Retox_93 Startet 22.November.2012 Link til dette innlegget Startet 22.November.2012 Tenkte å vise noen bilder ifra motorprosjektet e holder på med nå. Motoren er en KVIK 3 hk som er laget ved Fredriksvern motorverksted. Av Nygaard & Olsen. Er nummer 267 i rekka. Motoren endelig kommet i mine hender Løsnet toppen, og sån så det ut Lot den stå i diesel, og litt 2 taks olje oppi sylinderen. Skiftet olje og diesel regelmessig. Etter ca et år, ville e prøve å få løst dette stempelet. Herjet med slegge og en trestubbe som passet oppi sylinderen. men var ikke sjangs. Fylte deretter hele motoren med bensin å tente på. Ja, det brant veldig godt! Når det var tomt igjen fylte opp igjen med bensin og lot det brenne ferdig. Gjorde dette pågrunn av, Metal utvider seg med varme. På igjen med slegga og endelig begynte stemplet å løsne. Fikk den nesten helt ut den den sto fast igjen. Pilte av råden og tok den med på skolen får å låne en verkstedpresse får å få den helt ut. Ville ikke sette verkstedspressa på helt i begynnelsen. Var redd får å ødelegge sylinderen.. Men fikk heldig vis ut stemplet.! 'F Fine stempel ringer ! Må nok få tak i noen nye gitt Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Lykke til !!! Mere bilder ! Sitron syre annbefales mot rust.Et annet tips er , pingo kraftvask , tøm det rent i kanalene og la de tørke.Blås rusten ut med trykk luft , blir som støv Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) Hvor for du tak i Pingo kraftvask hen da? skal legge ut noen bilder snart .Maa ve ligge i kanalene ganske lenga da? Redigert 23.November.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 I malerforretninger får du tak i Pingo. Gleder meg til flere bilder. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Pettern1972 Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Cola og diesel skal vist også være et vidundermiddel... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
GURIMALLA Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Hører at Cola ikke lenger er hva det en gang var med tanke på den rustløsende effekten. Kan forøvrig gjerne anbefale den når man skal ha noe godt i glasset, bare husk at man ikke skal overdrive bruken når det skal blandes..... Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Eg liker alltid gammel motor, stor jobb og utfordring når det gjelder å få tak i deler, lykketil. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Pettern1972 skrev On 23.11.2012 at 23.59: Cola og diesel skal vist også være et vidundermiddel... Årsaken er vel rett og slett at Cola inneholder sitronsyre. Så da er det kanskje mer effektivt med ren sitronsyre? 35 % eddik rett fra butikken funker også ganske bra. Det gikk jo en tråd for en tid tilbake om bruk av Ferro-bet også, der stod det mye nyttig. Hva som er best til lavest pris vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Retox_93 Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 få tak i orginal deler til denne Torbi er så å si umulig. så her blir det manofoild og forgasser ifra en sleipner, + eksospotte ifra en sleipner. Magneten har e fått tak i et 18 taggers drev som må modifiseres til å feste på en magnet. må også få tak i et kjede som passer en 90 år gammel motor noe som ikke er lett å få tak i nå. Åssen fungerer det med cola og sitronsyre etc på kobber/messing? Har en god del kobber dubbeditter som sitter på motoren som skal rengjøres og husker alltid før når mi fant gamle mynter tok vi å lagg de ketsjup.. noen som har gjort dette før med motordeler av kobber? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Oppdatering Da var de gamle stempel ringene løsna. En lite triks å få de hele ut når de har sottet der i mange titals år er å banke forsiktig på stempel-ringene Kan ta en stund, men etter vært vil de løsne Sitter en knot på vær stempelring. De er til får at stempel-ringene ikke skal snurre av en eller annen merkelig grunn. Men aldri hørt at stempel-ringene snurrer? Har også fått tak i noen stempel ringer. Etter som dette er en 2 takter, må man ha en såkalt Olje ring. Olje ringen skal på nederste sporet. Fant bare en som passet perfekt i sporet, men blir slark i lengda på 2 av ringene. Men tror ikke det skal ha noe å si. Ringene må files til med en fil, slik at den får den åpningen den skal ha. Det ideelle klaringa på ringene skal vist være et barberblad tykt. Men ingen av mine blir det så liten klaring på. Oljeringen som er neders på bildet. den med riller Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Neste oppgave var å få av flensen, thrusterlageret og vannpumpe stemplet. Gjør dette får at e kan ta ut veiva og svinghjule i ett. Første tingen e gjorde var å slå på flensen, noe e ikke skulle gjort. Flensen knakk, og kom fort på at kulde og støpegods kanskje ikke er så bra sammen? Får sveise det fast en dag. Varmet flensen veeldig godt opp med en propan brenner og begynte å trekke med avtrekkeren. gikk veldig greit av, noe e egentlig ikke trodde den skulle gjøre hullet til flensen er skeivt pågrunn vannpumpe stemplet som sitter på den. Kunne deretter trekke ut veiva med svinghjulet. måtte herje litt med å få det ut, men kom etter vært. Er artig å se åssen en motor som er 90 år gammel er bygd og ikke minst hvor solide de er bygd. Da var det ute Inni i bunnpanna.. Må en kraftig rens! Lurte på om man kan kjøre på med sandblåsing i bunnpanna? eller ekke det noe lurt? