Jump to content

Baugpropell - til nytte eller økt risiko?


Kappa

Recommended Posts

Eg har vert sjømann , og har 22 års fartstid på båter på norskekysten. Eg har to brødre som har vert kystskippere på på div båter på norskekysten. Mange av disse båtene var det ikke baugtruster på, og det var ofte en stri tørn å legge til kai i dårlig vær.Både brødrene mine og jeg , og alle sjømenn eg kjenner , vil ha baugtruster på lystbåtene våre.Ikke fordi vi ikke har kompetanse å klare oss uten , men fordi det øker sikkerheten.og gjør det lettere å legge til i dårlig vær.Eg kan ikke forstå denne diskusjonen , eg tror ofte det er landkrabber, som er i mot baugtruster.

Link to post
Share on other sites

:giggle::lol::yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Mye snakk om baupropell i denne tråden. La oss (meg) snakke om akterpropell i tillegg...

 

Jeg hat nylig kjøpt en 29 fot Scand Baltic, med både baupropell og akterpropell. Jeg er ofte på sjøen alene. Jeg øver meg på å bli flink kaptein, men sidevind, alene i båten og 5tonn båt er litt kinkig å legge til på trange plasser.

 

Hadde en litt morsom sceanse på Hvasser på Tjøme i helgen. Var alene i båten, men måtte handle brus på butikken før jeg døde av tørst. Var ledig ytterst på moloen i lei fralandsvind. Jeg har stor respekt for andres båter og er ikke særlig erfaren med 5 tonn båt ennå. Bommet selvsagt med et par meter på brygga, men brukte baupropell og akterpropell til å komme meg sideveis inntil brygga, uten å krasje borti andre båter. Fikk hjelp av hyggelige karer til fortøyningen.

 

Etter endt handlerunde, spurte jeg pent et ektepar om de kunne være så snille å hjelpe meg til å legge fra kai. Jada, de skulle gjøre det jeg bad de om. Uppppps, sa jeg, jeg et ikke helt sikker på hvordan som er best.... Neivel svarte mannen, skal du med akter sist eller? Nei, sidelengs svarte jeg. Og kjørte sidelengs ut med både baupropell og akterpropellen. Jeg sa: Kjekt med bare spaker å dra i, nå trenger jeg ikke å kunne noe for å manøvrere... Kona til mannen var synlig imponert over aktertrusteren og hvor enkelt det var å komme ut på en trang plasss.

 

Inntil jeg får nok erfaring priser jeg trusterne som mine helter! Kona er også mye tryggere når vi skal legge inntil. Når jeg har fått mye erfaring skal jeg nok bruke trusterne mindre, men for en som priser båtlivet men som mangler erfaring er de gull verdt!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har becker-ror på snekka og har dermed (så langt) ikke noe behov for baugpropell. :smiley:

Men ser helt klart nytten i å ha dem og ville nok hatt veldig lyst på en om jeg hadde hatt konvensjonellt ror :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært i diverse havner fra Koster til Gøteborg og opp igjen er jeg glad for å ha truster både foran og bak. Snudde på femøringen i Kungshamn innerst mellom to trange brygger da det viste seg at plassen som så ledig ut var okkupert av en litt mindre båt likevel som vi ikke så. Ikke blåste vi sidelengs inn i båtene heller, alt gikk bra og kona veldig fornøyd med både kaptein og trustere.

 

Trustere er familievennlige greier. De som ikke trenger de-uansett-det er flott! For andre er det tidvis en velsignelse og en familieglede.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...