Jump to content

Mercury Optimax 75 eller Mercury 60


Poff

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å kjøpe meg en Uttern S 51 og da dukker spørsmålet opp.....Burde jeg velge Mercury Optimax 75 eller Mercury 60

 

Det som bekymrer meg mest er om Optimaxen støyer veldig mye mere så lenge det er en 2-takter.

 

Ps begge motorene er nye.

 

:wink:poster her også da jeg postet spørsmålet på feil sted

Link to post
Share on other sites

Sjekk på nettet om du finner tester av begge motorene, og se om du kan lese av noe om støyverdier der.

 

Når det er såpass effektforskjell i totakterens favør, kommer også et annet moment inn. Hvis du ofte kjører med en del last i båten, kan du kjøre 75 hesteren med lavere turtall enn med 60 hesteren som må jobbe hardere, noe som vil tale i totakterens favør også mtp støy. Forbruk vil sannsyligvis være ganske likt. Akselerasjonsmessig vil nok 75 hesteren parkere 60 hesteren ganske godt.

 

Har hatt Optimax 115 hk, samme motorblokk som 90 og 75 hk. Synes ikke støy var plagsomt med denne motoren, men kan jo avhenge litt hvor nær motoren en sitter på førerplass. Det minst tiltalende med denne motoren var noe vibrasjoner på tomgang.

 

Skal du bruke båten mye til fiske og rolig kjøring ville jeg nok uansett vurdert 60 hesteren. Vannsport / mye last, 75 hesteren.

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, er helt fersk på båt. så vet ikke helt hva jeg kommer til å bruke den til, men har 2 gutter på 10 og 16 så litt vannsport vil jeg ikke se bort fra at det blir.......skal jeg fiske/bade så vil jeg nok slå av motoren. Har bare hørt at det bråker helt for ferdelig med optimax.......men regner med at hvis man ligger i rundt 20 knop så er det mye annet som støyer også :-)

 

Hva med annenhånds verdien på båt med optimax 75 vs 60 hk?

Link to post
Share on other sites

Nå er jo ikke støybildet så voldsomt i fra 75 Optimax, det er de større Optimaxmotorene som bråker noe inni h... Som det også sies her, så kommer det jo stort sett an på selve bruken av båten hvilken motor som passer best til ditt kjøremønster. Personlig ville jeg valgt en fire-takter. (Har hatt både Mercury 60EFI og 90 Optimax) Nå finnes der jo også en 80 hk firetakter i fra Mercury som jo kunne være et alternativ.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Optimax 135 hk og 150 hk er noen skikkelige bråkebøtter. 75/90/115 er nyere motorer, og går mye finere. Søkte opp Uttern S51 på nettet, og fant denne linken til test, men det var av en S49. Optimaxen får litt kritikk for støy her. Ser at en sitter på akterbenken og styrer på S51 også, så forstår din bekymring for støy.

 

http://www.brunswick-marine.com/media/472894/010712_smatass-med-stil_batmagasinet_no.pdf

 

Ser at det skiller en god del i pris også mellom 60 hk og 75 hk. Båten er oppgitt til 32 knop med 60 hk, er jo fort nok hvis du ikke har innebygget en fartsdemon.

Alternativt har vel Mercury også en relativt ny 80 hk 4-takt, skiller kanskje ikke så mye på pris mellom denne og Optimaxen?

 

I familien har vi en Evinrude E-tec 25 hk 2 syl 2takter, og en Yamaha 40 hk 3 syl 4 takter. Ingen tvil om at 4-takteren virker som en mer avslepen og harmonisk motor, så har sjøl fått øynene opp for 4 taktere også på båt. Mercury sin 60 hester er vel 4 sylindret hvis jeg husker rett, Optimax er 3 sylindret. Så 60 hesteren vil nok være en mer harmonisk motor på din båt, hvis du ikke har veldig fartsbehov. Går jo an å høre med forhandler hva de mener om denne motoren på S51?

 

Annenhåndsverdi er det ikke så lett å spå om, men tror fler og fler sverger til 4-taktere etterhvert som en ser at de også er driftssikre etter mange år (minus enkelte dårlige motorer for noen år tilbake).

