Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Gryllefjor = Hellfjord :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jepp, Hellfjord ligger på nrk.no http://tv.nrk.no/serie/hellfjord/kmte60000111/sesong-1/episode-1

Ligger vel en kort stund til, så må sees før 15. mars 2014.

De skal vel gi den ut på DVD hvis den ikke er kommet allerede. Kanskje den er på Netflix eller lignende ?

Først sendt høsten 2012 og gikk i reprise nå i vinter. Produsert av Tommy WIrkola og med Stig Frode Henriksen fra Død Snø, Kill Buljo m.m.

En del av statistene er jo Gryllefjords lokale innbyggere.

Er vel noe av det merkeligste og mest makabre men samtidig morsomste som er sendt på NRK på år og dag. For oss som liker denslags :giggle:

 

Det skulle visst lages en amerikansk versjon også http://p3.no/filmpolitiet/2013/03/showtime-vil-lage-amerikansk-remake-av-hellfjord/ Se videosnutten nede på den linken der, med intervju av et par av statistene fra Gryllefjord :giggle:

 

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg fant alle episodene på NRK faktisk. Fikk sett episode 1 til 3, så må bare henge i så jeg rekker alle før de fjernes hehe.

 

Båtsnakk; ny "kartplotter" er sikret! Panasonic Toughbook CF-18, med integrert GPS, touchscreen med 1000 nit (dagslysskjerm) og opplyst tastatur, type vanntett. Litt impuls, men har vurdert det lenge. Neste blir datakabel til motoren, så kan jeg følge litt mer med på hvordan sinnataggen har det :giggle:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/231168908546

 

Tasle: fikser du meg et dashboard-program som viser motorinformasjonen litt mer grafisk og stilig enn hva diagnoseprogrammet til Evinrude gjør? hehe

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det va jo sannelig ikke så dumt med en toughbook til kartplotter. Visste ikke at disse var tilgjengelig til slike priser eller at de hadde GPS integrert.

Jeg kjørte jo C-Map på laptop med Win98 og XP i gamle dager, funket stort sett bra det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja nei tror det blir bra. Bare få bestilt meg 12v-adapter.

Har såvidt trykt litt på OpenCPN og det virker å fungere bra, med fornuftige funksjoner. Godt og fleksibelt vertkøy til under 2000,- levert på døra... Galaxy Tab og Navionics er egentlig bra det og - men i sterkt sollys, så plages den litt. For ikke å snakke om i sjø når det går i 30 knop+.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Tasle: fikser du meg et dashboard-program som viser motorinformasjonen litt mer grafisk og stilig enn hva diagnoseprogrammet til Evinrude gjør? hehe

 

Tja... Ikke så umulig, det! Hvis du har beskrivelsen hvordan interface'n virker så fikser nok gubben det... :smiley:

 

Jeg var innom båten for en drøy uke siden, da det var sol og flott vær. Fikk virkelig lyst på å hive vinterfortøyningen og dra ut på sjøen for et par dager - kanskje langt nok ut for å skaffe sin egen, lille skreifangst og ha møljakalas ombord. Har håp om en tidlig start på sesongen i år.

Link to post
Share on other sites

Da kom "fyrstikkeska" i hus (GoPro 3+ Black). Nå mangles bare sommer og SOL, pluss litt kostbart ekstrautstyr. Alt er visst ekstra til den fystikkeska :thumbsdown: ! Elkjøp var grådig i pris på klasse 10 memory i alle fall. Neste fystikkeskeutvidelse bestilles fra NetOnNet.

 

For å teste fystikkeska skal jeg laste ned litt programvare fra Gopro og prøve å lage en time-lapse ("se hybelkaniner vokse, minutt for minutt"...)

 

Første prosjekt blir å sjekke båtskroget for evn. rur nå til våren. Får basere meg på et fiskestangsystem for å senke fystikkeska under vann. Og kanskje filme litt småfisk, som det vrimler av rundt båten.

Link to post
Share on other sites

Minnekort kjøper man ikke på Elkjøp, det er vel slikt de tjener penger på :smiley:

Men kameraet kjøpte jeg der.. det var jo tilbud i høst på GoPro 3 Black.