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Morsomt prosjekt, håper det er mulig å få den opp å gå! Ser fram til en Youtube snutt! Når det gjelder stempelringer er det vanlig med pinner som holder ringene forskjøvet i forhold til hverandre, samt for å få de riktig plassert opp/ned. Oljeringen og toppringen er ikke alltid låst. Det var synd med bruddet i støpejernet, det er ikke alltid så lett å få det sveiset så det holder, krever en viss kunnskap. Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Dette med stempelringer er ganske viktig. Får du for stor klaring vil trykket bli blåst ned i bunn pannen. Er ikke mye olje i den , men antenner det... Har du noen luker på siden ,la desse stå oppe før første start !! Ser ingen luker på bildet. Ta event ut røret til smøre apparatet. Har du foresten noen bøker / brosjyrer på denne motoren ? Eg har en liten samling med sånt ( ca 1700 sider) men desverre ikke noe om denne....... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Nidelv 1874 skrev On 3.12.2012 at 8.49: Det var synd med bruddet i støpejernet, det er ikke alltid så lett å få det sveiset så det holder, krever en viss kunnskap. Enig, drei deg en ny av bolt istedet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Retox_93 Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) Flensen skal ikke tåle noe belastning. tenker tanken på bare å bruke noe epoksy får å feste den igjen. for hele heten sin skyld. Olje ringen er den som passer best , men ettersom det er så såppas mange ringer, kan man klare å ha litt for mye klaring på en ring eller 2, er 2 ringer i vært spor. ved å sette de 2 ringene forskjellig kan man redde seg inn. Olje vil vel ta fyr uansett, ettersom det er en 2 takter med 4 % med olje i bensinen? eller tar e feil... hm. Er en kran eller tappe kran på enden av bunnpanna vis e husker rett. kan prøve det, men mister man ikke kompresjonen da? ( Kan gå litt fort i svingene her, så blir nok litt av vært av skrive feil ) Angående informasjon om disse motorene, så er det lite å få tak i. Har en bok av '' Arnulf Jensen'' som det står noen strofer om fabrikken som lagde motoren. Er er en video av en KVIKKbytter navn til KVIKK Etter rettskrivningsreformen i 1938. ( les kommentarene så får du litt informasjon om en som har greie på disse motorene ) Redigert 5.Desember.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Du kan ta de rolig med oljen i bensinen....Men du må bruke bly erstattning , dette siden bensin i dag ikke har bly.Liten billig flaske du kjøper på bensinstasjonen , rekker til hundrevis av liter. Når eg nendte olje som tar fyr , tenkte eg på oljen fra smøre apparatet. Den samles i bunn pannen , får du gjennomslag fra sylinder , får du trykk og varme + bensin blanding i bunnpannen og dette tar fyr og eksploderer.....Kalles gryte tenning.....og er ikke morro...... kranen i bunnen er til og tappe av den brukte oljen fra smøre apparatet , skal alltid vere tomt for olje i bunnen..... Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Blyerstatning har e en liten slant av liggende heldigvis. Skal man tømme bunnpanna regelmessig da? Og hva slags olje skal man egentlig bruke oppi veigeapperatet? grassklipper olje? Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Tapp regelmessig av oljen i bunnen. kan også stå open...Bruk en fin tynnflytende motor olje. Tynn gjerne ut oljen med wite sprite og la de trekke ned før første oppstart. Oljen går direkte på foringer , lager. Er det veik apparat eller er de sveiv på ? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Hvorfor blyerstatning? Ble litt nyskjerrig, er ikke bly tilsatt for å smøre ventilseter på firetaktere? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Er veiker Skøy. Vet vertfall at Marna anbefaler å bruke blyerstatning, men de fleste marna'ne er 4 taktere.. Tror sveiv er oftest på apparater til f.eks semidiesel-er. Kan ikke huske å sett småe 2 taktere med sveiv på apparatet, man e kan jo ta feil Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Er annbefalt og bruke bly for og få smøring , bensinen i dag er for "tørr" er også brukt en skvett med parafin av enkelte. Er også dei som bruker en skvett parafin i dieselen på semidiesel motorer som startes sjelden. Dette for og få drivstoffet litt fetere. Regnet med de var veik apparat , måtte bare spørre Med over 150 motor fabrikker i Norge , er de altids noen som gjør noe spesielt . Er litt i stuss om eg feil informerte litt , er ikke 1000% sikker på om det skal vere tomt for olje i bunn pannen på denne..Får lageret mellom stempel / veiv noe smøring ? Var litt forskellige patenter.....noen hadde litt som veiven plasket i... Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Skjøner at det er noen triks ute å går,uten at jeg nødvendigvis skjønner dem. (Skal ike kuppe en fin tråd med blydebatt) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 24.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Skal man pusse et stempel ''sidelengs'' eller nedover/oppover? Hvor fint sandpapir ? Er det lurt å bruke noe olje når man honer sylinderen? God jul Foresten Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 (redigert) Skøy Jeg mener parafin er tørrere en diesel. Parafin blir/ble blanda i dieselen på vinterstid for ungå voksing i streng kulde. Det kan være lurt å blande inn LITT sytetisk totaktsolje for smøring av pumpa. Dette ble anbefalt av Vestfold Elektrodiesel i sin tid etter jeg hadde problemer med heng i pumpa på en Volvo B12 Redigert 24.Desember.2012 av pipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 25.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2012 Hvorfor skal du pusse stempelet? Jo mer du pusser jo dårigere komp får du. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.