Jump to content

Båtliv i Troms

chrisrik

Recommended Posts

Må innom jula ja, alt for mye spennende og billige saker der. Men kanskje greit å finne ut på forhånd hva man skal ha, eller så trengs det en maxi-taxi for å få med seg allt;)

Var innom Jula Tromsø forleden.. det tok litt mere enn en halvtime å gå igjennom alle varene.. etter 2 timer måtte jeg bare dra :giggle:

Kan ikke klage på sortimentet der iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvordan gikk det med omprogrammeringen teerex? Er 40 knuter passert? :-)

Omprogrammering failed.. inntil videre iallefall :nonod:

Prøvde ECU i kveld og ingen økning i hverken fart eller turtall overhodet. Fikk fortsatt 5800 rpm og 38 knop i beste fall (turtallsområde er 5300-6300).

Har jo brukt en annen ECU (samme delenr.) den siste måneden, som jeg fikk tak i relativt rimelig på ebay i vinter (for å slippe å bli uten båt).

Den funket minst like godt som den omprogrammerte, om ikke bedre.

Så må vel prøve en tyngre propell jeg har liggende før jeg evt. klager til Lundin. Kanskje det er der de evt. nye kreftene er gjemt.

Han mente jo at rpm skulle øke med 300.. men spørs jo hva som i såfall skulle være utgangsturtallet da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ikke for å ødelegge tråden men på en bruksbåt er det vel ikke de siste 300 omdr som er viktige.. skal man omprogramere må man heller få mer sprut i mellomregisteret der båten går i plan og har sin masjhastighet.. om ikke formålet ene og alene er å få max toppfart!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ikke for å ødelegge tråden men på en bruksbåt er det vel ikke de siste 300 omdr som er viktige.. skal man omprogramere må man heller få mer sprut i mellomregisteret der båten går i plan og har sin masjhastighet.. om ikke formålet ene og alene er å få max toppfart!?

Her er det nok de magiske 40 som det siktes etter... :giggle: Og som tidligere diskutert her inne eller et annet sted; det er de siste 2 knopene som er viktigst (og dyrest...).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Man skal vell uansett oppnå opp mot fult turtall med tom båt for at den skal gå lettest i marsjfart,. Jeg bytta fra 21 til 19" i sommer for å se forskjellen.. Planer lettere, men har litt høyere turtall på div hastigheter. Toppfart er omtrent lik..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Formålet var å få en sterkere motor, over 5200 rpm iallefall der VTEC-systemet er aktivt.

Hvis man ønsker/bør ha større turtall fordi motoreffekten er litt for lav, altså propellen er litt for stor, så er jo 300 rpm ekstra gull verd :smiley:

Men det skulle kanskje bli mere effekt også i mellomregisteret. Momentet skulle øke med 12-16 Nm.

Sitat epost fra Lundins Marin: "denna kan vi optimera ca 10hk 12-16 Nm och ca 300 varv på toppen till"

Jeg har aldri oppnådd 6300 rpm, antagelig fordi jeg har aldri prøvd en så lett propell, som også innebærer høyere turtall, støy og forbruk i marsjfart.

Motoren yter originalt mest effekt ved 5800 rpm. Den nye Honda BF100 yter mest ved 5900 rpm, men er forøvrig samme motorblokk osv.

Så 5800-6000 anser jeg som mest optimalt max. turtall for denne motoren, med lite last i båten (dvs. alene med full tank). Siden jeg aldri har mere 1-2 passasjerer med foruten meg.

Den går greit i plan uansett.

Men skal prøve min 4-blads stålpropell som jeg oppnår 5600-5700 rpm med (men samme toppfart 38 knop).

Hvis den heller ikke øker noe så er det nok noe muffens med denne "optimaliseringen" til akkurat denne motoren.

I bilverden er det lite du kan gjøre for å trimme en SOCH VTEC. DOCH VTEC derimot er noe helt annet! Hadde en VTI B16A2 hadde justerbart åpningsturtall men originalt 5500 dro på til 8450, da skal jeg si deg VTEC-gliset kommer frem!

