Jump to content

Prosjekt: KVIK 3 hk ifra 1920


Retox_93

Recommended Posts

Tenkte å vise noen bilder ifra motorprosjektet e holder på med nå. Motoren er en KVIK 3 hk som er laget ved Fredriksvern motorverksted. Av Nygaard & Olsen. Er nummer 267 i rekka.

 

Motoren endelig kommet i mine hender

S5000042.JPG

Løsnet toppen, og sån så det ut :thumbsdown:

S5000049.JPG

 

 

Lot den stå i diesel, og litt 2 taks olje oppi sylinderen. Skiftet olje og diesel regelmessig. Etter ca et år, ville e prøve å få løst dette stempelet. Herjet med slegge og en trestubbe som passet oppi sylinderen. men var ikke sjangs. Fylte deretter hele motoren med bensin å tente på. Ja, det brant veldig godt! Når det var tomt igjen fylte opp igjen med bensin og lot det brenne ferdig. Gjorde dette pågrunn av, Metal utvider seg med varme. På igjen med slegga og endelig begynte stemplet å løsne. Fikk den nesten helt ut den den sto fast igjen. Pilte av råden og tok den med på skolen får å låne en verkstedpresse får å få den helt ut. Ville ikke sette verkstedspressa på helt i begynnelsen. Var redd får å ødelegge

sylinderen.. Men fikk heldig vis ut stemplet.!

 

IMG_0586.JPG'F

Fine stempel ringer ! Må nok få tak i noen nye gitt

09022012113.jpg

2012-11-10%2014.28.02.jpg

Link to post
  Pettern1972 skrev On 23.11.2012 at 23.59:

Cola og diesel skal vist også være et vidundermiddel...

Årsaken er vel rett og slett at Cola inneholder sitronsyre. Så da er det kanskje mer effektivt med ren sitronsyre? 35 % eddik rett fra butikken funker også ganske bra. Det gikk jo en tråd for en tid tilbake om bruk av Ferro-bet også, der stod det mye nyttig. Hva som er best til lavest pris vet jeg ikke.

Link to post

få tak i orginal deler til denne Torbi er så å si umulig. så her blir det manofoild og forgasser ifra en sleipner, + eksospotte ifra en sleipner. Magneten har e fått tak i et 18 taggers drev som må modifiseres til å feste på en magnet. må også få tak i et kjede som passer en 90 år gammel motor noe som ikke er lett å få tak i nå.

 

Åssen fungerer det med cola og sitronsyre etc på kobber/messing? Har en god del kobber dubbeditter som sitter på motoren som skal rengjøres og husker alltid før når mi fant gamle mynter tok vi å lagg de ketsjup.. noen som har gjort dette før med motordeler av kobber?

Link to post

Oppdatering

Da var de gamle stempel ringene løsna. En lite triks å få de hele ut når de har sottet der i mange titals år er å banke forsiktig på stempel-ringene Kan ta en stund, men etter vært vil de løsne Sitter en knot på vær stempelring. De er til får at stempel-ringene ikke skal snurre av en eller annen merkelig grunn. Men aldri hørt at stempel-ringene snurrer?

2012-11-26%2015.56.03.jpg

 

Har også fått tak i noen stempel ringer. Etter som dette er en 2 takter, må man ha en såkalt Olje ring. Olje ringen skal på nederste sporet. Fant bare en som passet perfekt i sporet, men blir slark i lengda på 2 av ringene. Men tror ikke det skal ha noe å si. Ringene må files til med en fil, slik at den får den åpningen den skal ha. Det ideelle klaringa på ringene skal vist være et barberblad tykt. Men ingen av mine blir det så liten klaring på.

2012-11-26%2015.55.43.jpg

Oljeringen som er neders på bildet. den med riller

2012-11-26%2015.55.08.jpg

Link to post

Neste oppgave var å få av flensen, thrusterlageret og vannpumpe stemplet. Gjør dette får at e kan ta ut veiva og svinghjule i ett. Første tingen e gjorde var å slå på flensen, noe e ikke skulle gjort. Flensen knakk, og kom fort på at kulde og støpegods kanskje ikke er så bra sammen? Får sveise det fast en dag.

 

Varmet flensen veeldig godt opp med en propan brenner og begynte å trekke med avtrekkeren. gikk veldig greit av, noe e egentlig ikke trodde den skulle gjøre

2012-11-27%2016.35.31.jpg

hullet til flensen er skeivt pågrunn vannpumpe stemplet som sitter på den.

