Jump to content

Baugpropell - til nytte eller økt risiko?


Kappa

Recommended Posts

Diskusjonen om baugpropell handler selvsagt ikke kun om baugpropell. Den handler om holdninger til personlige ferdigheter. Tilhengerne av baugpropell later til å mene at mangel på ferdigheter kan erstattes av tekniske hjelpemidler. De later ikke til å være forlegne av egen utilstrekkelighet. Kompetanse er kanskje ikke så viktig for dem? I så fall er det merkelig at denne tråden setter sinnene i kok.

Kappa. Du tuller jo bare med oss! :giggle: Jeg gikk desverre på limpinnen. :blush:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I så fall er det merkelig at denne tråden setter sinnene i kok.

 

Jeg tolker vel ditt innlegg #1 som et forsøk på nettopp akkurat det, så jeg har egentlig ignorert denne tråden.

Aktiv medlem i 3 dager og med 4 innlegg før denne tråden.... hmm... ordlyden minner meg veldig om seriøsiteten og forsøk på å provosere til et vist annet medlem jeg allerede har på Ignore.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Bruk av baugrøster og ikke bruk av baugtrøster er to forskjellige måter å behandle en båt på. Noen hevder at enkelte er så dårlig i båt-manøver at de trenger baugpropeller i begge ender. Det kan være noe i det, men faktum er at noen båter er vanskelig å håndtere uten baugpropell. Når en har benyttet dette hjelpemidlet og på en måte blitt avhengig av baugpropellen svekkes nok den opprinnelige ferdigheten (dersom en noengang hadde den) til å manøveren en båt uten baugpropell. Det er i alle fall min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Vi avsutter denne tråden nå. Har man baug og akterthruster (jeg har det), så bruker man det. I bilen, så har man ESP, ABS osv. Man slår vel ikke av disse systemene i bilen og begynner å pumpebremse, gi gass, slakke gass osv på vinterføre så lenge man har disse systemene tilgjengelig? Fikk lappen i 1980, Taunusen fikset jeg fint med bakhjulsdrift, manuell gearkasse og vanlige bremser på vinterføre. Forrige båten var "manuell", båten jeg har nå har mye automatikk. Fikser å manøvrere båten nå også manuellt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

I min neste bil vil jeg ikke ha ABS bremser, fordi jeg er så god at jeg ikke trenger det. Jeg vil ikke ha Antiskrens fordi jeg er så god til å sladde. Jeg vil i hvert fall ikke ha ryggesensor fordi jeg kjører med milimeterpresisjon. Piggdekk er for pyser! Belter er unødvendig, da jeg aldri krasjer.

 

Faktum er vel teknologiske nyvinninger er kommet for bli... Noen påstår til og med at det gjelder for internettet også

Tråden er tull selvfølgelig i utgangspunktet, slik den er formulert , men problemstillingen kan være der. Å ta med seg erfaringer fra bil-verden på sjøen holder vanligvis dårlig, Det kan jo være situasjoner hvor noen fasiliteter ikke fungerer og en må klare seg uten, da er det ikke bare å stoppe å ringe Falken. Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg tok opp dette temaet var fordi jeg visste at baugpropell er et "vanskelig" tema. At noen ønsker å la tråden "dø" er trolig at man ønsker å fortie saken.

 

Sammenligningen med bilutstyr er ikke helt relevant, synes jeg. ABS bremser og antiskrens er automatiske støttefunskjoner, som trer i kraft når sjåføren uforvarende har vist dårlig dømmekraft og bilen har kommet i en kinkig situasjon. Man kan si at ABS og antiskrens er teknologier, som skal forebygge uønskede situasjoner. Svært få har en kjørestil hvor man er avhengig av at disse systemene skal fungere for å manøvrere bilen trygt. De fleste følger "forsiktighetsprinsippet" for å unngå farlige situasjoner.

 

Mange skippere bruker baugpropellen som aktiv "styremekanisme" og ikke som et forebyggende tiltak. Vel vitende om at de ikke klarer seg uten, bruker de baugpropellen til å korrigere for uønskede situasjoner. Uten baugpropell vil de nemlig dulte borti alt og alle, og stille både mannskap og tilskuere i forlegenhet. Å ettermontere baugpropell er nesten som å montere støttehjul på en voksensykkel. Jeg er klar over at noen vil bli agitert over dette, men denne sammenligningen er bedre enn sammenligningen med ABS og antiskrens.

