REM Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Ja det stemmer nok Eureka. Jo mørkere jo varmere vil det vel bli i sola. Plastparkett blir vel varmest - og kallest. Det merker vi i gangen oppe hjemme hos oss. Iskalt å gå på barbeint om vinteren. Aikona er vel en type plastparkett. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Eneste oljen vi bruker er Golden Teak. Da blir ikke teaken varmere enn ubehandlet teak er vår erfaring. Teakolje som legger seg "utenpå" teaken samler mye møkk er vår erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Reima til B&D høvelen ankom som lovet den 14/12 dvs etter 3 uker. Jeg stilte på max skjæredybde 2mm og satte igang. Gikk egentlig ganske greit, men det ble myyye spon. Slik ble det seende ut etter at teaken var fjernet. Det som gjenstår nå er å gå over med eksentersliper med grovt papir for å jevne ut overflaten, før vasking med rødsprit. Vask med rødsprit utsetter jeg til rett før jeg skal lime. Som dere ser har jeg vært nedpå å kisset gelcoaten med høvelen flere steder. Dette lar jeg være, da jeg skal legge på lim med tannet sparkel. Ujavnheter som går nedover i gelcoaten er da uproblematisk. Ujevnheter som går den andre veien er værre da panelet vil ligge å ri på disse. Jeg vil også fjerne natingen i ytterkant av det gamle gulvet ut mot skottene. Panelene ankom før Jul som avtalt. Tanken var å benytte fridagene i jula til å montere. Jeg fikk panelene om kvelden, men fikk ikke prøvelagt før dagen etter. Avtalen var å dele gulvet i to omtrent langs centerlinja i båten. Dette var også gjort med det originale gulvet, og hensikten er å lette monteringen. Ved å legge de to panelene med en nats avstand skulle skjøten ikke bli synlig på det ferdige resultatet. Som dere ser på bildet er det laget ramme på begge panelene der de møter hverandre langs midtlinja i båten. Jeg ringte leverandøren og ba de hente panelene og rette denne feilen. Rammer her vil jo virke kunstig, og bare framheve at det er to stk paneler. Dette var jo slett ikke hensikten. Dagen etter var de her igjen med dan samme Litauen-registrerte Fiat kassevogna. De fikk lurt panelene på plass innimellom stabler med Liberobleier. Liberobleier er visst det eneste det lønner seg å "smugle" fra Norge til Litauen. Sjåfør og hjelpemann kunne ikke et ord norsk eller engelsk, men Sven Anders på Nordic Teak lovet dagen etter å rette opp panelene slik at jeg hadde de i retur rett over jula. I mellomtiden har jeg fyllt dagene med å shine opp trappa til flyr, samt å legge ny Aikona på stigtrinnene fra uteplassen og opp til dollbordene. Ferdig slipt og klar for Golden Teak Sealer Babord nedre trappetrinn klar for nating Ferdig natet Stb. ferdig natet Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 6.Januar.2013 Del på Facebook Svart 6.Januar.2013 (redigert) En bitteliten kommentar når det gjelder limet du har slåss mot den siste tiden. Ut fra fargen er jeg rimelig sikker på at det ikke er epoxy som er benyttet, men en 2-komponent PU fra Henkel. Dette limet benyttes til sandwitch konstruksjoner(skott), men også til legging av dørk på større båter. Produktet har samme gule fargen som jeg ser av bildene dine og denne fargen er ikke vanlig å finne på epoxy. Dette limet er hardt, men ikke glass-aktig. Det har faktisk en bitteliten fleksibilitet som er nødvendig ved liming av sandwich konstruksjoner samt materialer som beveger seg ulikt(glassfiber/treverk/metall). http://www.360bonding-sealing.com/files/structuralbonding/polyurethane_8160_en.pdf Gratulerer med ferdig utført sponproduksjon Redigert 6.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 6.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2013 Ja, du har sikkert rett VannTro sjøl om jeg hadde vansker med å finne noen fleksibiliteten i dette limet. For meg spiller det liten rolle nå allikevel. Ble så skremt av dette limet at jeg la Aikonaen direkte oppå den gamle teaken på sidetrinnene. Ser litt proffere ut også synes jeg da jeg fikk litt høydeforskjell. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 6.Januar.2013 Del på Facebook Svart 6.Januar.2013 (redigert) Jepp, det ble seende veldig bra ut Er denne ørlille, nesten umerkbare fleksibiliteten som gjør det utrolig vanskelig å fjerne. Hadde det vært mer glasshardt slik som epoxy så hedde det antagelig sagt PANG og løsnet ved hjelp av barkespaden, trur eg.... Redigert 6.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