VTEC' en i båtmotoren er jo mere motsatt virkning for å gi bedre effekt på lave og middels turtall, mer lik VTEC-E og I-VTEC som i bilmotorene. Den Hondamotoren du har er nok rimelig optimal tunet originalt, så propellvalg er viktigere. velg en proppel for lett maxvekt om du er ute etter stor toppfart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er ikke snakk om å trimme i ordets rette forstand og å øke turtallet mye. Max turtall er uansett 6300 rpm, går ut fra at det er turtallssperre også der et sted.

Honda har jo kommet med en 100 hk utgave av 90 hk motoren i år, med samme SOHC VTEC system.

Men det er jo Lundins Marin selv som sier at de kan optimalisere BF90D hk til å yte 100 hk, så da må man jo tro dem på det, siden de har drevet med dette i mange år og har mange fornøyde kunder, spesiellt med Verado og Optimax (kunder som jeg har førstehåndskjennskap til).

BF100D har forøvrig max effekt ved 5900 rpm og turtallsområde 5500-6300 istedenfor 5300-6300 som min BF90D har.

VTEC i båtmotor øker ytelsen over 5200 rpm. Man hører jo at VTEC kobler inn da, ved endret motorlyd.

Men antar at momentet på lavere turtall også er større enn uten VTEC.

Versjonen av min motor uten VTEC (B75D) yter 75 hk ved 5500 rpm (max turtall 6000) isteden for 90 hk ved 5800 rpm (max turtall 6300).

Har prøvd 3-4 forskjellige propeller og alle har endt på ca samme toppfart. Stor toppfart kan man vel ikke kalle det men 40 knop er jo et greit mål siden jeg mangler bare 2 knop :smiley:

Jeg er naturlig skeptisk til slik type effektøkning, da det ikke eksisterer chiptuning til VTEC-E eller I-VTEC i bilverdenen.

Men lykke til og gi oss beskjed om du får til å øke effekten i en VTEC motor med en chip!

Som sagt, Honda selv har jo gjort det med denne motoren og økt effekten fra 90 til 100 hk.

Og går ut fra at det er stort sett en elektronisk effektøkning (men har ikke sjekket delefilmene mot hverandre ennå).

75-hesteren heter nå BF80D så der hadde de også 5 hk ekstra å tilby i år.

Jeg hadde ikke vurdert det, om ikke motorprodusenten selv hadde gjort det.

Det er forøvrig ikk en chip det er snakk om her. Man sender inn motorstyringen til omprogrammering.

Tusenvis av Verado og Optimax-eiere, samt en del andre modeller/merker har gjort dette før meg.

Det er nok alltid en effektreserve å ta av når det gjelder båtmotorer. De er jo ikke pint til det ytterste, særlig ikke når en helt ny modell blir lansert slik som 75/90 i 2007.

Det er vel Honda Jazz-motoren som er basis for disse.

De som har mest å hente er jo Verado-eierne, 135/150 hk og 225 hk først og fremst, siden disse er laveste effekttrinn på ellers identiske motorer opp til 200/300 hk (pga kompressormatingen).

Bilverden er nok litt anderledes, det er jo først og fremst turbomotorer som chippes der. Ikke så mye å hente ellers.

Ja, da var det jammen meg skikkelig sommer! Tror ikke jeg har opplevd så mye godt vær på en gang her tidligere... Idag har jeg faktisk vært på svømmetur, uten våtdrakt! Uten å få gåsehud engang!

Kajakktur igår og idag, båten ble sjøsatt igårkveld etter en maktkamp mellom meg og Tenna som tydelig hadde noe de passet godt på.

Liten solgangsbris nå, så blir det en kveldstur etterpå. Noen i området som er ute? Merkelig lite aktivitet på sjøen, endel badere er det riktignok :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Ja, kjempevær. For dere som har båt! Min er satt på land i påvente av at mekaniker skal fikse giret på den ene "mæsjinen". Det tar nok noen dager før jeg er flytende igjen. Skal bytte en litt for slitt alu-propeller også i samme slengen. Pluss et par strøk med bunnsmurning helt bakerst på båten, siden den alt er på land. Måtte bruke høytrykkspyler for å bli kvitt litt grønske fra trimflaps og drev, og det fjernet også litt av bunnsmurningen fra områdene helt akter.