Redigert av Kappa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har man baug/hekkthruster så har man det. Mesteparten av oss bruker den lite, men thrustere er utrolig kjekt å ha når det blåser som verst i en trang havn. Da kan man være verdens beste skipper, men det er ikke alltid lett å ta inn en baug som stikker avgårde sideveis mot andre båter når det blåser godt.

Synes begrepet "pysevisp" også er helt på jordet. Thrustere er egentlig helt alright.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Mange skippere bruker baugpropellen som aktiv "styremekanisme" og ikke som et forebyggende tiltak. Vel vitende om at de ikke klarer seg uten, bruker de baugpropellen til å korrigere for uønskede situasjoner. Uten baugpropell vil de nemlig dulte borti alt og alle, og stille både mannskap og tilskuere i forlegenhet. Å ettermontere baugpropell er nesten som å montere støttehjul på en voksensykkel. Jeg er klar over at noen vil bli agitert over dette, men denne sammenligningen er bedre enn sammenligningen med ABS og antiskrens.

 

Haha..ja det den var litt drøy. Men som jeg skrev tidligere. Baugpropell gir en avhengighet som ikke bare er bra. Men så er det også slik at noen båter har egenskaper nesten krever baugpropell i spesielle situasjoner. Da kan en jo bare unngå disse situasjonene vil noe sikkert si, men det er for enkel konklusjon.

Link to post
Share on other sites

At noen ønsker å la tråden "dø" er trolig at man ønsker å fortie saken.

 

Hvis det er meg du sikter til så har jeg faktisk ikke baugpropell og klarer meg så langt veldig godt uten, men nå gjør jeg jo stikk motsatt av det jeg skrev tidligere!! :lol:

At jeg på et senere tidspunkt kanskje kommer til å montere ser jeg ikke bort fra

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg tok opp dette temaet var fordi jeg visste at baugpropell er et "vanskelig" tema. At noen ønsker å la tråden "dø" er trolig at man ønsker å fortie saken.

 

He, he. Var du redd tråden skulle dø nå.

 

Hvorfor ikke dra til ordentlig. Eksempelvis kan du jo hevde at motorbåteiere egentlig ikke er kompetente til å være på sjøen siden de åpenbart ikke mestrer det egentlige båtlivet (seiling). Bare et forslag...

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke svart seriøst tidligere, men ser TS drar inn trygghetsfølelse. Det er et godt poeng.

 

Førere av fritidsbåter er ofte veldig flinke til å handtere båtene sine, men så er det også mange som ikke har "skipsfølelse". Alle er ikke like flinke til å stå på ski eller å danse så det skulle bare mangle.. Det handler om trygghet.

 

I mitt yrke som los ser en dette i litt større skala og på båter med thrustere overalt er det sjelden jeg gjør kaitillegget\avgangen da gjør kaptein\styrmann det. De er trygge for de har krefter å kompensere med til enhver tid..

Er det en båt med vanlig ror og omkast maskin uten baugpropell er det oftest jeg som gjør kaitillegget\avgangen.. Hvorfor? Det handler om trygghet og lokale forhold.. Vi er på samme plassene hele tiden og vet akkurat hvor og hva vi skal gjøre for å kompensere for strøm\vind mens de med thrustere er mindre påvirket av strøm og vind, eller ikke mindre påvirket men har mer å hente seg inn igjen på.. De føler seg trygge uten min hjelp.

 

Er det uansvarlig å stole på thrustere? En skal aldri stille seg i en situasjon en ikke kan komme ut av. En bør tenke hva skjer om hovedmotor stopper eller baugpropell ikke virker eller roret henger seg i borde. Bruker en hjelpemidler en har på en fornuftig måte er alle hjelpemidler fornuftige;)

Link to post
Share on other sites

Trådstarter kan tydeligvis lite om båt.

 

Trådstarter er overhodet ikke interessert i selve temaet.

Han er ute etter oppmerksomhet så lenge "all PR er god PR" for enkelte, vil han fortsette å provosere så snart hans tråd havner et stykke ned på siden. Klarer han ikke lenger holde liv i den, så starter han en ny med et minst like teit tema og med enda krassere stigmatisering av enkelte grupper.

 

Jeg har selv ikke baugpropell og kommer ikke til å installere det i en 34' Seilbåt, men om jeg kjøper ny båt hvor dette er montert, kommer jeg helt sikkert til å bruke den av og til.

Det er liksom slik at om jeg har tillgang til Lighter, så bruker jeg den, selv om jeg selvfølgelig kunne brukt tennstål.

