Jump to content

Mercury Optimax 75 eller Mercury 60


Poff

Recommended Posts

Nytt spørsmål :-)

 

Hvis jeg velger optimax 90, må jeg ha hydralisk styring.....båten kommer med NFB styring som standar.......evnt hva vil det koste å etter montere noe sånt....kan man gjøre det selv?

 

Har hørt at hvis man går over 100 hk så er det et must

 

Har NFB styring på min Yamarin 5940 m/ F115 - den har fungert absolutt problemfritt nå i 9 sesonger. Lett på styringa og kan slippe rattet i alle hastigheter

 

Gratulerer med Optimax valget som du ikke kommer til å angre på , men er ikke like sikker med Uttern s51.?

 

også mange andre bra båter i denne klassen som jeg ville sjekket ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sikkert mange andre fine båter også.......men ett sted må jeg begynne som en grønn sjø mann :lol: ...........

 

Det er oppe og bestemt at det blir Uttern S 51 med Mercury Optimax 90 hk.........

 

Sikkert ikke verdens beste båt dette, men helt sikkert grei nok for mitt bruk

 

Kan jo også nevne at jeg skal ha med en ny brendrup båthenger......1300 kg med brems :smiley: .........

 

Utrolig så snill jeg må ha vært i år :saint:

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å glede seg til våren :smiley:

 

Og uansett bra at du ikke valgte 60 4T, tror ikke du ville blitt fornøyd med det til bruken du beskrev.

Lydmessig, en litt stor 3syl 2T som rusler avgårde på moderat turtall har etter min mening et veldig behagelig lydbilde og lydnivå

 

Og så får du melde tilbake her når du får den på vannet, mange gode råd å få her for å få satt opp båt og motor best mulig. (Her er ikke alle forhandlere like flinke..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja den sykdommen har jeg hatt i mange år. Det rare er det at etter en god del år så begynner tre-fots syken og gå tilbake i båtstørrelse igjen. Så når man har hatt sykdommen i mange år, og stadig har øket båtstørrelsen med noen extra fot, så gjør alderen sitt og man begynner og gå nedover etter hvert i størrelse igjen. Pussig. :wink:

Link to post
Share on other sites

og alle får epostvarsling av nye innlegg her, unntatt jeg ? :nonod: fryktelig irriterende.. det virket jo forleden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har vært på optimax-verksted og fått en bedre fasit ang. effektjustering :smiley:

75 hk er kanskje mindre interessant. Den har annet delenr. på blokken enn 90/115/125, men man får uansett over 30 hk ekstra ved å fjerne struping samt omprogrammering såvidt jeg kan lese.

90 er mest interessant, den blir 115 med fjerning av strupehylse samt omprogrammering, altså 25 hk ekstra.

Den kan også bli 125 ved bytte av reedblokker og throttle body, men da spørs det om det ikke er like greit å kjøpe 125 med en gang om man planlegger framover.

Men muligheten er iallefall der.

115 kan også bli 125 naturlig nok, men spørs om 10 hk er verd prisen, siden bl.a. reedblokker må byttes.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hva noe sånt vil koste? 5-6000 er det vel, hvis de ikke Lundins Marin har skrudd opp prisene til nordmenn i det siste da (NB! vet ikke hva norsk motorkompani tar da, men det er jo bare å spørre).

 

En omprogrammert 90 er forsåvidt akkurat like original mekanisk sett som en original 115, forskjellen er bare at produsent og stat får litt mindre penger :yesnod:

 

Det som skiller dem er at 115/125 har litt større oljetank (glemte å nevne isted). Derav noe høyere vekt (hvis vekten er inkl. full oljetank da, men er den nå det ?) E-tec i denne størrelsen har forøvrig oljetanken i båten, så antar at Evinrude oppgir vekt uten olje.

Og forskjellig girutveksling, som fordrer noe større propell på omprogrammert 90.

 

Jeg kjenner til mange som kjører omprogrammert optimax og verado i garantitiden. så lenge forhandler ikke vet om det eller ikke bryr seg så spiller det mindre rolle. Faktisk kan det jo være salgsfremmende at motorene har denne muligheten.

Det blir lenge å vente nå når motorene har opptil 6-7 års garanti (f.eks. Honda og Suzuki men de er jo ikke så programmeringsvennlige da).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Godt mulig 60hesteren hadde blitt for liten. Det er ihvertfall veldig frustrerende å ha en undermotorisert båt! Som sagt, med Uttern D55 / 115 Optimax som jeg hadde, lå jeg som regel i marsjfart rundt 20 knop pluss / minus. Da flytter en seg fort nok, har det komfortabelt ombord, kan prate med passasjerer og bensinforbruket er snilt. Størst glede med stor motor er kjapt opp i plan og merker lite til økt vekt ombord. Den raskeste båten i fjorden vil jeg aldri få uansett :giggle:

Link to post
Share on other sites

En stålpropell tåler langt mer juling, mener å ha lest at de er 4 ganger sterkere i forhold til grunnkjenning etc. Så kan jo være noe å vurdere hvis en ødelegger original-propellen, men det får vi da virkelig håpe ikke skjer første sommer på vannet.

 

Begynn med original-propellen, den er mer enn god nok.

Link to post
Share on other sites

vi avslutter kvelden med litt lyd fra våre naboer i øst:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

grei stålpropell får man fra ca 2500 fra USA inkl moms og frakt. men å treffe helt rett propelltype og størrelse med en gang krever flaks eller kunnskap.

Noe dyrere i Norge men da kanskje med bytterett.

Men den originale alupropellen gir jo en pekepinn da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tenkte mere på at orginal propellen var myk og ga etter hvis man kjørte litt hardt.....men hva vet vel jeg :wink:

 

På lørdagen blir det handling :flag: .......så da kommer det en ny landkrabbe ut på fjorden til våren :eek: ....så nå er alle som ferdes i Oslofjorden advart :eek:

 

Det trenger du ikke bekymre deg for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...