 

64 GB minnekort kjøpt jeg på ebay billig og enkelt (ble visst momsfritt også med litt flaks).

Men selger jeg kjøpte av før jul sender visst ikke til Norge lengre. Kanskje de har fått reprimande :giggle:

Her tilsvarende. http://www.ebay.com/itm/SanDisk-64GB-Extreme-MicroSDXC-Micro-SD-Card-Class-10-UHS-I-45MB-For-GoPro-Hero3-/261409892768?pt=Digital_Camera_Memory_Cards&hash=item3cdd3e69a0

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Netonnet har en del tilbehør til GoPro, fraktfritt.

Bestilte 194118 Tripod mount kr 199 samt 194130 Suction Cup Mount kr 399

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

artig at du skriver det. Jeg fikk det i gave og samboeren min som kjøpte det fikk ingen beskjed om at man må ha eksternt minnekort.. så jeg har ikke det ennå.. hehe.. det er vel ikke noe internminne på disse?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei det er null minne i kameraet :smiley:

Om det er kjøpt i ei sjappe så pleier de jo å være veldig ivrige på å selge minnekort og annet tilbehør.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er det som er kjipt, betale over tre tusen, så følger det ikke med minnekort engang. "Ikke klart til bruk". (Og heller ikke noe internt minne, som i # 291 lenger opp)

 

Men nå har jeg fått testet litt. Fantastisk vidvinkel og med høy oppløsning. Skal man bruke det på tur kan det vel lønne seg å redusere fra HD til 720 for å få mer plass for video på kortet. Evn. kjøpe et par kort i tillegg. Tar ikke sjansen på ebay, har hørt at det kan være feil på enkelte kort, og da står men der uten norsk forhandler å klage til. Satser heller på NetOnNet, det er billigere enn elkjip, og fraktfritt.

 

Men noen festegreier må man ha. Tenkte på ett i båten, ett til en skistav eller fiskestang (undervannsvideo) og kanskje ett feste i bilen. Evn. et snøre med vekt under kameraet for å filme småfiskene....

 

Så bare kom, sommerbris og sol! :yesnod: (Ber man om pent vær så sender vel Fanden møkkavær hele sommeren...)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Hero3 Black for 1995,- før jul. Syns det er såpass fantastiske muligheter med det at Hero3+ blir nesten for bra :smiley:

4 x raskere Wifi, hva slags bruk har man for det (når man ikke har iphone/ipad ) ?

 

Ebay... tja naturligvis kan man være uheldig men hvor stor er sjansen så lenge det er original uåpnet forpakning og anerkjent produsent ?

Det selges rimeligere Sandisk-kort men i bulk uten forpakning. Da ville jeg ha vært mere skeptisk.

 

Men når disse selger dette såpass rimelig så er det jo liten vits å handle på ebay ja http://www.minnekort.no/minnekort/sdxc/transcend/transcend-microsdxc-64gb-class-10-uhs-i

 

Netonnet selger et lignende kort men uten adapter? og det står ingen angivelse av MB/s men kan jo være samme kortet http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/minnekort-og-minneleser/minnekort-micro-sd/64gb/transcend-microsdxc64gbclass10uhs/189539.8170/

 

Men merk at Sandisk Extreme-kortet har inntil 45 MB/s både read and write, mens Transcend har inntil 25 MB/s write. Så derav prisforskjellen.

http://www.sandisk.com/products/memory-cards/microsd/extreme-uhs-i/#Specifications

 

En del norsk nettbutikker angir 80/50 MB/s for Sandisk Extreme, men det gjelder jo Extreme Plus. Så her er det kanskje noe feil i spesifikasjonene eller bildene de bruker.

Mulig at bare bildene er feil, for varenr. SDSDQX-064G-U46A er jo korrekt for Extreme Plus.

Mens Extreme har varenr. SDSDQX-064G-G46A

Men for GoPro kameraet tror jeg det blir et fett og det samme om man har Extreme eller Extreme Plus.