 

Som sagt, tolker jeg trådstarter dithen at han vil ha oppmerksomhet for en hver pris og nettet er fullt av slike. Jeg gidder ikke irritere meg over slike lenger. Det gikk over langt tilbake i noenognitti når jeg chattet en del på IRC. Der var det folk som løy på seg kreft, mishandling og det som verre var, bare for å få alles oppmerksomhet og sympati. (fredrik, 30 år og kreftsyk, viste seg å være en jente på 13 som trengte oppmerksomhet.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hva trådstarterens hensikt var vet jeg ikke, og bryr meg ikke så mye om det, for dette er faktisk et tema som går å diskutere. Jeg har en seilbåt med senkekjøl, to ror m/propell mellom. Jeg konstaterte raskt at båten måtte komme opp i fart og gå en viss lengde bakover for at rorene "fikk tak" og gav styring (\ikke propellstrøm på rorene). Blåste det en frisk bris fra siden som fikk tak i riggen, var nøyaktig og presis bakking et betydelig problem. Ikke noe problem å snakke om hjemme, men legger en ofte til på middelhavsvis ved å legge ut anker å bakke inne i f.eks i en trang luke mellom to båter,, da kan det bli svært vanskelig. Jeg fikk derfor innstalert en kraftig baugtrøster og problemet var løst. Men jeg må ta meg i å ikke bruke den for mye, dvs jeg ønsker å vedlikeholde min kompetanse på å kunne forta manøver ute å være avhengig av den i en hver tid, noe som faktisk mange gir inntrykk av at de er. Jeg mener i alle fall at en bør opprettholde ferdigheten i å manøvre en båt både med og uten.

Link to post
Share on other sites

Rapinga fra pysevisp er til tider god underholdning. Iallefall når dei begynner 100m fra land og før fortøyninger og fendere er klare. Og ikkje minst i vindstilla, da syns eg dei kan holda fred.

 

Men sikkert greit å ha i ein campingbåt med blondineveranda og stort vindfang.

Nå har vel ikkje trådstarter innrømt ka båt h*n har, men i ein 8 fots pioneer ser eg ikkje heilt vitsen, ikkje i ein 21 foter med påhengsmotor heller for den del.

 

:giggle:

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er kjekt med baugpropell, den reduserer stressniv奴, spesielt n岠jeg g岠inn i b峥n min alene i sidevind. Da kan jeg g堩nn med mindre fart, og jeg f岠finjustert baugen s堤en ikke begynner 堶ri seg i b峥n fr jeg f岠hoppet i land og festet de frste tauene. Jeg prver imidlertid 堳tyre mest mulig uten baugpropellen for 堢eholde flelsen av hvordan buten oppfrer seg. Jeg prver ogs堥 ha en plan B for hva jeg skal gjre hvis baugpropellen svikter.

 

Generelt har jeg trua p堡t folk skal bruke det de nsker av utstyr for fle seg trygge, s堦ler de seg tryggere hvis de bruker baugpropellen 100 meter fra land ser jeg ikke noe problem med det. Jeg har sett flere uhell med folk som overvurderer egne evner enn med folk som undervurderer dem.

 

 

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hva trådstarterens hensikt var vet jeg ikke, og bryr meg ikke så mye om det, for dette er faktisk et tema som går å diskutere.

 

Hensikten med tråden kan du bry deg lite om og temaet kan diskuteres og har egentlig blitt blitt diskutert en rekke ganger om man ikke leser hva trådstarter egentlig sier med det han skriver. Han påstår at folk som ikke klarer seg uten baugpropell, er innkompetente og bør holde seg på land. Du bør i følge trådstarter forte deg å selge båten og kommet deg inn på fast grunn.... At han sier dette kun for å provosere frem en diskusjon hvor han er i sentrum, trenger du som sagt ikke bry deg så mye om.

 

Jeg har sett flere uhell med folk som overvurderer egne evner enn med folk som undervurderer dem.

 

 

Nå er jeg egentlig litt spent på hvor mange uhell du har sett av folk som har undervurdert sine egne evner......

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke dyktig til å manøvrere båten når det er trangt,, mye vind og andre faktorer som gjør det stressende å legge til. Var det dumt å montere baugpropell? Bør jeg kanskje finne meg en annen form for fritidsaktivitet enn båtliv? Bør jeg skjemmes over bruken av baugpropellen eller være glag for at denne gir meg mulighet og trygget? Ps, jeg er stolt av å kunne si at jeg ikke er dyktig i alle situasjoner og har aldri hatt noen uhell..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...