Jump to content

Mercury Optimax 75 eller Mercury 60


Poff

Recommended Posts

Originalpropellen gir etter og knekker når du kjører på grunn ja, mens stålpropellen kan skade mere i girhus og slikt.

Men får kanskje 1 knop mere toppfart da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var en som sa engang at orginal propeller var litt myke....stemmer dette?

 

kan stemme - hvis man har 250-300hk og kjører i 70+ knop :yesnod:

 

Ellers så er det som sagt over, en fordel hvis man skulle treffe noe, at propellen tar støyten istedetfor innmaten i undervannshuset.

 

Ellers har jeg inntrykk av at Merc har gode alu propeller. Hvorvidt det er mye å hente på stål er det bare en måte å finne ut på - å prøve.

Med 17 fot, 90hk og rundt 40 knop så syns jeg stål helt klart bør testes

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Teerex :)

Ser ut som du har veldig god peiling på utenbordsmotorer made in U.S.A . Veldig saklig og morsom info fra deg, og det er bra.

Du er veldig aktiv her, og det skjønner jeg godt hvis det stemmer at du er fra Harstad.....mørketiden der oppe er lang.

 

Mvh 63 mod militæret Åsegarden 1986.

 

:smiley: :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Teerex :)

Ser ut som du har veldig god peiling på utenbordsmotorer made in U.S.A . Veldig saklig og morsom info fra deg, og det er bra.

Du er veldig aktiv her, og det skjønner jeg godt hvis det stemmer at du er fra Harstad.....mørketiden der oppe er lang.

 

Mvh 63 mod militæret Åsegarden 1986

 

:smiley: :smiley: :smiley:

Jo takk jeg har litt interesse for det mekaniske, men har kun egen erfaring fra en E-tec 50 samt en kompis som jobber på Mercury-verksted da, når det gjelder US-outboards.

Alt som kan modifiseres og tilpasses bedre enn produsenten (evt. AvgiftsPartiet) opprinnelig tenkte seg, syns jeg er interessant.

Er periodevis aktiv og passiv.. mest det siste nå etter at epost-varsling fra baatplassen sluttet å virke for en ukes tid siden, iallefall hos meg :sad: Ser ut som jeg måtte aktivere det på nytt nå, så kanskje det funker etterhvert.

Ja mørketiden er lang, men det er kaldere sørpå, iallefall visse steder :smiley:

 

Mvh 65 mod militæret Setermoen 1985

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Du kan nok glede deg til våren :smiley: Eg kjøpte i høst S 49 (2012 mod. ) med 60 hk og har det veldigt kjekt med den. Har du vurdert kalesjen som kan monteres på? Den har eg og må sei det har gjort til at båten blir brukt i dårleg vær også, da ein sitter under tak. Anbefalles. Min har toppfart på 28 knop ved ideelle forhold. Dette er min første båt så blir spennende å sjå ka framtiden bringer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...