2012-11-27%2016.38.32.jpg

 

Kunne deretter trekke ut veiva med svinghjulet. måtte herje litt med å få det ut, men kom etter vært. Er artig å se åssen en motor som er 90 år gammel er bygd og ikke minst hvor solide de er bygd.

2012-11-27%2016.52.14.jpg

Da var det ute

2012-11-27%2016.53.08.jpg

2012-11-27%2016.53.17.jpg

 

Inni i bunnpanna.. Må en kraftig rens! Lurte på om man kan kjøre på med sandblåsing i bunnpanna? eller ekke det noe lurt?

2012-11-27%2016.53.23.jpg

Mvh Even

Link to post

Morsomt prosjekt, håper det er mulig å få den opp å gå! Ser fram til en Youtube snutt!

 

Når det gjelder stempelringer er det vanlig med pinner som holder ringene forskjøvet i

forhold til hverandre, samt for å få de riktig plassert opp/ned. Oljeringen og toppringen

er ikke alltid låst.

 

Det var synd med bruddet i støpejernet, det er ikke alltid så lett å få det sveiset så det

holder, krever en viss kunnskap.

 

Lykke til videre!

Link to post

Dette med stempelringer er ganske viktig. Får du for stor klaring vil trykket bli blåst ned i bunn pannen.

Er ikke mye olje i den , men antenner det... Har du noen luker på siden ,la desse stå oppe før første start !!

Ser ingen luker på bildet. Ta event ut røret til smøre apparatet.

Har du foresten noen bøker / brosjyrer på denne motoren ? Eg har en liten samling med sånt ( ca 1700 sider) men desverre ikke noe om denne....... :pray:

Link to post

Flensen skal ikke tåle noe belastning. tenker tanken på bare å bruke noe epoksy får å feste den igjen. for hele heten sin skyld. Olje ringen er den som passer best , men ettersom det er så såppas mange ringer, kan man klare å ha litt for mye klaring på en ring eller 2, er 2 ringer i vært spor. ved å sette de 2 ringene forskjellig kan man redde seg inn. Olje vil vel ta fyr uansett, ettersom det er en 2 takter med 4 % med olje i bensinen? eller tar e feil... hm.

 

Er en kran eller tappe kran på enden av bunnpanna vis e husker rett. kan prøve det, men mister man ikke kompresjonen da?

 

( Kan gå litt fort i svingene her, så blir nok litt av vært av skrive feil )

 

Angående informasjon om disse motorene, så er det lite å få tak i. Har en bok av '' Arnulf Jensen'' som det står noen strofer om fabrikken som lagde motoren.

 

Er er en video av en KVIKKbytter navn til KVIKK Etter rettskrivningsreformen i 1938. ( les kommentarene så får du litt informasjon om en som har greie på disse motorene )

 

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post

Du kan ta de rolig med oljen i bensinen....Men du må bruke bly erstattning , dette siden bensin i dag ikke har bly.Liten billig flaske du kjøper på bensinstasjonen , rekker til hundrevis av liter.

Når eg nendte olje som tar fyr , tenkte eg på oljen fra smøre apparatet. Den samles i bunn pannen , får du gjennomslag fra sylinder , får du trykk og varme + bensin blanding i bunnpannen og dette tar fyr og eksploderer.....Kalles gryte tenning.....og er ikke morro......

kranen i bunnen er til og tappe av den brukte oljen fra smøre apparatet , skal alltid vere tomt for olje i bunnen.....

Link to post

Er annbefalt og bruke bly for og få smøring , bensinen i dag er for "tørr" er også brukt en skvett med parafin av enkelte.

Er også dei som bruker en skvett parafin i dieselen på semidiesel motorer som startes sjelden. Dette for og få drivstoffet litt fetere.

 

Regnet med de var veik apparat , måtte bare spørre :wink: Med over 150 motor fabrikker i Norge , er de altids noen som gjør noe spesielt .

Er litt i stuss om eg feil informerte litt , er ikke 1000% sikker på om det skal vere tomt for olje i bunn pannen på denne..Får lageret mellom stempel / veiv noe smøring ? Var litt forskellige patenter.....noen hadde litt som veiven plasket i...

Link to post
  • 3 uker senere...

Skøy

Jeg mener parafin er tørrere en diesel.

Parafin blir/ble blanda i dieselen på vinterstid for ungå voksing i streng kulde.

Det kan være lurt å blande inn LITT sytetisk totaktsolje for smøring av pumpa.

Dette ble anbefalt av Vestfold Elektrodiesel i sin tid etter jeg hadde problemer med heng i pumpa på en Volvo B12

Redigert av pipp (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...