vanligvis opererer på 1500-3000 omdr under vanlig bruk. Synes derfor ikke det er rart at det stilles større krav til olje til bruk på båt og MC, og er villig til å betale noen kroner ekstra for det.

 

Som bildet i starten av tråden viser, tar Statoil-stasjonen 120,- spenn for én liter mineralolje! Går en til en båtutstyrsforhandler får en motorolje utviklet spesielt for påhengs til en langt rimeligere pris. Så det er vel HVOR en kjøper olja som utgjør den store forskjellen, ikke nødvendigvis at oljeprodusentene lurer oss...

 

Men for all del, bruk den olja som en har god erfaring med og tro på sjøl. Men vær obs på krav til olje under garanti-tid, men da kreves det jo også at oljebytter utføres på godkjente verksteder så det skal jo gå av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Ser du har Oslo som bostedskommune. Gå på en båtforhandler eller båtutstyrsbutikk. Har du instruksjonsbok til motoren din, kan du gjerne se hva Tohatsu anbefaler.

 

Maritim Båtutstyr, Slependen, har f.eks. Castrol Magnatec delsyntetisk olje (10w-40) for bruk på de fleste 4t utenbordsmotorer. Denne koster 74,- for literen. :wink:

 

Takk Søringen! Tenker jeg tar en tur til Slependen på mandag...

 

Tohatsu anbefaler "FC-W® rated NMMA (marine) certified four-stroke engine oil (10W-30 or 10W-40)".

Betyr dette at alle oljene som er 10W-30 eller 10W-40 i denne listen er riktig å bruke?

http://www.nmma.org/certification/certification/oil/fc-w.aspx

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...