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke denne båten godkjent for større motor en Optimax 75 hk, det forhandler sa var at det kom ann på bruken :-) ....... som han sa, stor fordel med optimax hvis man skulle dra en voksen opp på vannski.....og båten gikk mye lettere opp i plan........pris forskjellen jeg har fått er ca 13 000 mellom 60 hk og optimax 75.........tror jeg vil gå for 75 hk.....regner med at støyen ikke er helt sinsykt.....og som sagt så har jeg ikke tenkt å kjøre rundt på tomgang :-)........skal jeg fiske/bad blir jo motoren slått av.......synes det er dumt og ikke velge 75 hk hvis det går ut over gleden med å bruke den til vannski kjøring

Link to post
Share on other sites

Jeg satt på en kort tur med en optimax 75 som var chippet (tror det var rundt 107 hk som var mulig å oppnå på den, men iallefall 90 eller mere).

Den støyet slett ikke så mye til å være en relativt kjempestor 3-syl 2-takter, så der ble jeg positivt overrasket.

Som nevnt, en fordel med optimax er jo at den kan chippes opp og er brutalt mye sterkere enn den vesle 60-hesteren. Men det er jo også en vesentlig vektforskjell da.

Men 60 hk blir fort puslete på båter i denne størrelsen etterhvert.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig ikke chipping, det er software identisk med original software siden disse motorene leveres i flere effektutgaver. Flere firma både norske og svenske ordner dette, og det påvirker ikke feilkoder o.l. Se her http://norskmotorkom...ER_OPTIMAX.html og her http://lundinsmarin....adera/index.asp

 

Uttern S51 er forøvrig godkjent for Optimax 90 ser jeg.

Båten er relativt tung for størrelsen, dersom tekniske data stemmer. 690 kg står det, noe som er 100-200 kg mere enn vanlig i denne klassen hvis denne vekta er uten motor. Jeg kan ikke fatte åssen denne båten kan funke bra med 40 hk, med mindre den er flat under :confused:

 

Vektforskjellen på F60 og optimax er ca 50 kg såvidt jeg kan se. 112 kg mot 163 kg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser at 40 hk naturlig nok ikke står oppført som kompatibel motor på hjemmesiden til Uttern, så da har finn-annonsen her feil info http://www.finn.no/f...nnkode=38091016

50, 60, 75 og 90 skal være alternativene.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det er noen tusenlapper mere enn omprogrammering, siden staten da får sitt sugerør inn med hk-avgift og moms :smiley:

Men en 90 kan jo omprogrammeres til 115 senere.. da begynner vi å snakke fartsressurser :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jo men ettersom jeg vet så kan ikke 75 oppgraderes like mye, det er nok små forskjeller på eksos/blokk eller lignende. Har hørt ca 107 hk på 75 mens 90 får 115 hk.

Samme motor finnes jo også i 125 hk-utgave men om noen kan oppgraderes til 125 vet jeg ikke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kamerat som har hatt Uttern S52 med 60hk Mercury 4-takt. Det er i hvert fall en kombinasjon å fraråde.

Båten kunne ikke benyttes til å dra vannski og var generelt alt for under-motorisert. Dette ver en pakke-løsning som ble mye solgt for en del år siden og det endte med mange missfornøyde kunder.

I ettertid ble konfigurasjonen/pakka endret til Uttern S52 og Mercury 75hk Optimax.

 

Jeg vil tro det ikke er veldig stor forskjell på skrog/vekt på S51 og S52

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er kjedelig å kjøpe en båtpakke som er undermotorisert. Derfor jeg tenkte det lønner seg å høre med forhandler om erfaringer med denne båten og 60 hk 4-takt. Det er stor forskjell å ha en person i båten og 4 personer. Ser dette også i vår Hobby 430, går lett og fint med 1-2 personer, er det 3 tunge voksne eller flere sliter den mer med å holde planefart. Med 4 voksne blir det som regel fullt jern for å holde plan.

Link to post
Share on other sites

Mener og ha lest i ett eller annet blad/båtforum eller hva for en del tid tilbake at Mercury etter hvert kommer til og fase ut Optimax-motorene for helt og holdent å satse på fire-takterne i fremtiden. Hvis så skulle være tilfelle, så må man jo tenke seg om to ganger før man handler ny båt/motor. Kanskje andre har noe mere innformasjon angående dette?