 

Her et par sammenligningssnutter:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her er iallefall de anbefalte minnekortene for Hero3 Black og Hero3+ Black

 

http://gopro.com/support/articles/software-update-release

 

http://gopro.com/support/articles/how-to-identify-your-microsd-card-class-rating

 

Anbefales vel å registrere og opppdatere kameraet til siste software/firmware http://gopro.com/support/product-update/register-camera

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjapp og grei innføring i GoPro Hero3(+)

 

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Selv om man kanskje burde sørge for å stimulere innelandsk økonomi for tiden, er det jo selvfølgelig fristende å tipse om dealextreme.com som kan levere gaaanske billig GoPro-stæsh. Jeg kjøpte nettopp et batteri på Ebay også, for en slikk og ingenting. Holdt i ca 2 timers kontinuerlig filming, i relativt kjølige forhold - tilsvarende orginalbatteriet.

 

Ser nå at tøffboka mi har forventa levering den 19! :clap:

Har såvidt begynt å lese meg opp på OpenCPN og tenke på hvordan jeg skal feste herligheten i båten. Selger hadde faktisk 12v-lader som han la ved. Hadde også en prat med vedkommende som oppbevarer skuta på mandag, April blir skal den ut for klargjøring. Så får jeg se om jeg setter den tilbake i garasjen eller tar den på parkeringsplassen... spørs på snømengden.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Som kartoman tilbringer jeg litt tid i sofaen som sofaseiler - spesielt nå vinterstid. Staker opp ruter og generelt skroller rundt.

Nettopp ferdig med å stake opp utakstet til sommerferien. 350 nautiske mil totalt, avreise rundt 20. juli fra Dyrøya, via Lødingen og ut Lofoten til Reine. Retur "andre veien" via Trollfjorden og Risøyrenna og tilbake til Dyrøya. Med oss vil 2 gopro-kamera være og antakelig endel stillbildekamera - samt lavvo eller telt, reisefølget er litt delt akkurat på det punktet.

Raskt overslag legger opp til to stopp i Svolvær for å fylle opp tanken (for å være på den sikre siden, burde holde med 1 stopp - men better safe than sorry).

Fortollet akkurat inn Toughbooken, gleder meg som en unge til å få den i hus. OpenCPN fungerer som juling i planleggingsfasen, skjedd store ting med programmet siden første gang jeg testet det. Til helgen skal jeg utforske navigeringsfunksjonene og rutefølgemodusen.

 

Men, så over til noe annet. Har en liten plan om å komme meg rundt Senja i sommer også, ca 150 mil totalt - raskt estimert. Men, jeg liker å legge opp til sikker seilingsvei og jeg plages litt med å krysse Bergsfjorden uten å enten gå langt ut eller langt inn. For småbåter som meg, tenker jeg det er tilstrekkelig å gå på overett mot Lille teistholmen, for så å bryte rett vest og gå nord av Netøya. Men da er man i Rød sektor av Bøvær, ikke er det veldig dypt her heller - så regner med bølgene blir raskt knappe og veldig ekle akkurat der. Ikke har man noe særlig å gå etter, når man har passert Netøya heller. Foreløpig hadde jeg garantert valgt å rette snuta inn og så gå "anbefalt rute" innenfor "Kvaløya", putret ut igjen passert "staken til kjærringa" :giggle: og så fulgt hvit sektor på Kjøbmannsøy. Veldig grunt ser det ut som - så med ufyselig vær, må man da eventuelt gå heeelt rundt om Korsholmen.

 

Kanskje noen andre har bedre forslag?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Interessant å kunne legge så detaljerte planer som dag og rute :smiley: Det må sannelig prøves etterhvert.

Jeg bare drar hvis jeg får lyst og været er bra. Hvor som helst, men helst til et nytt og ukjent sted.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hehe du kan så si.

Med to matroser som jobber turnus har man måtte være så strukturert, med tanke på at man får ferie samtidig. Må også ha en høvelig plan, siden vi planlegger å bestige endel fjell også.

Send tre ubesluttsome karer ut, og det blir bare tøv :giggle:

Som regel er turene ganske så impuslive, men da også av kortere varighet (og innhold).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Fjell ja.. Stetind da ? :smiley:

 

Eneste fjell jeg har vært på (i Norge iallefall) er Nona her på Grytøya (jeg regner alt over 1000 m.o.h som fjell :giggle: )

 

Fra toppen har man god utsikt over både nordover til Senja med Skrolsvik, Bjarkøy/Meløyvær, sør mot Harstad og vest mot Andøya:

 

bilde

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...