oivindg Svart 6.Januar.2013 Del på Facebook Svart 6.Januar.2013 Artig med en oppdatering! REM, har du tenkt på muligheten for at det kan samle seg vann i luftlommer i limet under teaken? Vil man ikke risikere å få frostsprenging? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
VannTro Svart 6.Januar.2013 Del på Facebook Svart 6.Januar.2013 Hvor skal vannet komme inn ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
oivindg Svart 6.Januar.2013 Del på Facebook Svart 6.Januar.2013 Trekke gjennom teaken kanskje? Eller en nate som ikke er helt tett? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
VannTro Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Dette er en "Ikke-problemstilling". Teknikken og produktene som benyttes har vært benyttet alltid. Kommer vann inn så kommer det ut igjen, jeg har for øvrig aldri sett frostsprenging av teak noen gang. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 VannTro. Frost sprengt teak er ikke uvanlig på teak lagt på kryssfinér base. Bavaria gjorde det i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 (redigert) Tyder vel mer på dårlig utført arbeide og at kryssfineren fungerer som en svamp kontra når underlaget er glassfiber. Redigert 7.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
oivindg Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Dette er en "Ikke-problemstilling". Teknikken og produktene som benyttes har vært benyttet alltid.Kommer vann inn så kommer det ut igjen, jeg har for øvrig aldri sett frostsprenging av teak noen gang. Jeg er villig til å tro at du har rett. Blir i såfall en mye enklere jobb å lime enn det ville vært hvis man måtte unngå alle luftlommer. Men hvor lenge har teknikken med å lime teak på glassfiber uten å skru egentlig blitt brukt? Jeg trodde det var en forholdsvis ny metode. Argumentet med at hvis vann kommer inn, så kommer det ut igjen, er jeg imidlertid ikke enig i. Tror det er litt for optimistisk. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
VannTro Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Hvor lege det har vært gjort skal jeg ikke driste meg til å si, men jeg anbefaler å lese korrekt informasjon om tema. Det er ikke lett å linke til kokurenter, men i dette tilfellet gjør jeg det siden de har tatt seg bryet med å lage en meget god informasjon samt at de er en av de få som har et komplett "gjør-det-selv" sortiment nettopp for legging av teakdekk. http://nor.sika.com/dms/getdocument.get/bccfca39-839b-30c3-9a41-c45b69456130/Blueline_Marine_brosjyre_2011_web.pdf Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Forrige epistel (innlegg 53) endte med at jeg returnerte panelene da jeg ikke var fornøyd med teakkvaliteten og at de hadde missforstått delingen av panelene. De hadde laget rammer på de to panelene som møter hverandre midt på gulvet. Dermed ble det liggende doble rammer midt på gulvet som forsterket og framhevet at her var gulvet delt. Tvert imot hensikten, som jo var å skjule dette delet. Vel vel, jeg tror jeg skal være glad for at jeg overlot oppmålinga av gulvet og produksjon av malene til Nordic Teak. Ser lett for meg at hadde jeg laget malene selv kunne det her fort blitt krangel. Jeg tok noen bilder og sendte Nordic Teak og ba de hente panelene igjen og rette feilen. De kom dagen etter, og lovet å ha nye paneler klare slik at jeg kunne jobbe videre med liminga i romjula. Det er vel kanskje å tøye begrepet ”Romjula” noe, men i dag tidlig var de her igjen med kassevogna si. I kveld prøvemonterte jeg. Dvs. jeg gjorde ikke annet enn å legge panelene utover gulvet for å sjekke at ting stemte, og at de hadde rettet opp feilene jeg påtalte sist gang. Delinga mellom panelene så helt prfekt ut, og vil ikke bli synlig etter at jeg har natet ferdig. Bra. Tilpasning forøvrig så også rimelig bra ut, sjøl om jeg nok må gå noen runder for å trimme kantene på panelene mot glassfibergulvet. Det som ikke var bra var at de ikke hadde byttet ut de bordene jeg påpekte at ikke var av kvalitet klasse "A" teak, og som jeg hadde betalt for. Dette tiltross for at de lovet å bytte disse bordene da vi snakket sammen sist. Tror alikevel ikke jeg går en runde til på dette da jeg er redd utsettet og påsketuren da vil ryke. Er vel noe jeg venner meg til etterhvert kanskje, og hvis jeg ikke påpeker det er det vel neppe noen som vil reagere. (trur jeg) Golden teak sealer som fulgte med leveransen vil vel kanskje også skjule litt av de mørke spettete flekkene og fargeforskjellene? Mulig jeg er pirkete også, men når leverandøren reklamerer med og lover "sertifisert Class A teak", og jeg betaler NOK 28 000,- føler jeg liksom at jeg burde kunne forvente bedre? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Thorlyn Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Synes det så svært så bra ut jeg :) At det er litt fargespill synes jeg ikke gjør noe da det ellers ser plastic ut.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
SoBo Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Syntes det ser himmla flott. Litt "fargespill" i teaken gjør bare enda penere etter mitt syn Også enig i at man bør få det man er forespeilet og har betalt for. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
REM Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Skjoldene er ikke så godt synlig på bildene jeg la inn, men er mer synlige her Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KongKing Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Du burde reklamere og be om prisavslag hvis ikke de leverer etter bestillingen. Særlig etter at de sa de skulle bytte ut, men ikke gjort det de sa... Du taper jo ikke noe på å prøve å få litt rabatt. KK Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 (redigert) Synes det så veldig bra ut jeg ! Når det gjelder kvaliteten på noen planker så skal jeg ikke si annet enn at siden Påsken kan gå føyka så ville jeg gjort som KongKing sier, forsøk med et prisavslag. En annen ting er at dette jammen var en flott måte å gjøre det på. Firma tar selv mål og leverer ferdig til liming plater. Nå kan selv jeg vurdere båter hvor teakdekket må skiftes. (jeg hadde ikke turt å gå på et prosjekt med løse planker) Redigert 23.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Hvordan er klasse A teak definert med tanke på skjolder? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Førsteklasses teak til utendørs båtbruk skal se slik ut når den er skåret riktig ("quarter sawn"). Dette er plater jeg har fått laget i Thailand for en slektning av meg. Til innendørs dørk bør en imidlertid kunne senke kravet betraktelig mhp. kvalitet og struktur. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
REM Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Hvordan er klasse A teak definert med tanke på skjolder? Synes vanskelig å finne objektive kriterier. Sagbrukene sier alikevel noe se bla her http://www.yachtmaster.in/feq.html FEQ stands for First European Quality, a rating used to describe processed heartwood lumber that is free of cracks, knots, and sapwood. FEQ quality wood has a higher durability and workability than other grades and an obviously superior appearance. FEQ (First European Quality) Teak has consistent vertical grain and a uniform honey brown color. We visit our partner mills each year to verify the quality of their lumber to ensure only the best wood makes it to our yard. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Hvordan er klasse A teak definert med tanke på skjolder? Uten å være ekspert på området vil jeg regne med at det er et krav i forhold til at yteved er skåret bort og at det er kantskårent virke og ikke flask. Yteveden er ikke like råtebestandig som kjerneveden og skal skjæres bort. Vi har et par bord på badeplattformen som fruen angret som en hund på at hun brukte. Jeg syns ikke det gjør noe, men du ser at det er lys og mørk ved i samme bord. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Teak til utendørs båtbruk skal være tettvokst og gammel, 50 - 100 år. Den skal ikke være kantskåret, men helst "quarter sawn" til dekksplanker. Dvs at den har langsgående (tettest mulige) striper både på flasken og på sidene. For å få det til i praksis kreves det store stokker. Det er stort sett bare Burma som kan levere det i dag. Nå brukes det mye plantasjeteak som er ung mindre tettvokst. Den er sikkert OK til interiører, men er lite motstandsdyktig utendørs. Jeg har selv erfaring med slike teakstokker som råtner ganske fort. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.