Jump to content

Ny teakdørk på tilaarskommen Fairline

REM

Recommended Posts

Bra tips med den drasaga henboe, men uansett må man vel slipe over etterpå med eksentersliper og 120-papir?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ligger jo gjerne en "krans" med lim rundt pluggen. Jeg kappet gjerne pluggen over denne. La stemjern mot pluggen og den skrå siden av eggen ned. Ble som regel en snau mm å slipe bort.

Slipte bort resten med Fein (eller tilsvarende) multiverktøy. Har god kontroll på hvor jeg sliper med denne. Mener jeg brukte 80-papir. Slipte over til slutt med eksenter- eller plan-sliper.

Jeg limte også noen plugger i en bit med kapp og trente på denne først.

Blir bra resultat! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Som det ble presisert av andre, så mente jeg at dersom man kutter "spunsen" -nå har jeg lært dagens nye ord, med stenjern, så skal den vinklede siden ned og man legge det ann noen mm over teakplanken. Legger man den i flukt med teakplanken, kan man risikere at toppen av spunsen blir skjev og skråner nedover, under nivået av teakplanken.

-ihvertfall etter boka "Boat interior construction" av Michael Naujok.

img_1496.jpg

img_1486.jpg

img_1489.jpg

img_1494.jpg

Nå er jeg så godt som ferdig. La ett strøk med Golden Teak Sealer i går som har fått tørke over natta. Litt skjoldete, og det beror på at treet nok har litt forskjellig hardhet og absorberer teak sealeren litt forskjellig. Jevner seg vel ut etter hvert. Hvis ikke så venner jeg meg vel til det. Ennå har jeg ikke lagt hulkil med silikon fra panelenes ytterkanter og ned på glassfiberen, men det kommer etterhvert.

Jeg måtte forsenke fundamentet til trappegelenderet 6mm ned i gulvet, ned på nivået med det gamle gulvet som var 6mm tynnere, for at ikke trappetrinnene skulle stå skjevt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

30 000,- Major og maaase egeninnsats. Faktisk mye mer enn jeg trodde

ad. planlegging:

Takk for kommentarer og godord alle sammen.

Kaskazi. Jeg vurderer det samme selv. Har akkurat en forespørsel ute til leverandøren av teakpaneler til Fairline/Princess i UK. Kan bli et prosjekt til neste år?

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...