Link to post
Share on other sites

Koster meg 9000 ekstra å ta med en 90 hk optimax i forhold til en 75 hk optimax.......men begynner å se at budsjetet sprekker.......vurderte en båtpakke til ca 160 000 og nå har jeg kommet opp i 183 000 ca + ny henger :-)

 

Men det er klart jeg har gått fra 60 hk fire takter til 90 to takter da :-)

 

og hengeren koster jo også litt da båten er såpass tung....690 kg + motor 170 kg

 

Men får gå litt i tenke boksen om hva jeg skal gjøre

 

Ingen her inne som har en uttern s49 eller s 51 med optimax 75 som kan komme med noen erfaringer...

 

Dette er f... ikke lett når man ikke har greie på båt og aldri hatt båt før :crazy:

Link to post
Share on other sites

Her er linkene jeg har lett etter vedr. oppgradering av optimax 75/90 osv.

De står vel det meste som er relevant i saken :smiley:

 

http://fjordling.mul...replies=reverse

 

http://www.maringuid.../;thread=247075 se spesielt nafen's innlegg; Skrivet: 27 augusti 2008 - 08:35

 

Forøvrig har jeg en mistanke om at Mercury snart kommer med en 4-takter som passer bedre i denne klassen.

De slapp jo nettopp ny F150 som har størst volum og lavest vekt i 4-takts klassen, og det vil være rart om de ikke gjør noe lignende i 75-90 klassen der de mangler en lettere motor.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du burde absolutt lese Båtmagasinet nr 12 / oktober / -09.

 

75 - 100 hk, Skjærgårdjeepens beste motor. Optimax 75 og 90, EFI 80 og 100 hk. Alle Mercury (2 / 4 takt). Testet på en Ryds 520. De kårer Optimax 90 til beste motor, mtp tåle stor vekt og vannskikjøring. Hvis interessant, kan jeg kanskje skrive hva de konkluderer med senere i kveld, men nå må jeg stikke! Eller om du kan få lånt bladet av en kompis / bibliotek.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Honda 90 og NFB styring, syns den funker greit nok egentlig så det haster ikke med hydraulisk for min del.

Men det er ikke noe stor sak (i teorien) å montere hydraulisk styring, koster vel 4-5000.

Men det må jo gjøres etter boka. Hydraulisk styring som feiler er skummelt.

 

her en test av Optimax 115 mens vi er i farta http://www.klikk.no/...ticle432545.ece

 

Her en test av 90-100 hestere: http://80.239.2.36/b...AF?OpenDocument

For å lese den skjulte teksten til høyre må man kopierew og lime alt inn i f.eks. word.

 

Noen ord om Optimax 90:

 

"Testresultat

Motoren er en av de raskeste 90-hesterne i vår test med en toppfart på nesten 37 knop og en bra fart også når man reduserer med 500 og 1.000 omdreininger. Men ved ytterligere turtallsreduksjoner mister denne totakteren fart på samme måte som Evinrude og Tohatsu. Også drivstofforbruket er riktig bra ved høye turtall og ved toppfart forbruker denne 90-hesteren bare 0,83 liter per nautisk mil. Minus får den for noe høyere støyverdier ved alle turtall. Her er totakteren Evinrude betydelig stillere. "

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Konklusjon i testen:

"Vi vil ikke peke ut noen spesiell motorstørrelse som den ideelle for denne type båt, for det avhenger så mye av bruken og hvor mye man normalt laster ombord. Totakterne er billigere i innkjøp, men om vi ser bort fra innkjøpsprisen og ser på de effektene vi målte, føles 100 hesteren som unødvendig stor på denne båten. Ikke bare er innkjøpsprisen høy, men kostnadene drar på ellers også. Noe som mange ikke tenker på er at forsikringspremien gjerne blir en del høyere pga av større toppfart.

Med liten belastning føles 75 hesteren som et fint motorvalg, bortsett fra ved vannskikjøring der 80 hesteren føles bedre pga høyere sylindervolum og bedre bunndrag. Som allroundbåt, passer 90 hesteren best i forhold til våre målinger. Da får båten god fart med både liten og stor belastning og vannskikjøring klarer den uten noe som helst problem".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...