Jump to content

Mercury Optimax 75 eller Mercury 60


Poff

Recommended Posts

Hadde en 90 Optimax på en Askeladden 525 Excel , og motoren var midt i blinken for den båten. Voldsom akselrasjon og bra "trøkk" på hele turtallsområdet. Hvis det var noe negativt jeg erfarte,så måtte det være noe støy på høye turtall, og noe vibrasjon på tomgang.( Det er jo tross alt en tresylindret motor, så den vil jo "riste" litt i forhold til en firesyl. motor.)

Link to post
Share on other sites

ser ikke store problemmet med at det bråker litt og rister på tomgang........skal jeg bade eller fiske fra båten så vil jeg jo slå av motoren uansett........mere viktig for meg at motoren ikke blir for liten og at jeg vil angre etter en kort tid.......og den er jo ikke godkjent for mere en 90 så da er jo saken grei :-)))

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en undermotorisert båt, og bestemte meg. Aldri mere;) Det var en askeladden 475, med 50 hk 4takt.. Klarte å dra opp mine 80 kilo på vannski, men da måtte kompisene bli plassert på nærmeste flytebrygge først.

 

Nå har jeg 19 fot, 700 kilo og 130 hk totakt. Nå drar den opp meg(blitt 0,104 tonn nå) på vannski med full båt, helt uanstrengt.

 

Jeg ville gått for 90 hk. Lavere turtall ved marsjfart, høyere toppfart, og du kan ta med hele familien, selv om dere skal kjøre litt vannski;)

 

Og det er vel ikke uvanlig at det er de båtene med minst motor som ligger usolgt på finn..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Siden dette er en såpass ny modell, er det lite tester å finne på nettet.

 

Vanskelig å si hva fart vil bli. Det virker som om dette varierer veldig ut fra hvordan skrog er utformet. På noen båter vil 15 hk mer kanskje ikke gi så voldsomt mange knop høyere toppfart, mens på andre virker det som om 15 hk er nok til å gi skroget et ekstra løft ut av vannet, slik at toppfarten øker med mange knop.

 

Eks Ryds 520 i nevnte test fra Båtmagasinet: Båten veier 540 kg, men har kanskje noe mer V-bunn enn Uttern´en.

75 hk 33,6 knop

80 hk 34,2

90 hk 37,6

100 hk 39,0

Link to post
Share on other sites

Hadde 115 hk Optimax´en på en Uttern D55, altså 18,5 fots båt. Denne gikk 40 knop på første tur, men propellen slapp vannet for lett i svinger. Vi senket motoren et hakk, da gikk den 38 pluss, men oppførte seg mye bedre. Sjelden jeg brukte fart fullt ut uansett, var evt for å tøffe meg litt for ungene :saint: Marsjet som regel mellom 17 og 24 knop, selv om marsj i 30 knop pluss var null problem. Man skal da ha god tid når man er på sjøen :cool: Men super motor mtp å få båten opp i plan, var bare "svupp" så var den oppe :clap: . Også med mye folk ombord. Verre når en må sitte og :pray: for å få den opp (båten altså) :lol:

 

Mener denne båten var oppgitt til å gå 36 knop med 90 Optimax.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Ser ut til at kona også er med på at vi går for størst motor....takket være greie svar her inne :giggle:

Noen ganger kan det være størrelsen som teller :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser det er samme lengde og bredde som er oppgitt i test s49 og brosjyre s51. Så er nok samme modell, av en eller annen grunn med forskjellig modellnavn, eller så har ViMennBåt blingsa litt...

 

Modellen du har lagt inn link på er en eldre modell (test er fra -06), med et av de gamle Uttern-skrogene. Ser ut som de nå er i ferd med å bytte ut disse med mer moderne skrog, som på S51 som du kikker på. Disse er jo nye i år, 2012 modeller. Var forsåvidt fornøyd med min Uttern D55, stilig og pen båt. Men syntes den slo en del i "større" sjø. Kan jo være en av grunnene til at de velger å bytte ut skrogene.

Link to post
Share on other sites

S49 hadde mere normal vekt i forhold til størrelsen ja.

S51 virker jo som en stridsvogn :wink: hvilket jo kan være en fordel på bøljane blå, så lenge mottorn er stor nok.

 

PS! Flere som plages med at de ikke får epostvarsling fra baatplassen idag ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er utstyret for smått må man ha en god teknikk, og ikke alle har det.. Selv er jeg glad utstyret er Såppas stort og overdimensjonert, så blir alle fornøyde.. Vannski med liten motor krever mye teknikk.

 

Konklusjon: kjøp stor nok motor til å tilfredsstille fruen;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

tror fruen blir fornøyd med 90 hk :lol: og ikke minst jeg....da trenger jeg jo bare å pæse på og ikke bry meg om teknikken :lol:

 

Er vel egentlig oppe og avgjort at det blir ny uttern s51 med optimax 90 før jul :thumbsup:

 

hydralisk styring blir evnt etter montert om jeg føler behov for det :wink:

 

Tusen takk for alle innspill her

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal du få den inn under juletreet? :giggle: Lykke til med båten, blir en bra pakke det med den motoren.

 

Så får du ønske deg varmedress og ullsokker, kaldt på sjøen nå! Var ute med sniken (line og agn) på fredag 3 timer, var rimelig kaldt på beina med gummistøvler... :cryin: Neste gang blir det torskeruser, så kan jeg slenge de på sjøen og komme meg tilbake foran ved-ovnen.

Link to post
Share on other sites

Hydralisk styring er behagelig luksus, men går fint uten.. Har ikke det jeg.. Du må bare ikke slippe rattet i 35 knop..

 

Misunner deg den julegaven din. Jeg ønsker meg ny båt til jul selv men blir bare latterliggjort og må komme med andre ønsker.. Æsj.. Får se om julenissen er mer medgjørlig enn familien.... Hehe

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hydralisk styring er behagelig luksus, men går fint uten.. Har ikke det jeg.. Du må bare ikke slippe rattet i 35 knop..

Med NFB-styring (No FeedBack) kan man faktisk slippe rattet, iallefall en kort stund. Såvidt jeg husker da.. (hadde ikke båten på vannet i år).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med Optimax valget som du ikke kommer til å angre på , men er ikke like sikker med Uttern s51.?

 

Heldigvis er jo smaken lik baken, delt... Fant en test av Uttern "S49" dvs S51 i Båtmagasinet nr 8 2012 nettopp (JA, jeg er en bladfreak når det gjelder ting med motor som flyter eller ruller på to hjul... :blush: ) Testen avsluttes: "Lillebror Uttern er morsom i sjøen. Den er trygg, lett å kontrollere og ligger fjellstøtt i svingene. Båten reagerer raskt på trimming og finner seg raskt tilrette. Alt i alt en morsom og leken båt med mange gode kvaliteter".

 

Båterfaringen er ettersom han sier sjøl ikke allverden, og med en bredde på 2,08 m er nok dette en stødig og trygg båt både å bevege seg i og kjøre. Så tror dette er et godt valg for Poff´en med frue og 2 gutter :thumbsup:

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg vil ha en sånn Uttern D57 med Mercury F150 til jul :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

S51: Det står forresten 630 kg her som virker mere troverdig.

 

kanskje nissen er her :smiley:

D57:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...