Jump to content

Baugpropell - til nytte eller økt risiko?


Kappa

Recommended Posts

Det at noen "begynner å bruke" baugpropell 100 m fra land, er nok kanskje for å teste at hjelpemiddel virker slik at de evt kan inkludere det i egenskapene til båten, inn mot land.

Personlig har eg vert i fleire situasjoner der det ikkje hadde vert råd å komme seg videre uten ekstramannskap med båtshake framme på baugen, for å føre båten riktig og forsvarlig igjennom trange plasser.

Der kan baugpropell avlaste kona eller bekjente som er ombord, og senke stressfaktoren.

De som meiner de har samme mulighetene med en tilsvarende båt uten thruster, og i tilleg meiner det er dårlig manøvreringskunnskaper som gjør at folk monter thruster, står vel fritt til å meine det ? På samme vis som nabobøndene når de rysta forskrekka og avvisende på hodet når bestefar fikk bygdas første traktor på tunet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fasinerende tråd dette her......

Jeg er helt klart mer komfortabel med tillegging nå etter at jeg fikk båt med baugthruster, jeg har til og med en akter, og for riktig å banne i kjerka for alle de som mener en er manøvreringsudyktig om en har ei skute med slike hjelpemidler, så bør jeg sannsynligvis nektes å kjøre bil også for tror du ikke det er både mulighet for å koble til drift på alle hjul pluss en hel masse andre ting som skal hjelpe meg å holde bilen på veien i en situasjon som gjør at bilen ikke holder seg der den skal være........Og så benytter jeg anledningen til å ønske dere alle en riktig god og fredfull Jul. :-)

Link to post
Share on other sites

For en dustete tråd.

Baugpropell er et fint hjelpemiddel for de fleste båter om man er i en lei knipe i en trang havn. Så lenge man ikke utelukkende manøvrerer med baugpropellen, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den.

Selv har jeg ikke baugpropell, men skulle ofte ønske jeg hadde en.

Link to post
Share on other sites

Foldede hender.

:pray::thumbsup:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at dette er en dustete tråd. Ihvertfall slik den er startet.

Men det er et tema rundt baugpropell som ikke er nevnt så ofte, nemlig at at vi skjærer store hull i skutesida. For så å "plastre" inn en forholdsvis tynnvegget tunnel. Så monteres en tung dings til denne med en enkel pakning.

Jeg har ingen truster, men vil gjerne ha. Har noen opplevd dramatiske vannlekkasjer pga. slike installasjoner?

Link to post
Share on other sites

Hva slags veddemål hadde du i tankene?

 

Jeg regner med at du referer til innlegg #60, når du i innlegg #69 spør om hva slags veddemål det er snakk om.

Andre ville nok trykket på "Sitat av/på"-knappen i det de skulle svare, men jeg skjønner jo at du er litt desperat når det ikke har vært bevegelse på tråden DIN siden 17:47 og den raser nedover førstesiden.

Forresten bør du sjekke klokken på din PC, da ditt innlegg ser ut som er kommet inn 23:31 i dag og det er etter min klokke ca tre timer til klokken er så mye.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...