Men behagelig med opp i mot 30 grader og rolig sjø. Det er på sånne dager at litt svak sjøvind kjøler godt ned, om man er utpå.

Flotte bilder fra Senja! Ble det fisk?

Bading i havet får dere som er ung og sprek bedrive. Jeg er ikke så ung lenger... :smiley:

Christian, har du et MMSI-nummer til meg? Skal installere VHF i løpet av neste uke (Simrad RS35, fastmontert). Tok sertifikatet på Internett søndag formiddag (ren innskytelse, der og da), og fikk kortet i posten i dag. Veldig kjapt levert av Telenor. Og nå har jeg satt i ordre en RS35 via Maritim Senter her i Tromsø. Fikk et bra tilbud der, bedre enn aller billigste nettsjappe.

Her får man også brukbar store torsk (og brosme) uten kveis utpå Kaldfjorden, ca. 150 meters dyp. Småfisken (agn) er det rikeig av på grunnere vann. Sommertorsk er litt slapp i fisken, men fin-fin som filet i steikpanna kun med poteter og smeltet margarin til..

Makrellen er også grei. Har ikke prøvd å varmrøyke den riktignok. Kun filéer i panna. Men jeg gjør som deg om det biter en småtorsk på: Avkroker den forsiktig og slipper den ut igjen. Tar den på juksa igjen om noen år! :smiley:

Da lå man og duppet ved kaia i Salangen for litt middag og bunkers. Flatt hav hele veien, strålende sol og varmt som bare det. Stopp ved stranda på Lamøya for litt bading. Nå settes kursen hjemover snart.

Ligger på et forbruk på +/- 1,5 liter pr nm. Ikke så hakkende gæli, da går jeg med 4000 rpm og 30 knop. Vet ikke om da kanskje lønner seg å gå på 4500, og 37/38 knop? Båten løfter seg betydelig og går veldig lett da.. Virker det som. Flyfølelsen kommer :D

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Ja, da ble båten bunnsmurt i år også, det tok et par timer i godværet. Det gikk med ca. 1,5 liter.

I fjor da jeg satte bort jobben til Maritim Slip & Motor da ble det bare så-som-så. Store flak av områder var ikke bunnsmurt i det hele tatt. Denne gang er det et mer brukbart resultat. Og i morgen har mekanikeren lovet å komme for å fikse giret. Kanskje jeg får båten på sjøen til helga, om lykken og hellet er til stede.

Meldes om 30 grader i Harstad i morra. Det har vel aldri skjedd før tror jeg. Blir nok tropenatt ja.

Må kanskje sette ut båten.. tok den opp i går for noe småfiks og ble selvsagt plaga... jaja

35+ knop er ikke noe å klage over :smiley: . Hvis du har målinger av hastighet og forbruk å tilby meg, så kan jeg sette opp et polynom for deg, pluss en kurve som viser optimalt forbruk i forhold til hastigheten.

Skal ta meg en dag med datakabelen koblet til toughbooken, da vil jeg få litt mer data å "analysere". Foreløpig er det hittil kjørt mot fylte liter som angir forbruket hehe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Meldes om 30 grader i Harstad i morra. Det har vel aldri skjedd før tror jeg. Blir nok tropenatt ja.

Må kanskje sette ut båten.. tok den opp i går for noe småfiks og ble selvsagt plaga... jaja

30 grader!? Og jeg som hadde planlagt en dag på land. Hente litt olje og en båt til hit til hytta... Hmm, det får isåfall bli kveldsjobb.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Litt plaga blir man visst alltid. Stadig vekk noe "unoter"....

Det var no koselig å sitte ute i sola i ettermiddag å stoffe båten. Men hvis det blir enda varmere i morgen da streike æ, varme og fuktig luft går ikke bra sammen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...