Teerex Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 En liten snutt fra Meløyvær som hadde gått meg hus forbi. Dronefilmer er jo så populære for tiden Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Mer "reklame" derfra, av Oddgeir sitt famtastiske program :-) De er innom også Steinavær, ganske frisk tur med båten full av pensjonister (selv om været de hadde var litt mer uskyldig enn hva vi opplevde på tur ut dit, med midnattsola skinnende). http://tv.nrk.no/serie/der-ingen-skulle-tru-at-nokon-kunne-bu/DKMR50000211/ Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Joda jeg hilste på Olaug da jeg var iland der for noen få år siden. Og Einar på Valhall kjenner jeg. Han er RIB-vant Jeg var innom Steinavær sommeren 2016 for første gang pussig nok. Men i maksvær, som det vel heter. Første gang jeg var på Meløyvær høsten 2001 ble vi kjeppjaget vekk fra stranda av forsvaret.. like etter at bildet under ble tatt. Det var noen dager etter 11. september. Mørebas 17 med Honda BF50 Redigert 30.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Fine dager nå, tiner så det hyler og lyset varer til langt utpå kvelden. Ikke tvil om hva som er i anmarsj! Litt oppgradering for årets sesong. Dobbel skjerm, 2 x Lowrance HDS 9 gen 2 i nettverk. I forbindelse med det må konsollen endres noe. Så glassfiberstøyping er påbegynt... Så får vi se om det blir brukanes. Vurderer også en Lewmar CWR400 ankervinsj med fjernkontroll for å forenkle litt prosessen med å fortøye i uthavn som jeg gjør endel av gjennom sesongen... Finner lite tester og info om vinsjen, så må tenke litt først. Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Cebu Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Har fått en henvendelse fra en engelskmann som skal på seiltur til Svalbard, planen er å legge båten i vinteropplag i Tromsø, fra august og til våren, enten på sjøen eller på land. Båten er 12 m lang med 3/4 kjøl og 18 tonn vekt, stålbåt. Antar at det sikreste er å lagre båten på land, skal den ligge i opplag på sjøen må man jo han folk til å ha oppsyn med den. Spørsmålet er hvilke marinaer, båthavner, eller havnevesen driver med vinteropplag av seilbåter i Tromsøområdet? Forresten, hva med ex marinebasen Olavsvern, er det mulig å få vinter opplag på sjøen, under tak med masta oppe? ;-) På forhånd takk for svar Link to post
Tabaqui Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Ligger vel flest på land på Skattøra. Noen hos Astor i Eidkjosen også, men tror ikke det har stått noen av den størrelsen der over vinteren. Olavsvern tilbyr vinterlagring i de gamle u-båt dokkene, men da må masten ned, er ikke sjangs til å komme inn med den oppe. Tror ikke jeg ville satset på å overvintre i sjøen på Olavsvern uten at noen passet godt på båten, drar ganske godt der innimellom. Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 (redigert) Da meldes det opp mot 20 grader i Harstad så da er det vel bare å prøve å få sjøsatt baljen https://www.ht.no/nyheter/2018/05/07/Nå-kan-du-glede-deg-Det-blir-nesten-20-grader-i-Harstad-16651446.ece Redigert 7.Mai.2018 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjellg Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Skattøra marina vil være ypperlig. Flere utlendinger som bruker å lagre båtene der om vinteren. Ny lift har de også som takler 50T. Link to post
chrisrik Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Teerex skrev On 7.5.2018 at 16.41: Da meldes det opp mot 20 grader i Harstad så da er det vel bare å prøve å få sjøsatt baljen https://www.ht.no/nyheter/2018/05/07/Nå-kan-du-glede-deg-Det-blir-nesten-20-grader-i-Harstad-16651446.ece Vis hele sitatet Ikke utpå enda!? Makan. Kjapp tur til Finnsnes for å få noen signaturer og delta på jobbfest. Første tur med dobbelmontasje av kartplottere i nettverk. Ute og plukket søppel på den omsider Moskusfrie øya Rya nå på lørdag Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Nei, ville ikke bruke opp drivstoffbudsjettet før St. Hans Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Alt for lite drivstoffbudsjett Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Ja, må vurdere å øke noe hvis det blir så tidlig sesongstart Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cebu Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Vinteropplag i Tromsø. Tabaqui og Kjellg, mange takk for hurtig svar. Ringer Skattøra Marina i morgen, tirsdag. Link to post
Flemming Torp Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Cebu skrev On 7.5.2018 at 16.24: Har fått en henvendelse fra en engelskmann som skal på seiltur til Svalbard, planen er å legge båten i vinteropplag i Tromsø, fra august og til våren, enten på sjøen eller på land. Båten er 12 m lang med 3/4 kjøl og 18 tonn vekt, stålbåt. Antar at det sikreste er å lagre båten på land, skal den ligge i opplag på sjøen må man jo han folk til å ha oppsyn med den. Spørsmålet er hvilke marinaer, båthavner, eller havnevesen driver med vinteropplag av seilbåter i Tromsøområdet? Forresten, hva med ex marinebasen Olavsvern, er det mulig å få vinter opplag på sjøen, under tak med masta oppe? ;-) På forhånd takk for svar Vis hele sitatet På min sejltur i 34 fods - 5t sejlbåd overvintrede min båd i Skattøra Marina. Til min store overraskelse, blev jeg anbefalet at lade båden ligge i vandet. Vi har jo mere is i vores danske havne end man har i Troms ;-) ... Jeg var meget tilfreds med service fra havnens personale og stabil el-forsyning. Dertil kom, at jeg kunne benytte et stort frostfrit lager til meget af bådens indhold. Med sejlerhilsen Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør Link to post
Cebu Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Flemming Torp, takk for infoen, skal bringe den videre til min skotske "oppdragsgiver". Hvor lenge varte vinteropplaget? I dette tilfellet tror jeg det er fra august til april mai, og da spørs om ikke det er like godt å ta båten opp. Han må jo ha en slipping likevel, før de fortsetter turen om våren. På den annen side er det jo greitt å ha båten på sjøen, så kan de ta seg et Nordlys & Whale watching cruise midt på vinteren, og ellers ha full fleksibilitet mht bruk av båten... Link to post
Midtpinne Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Har vært litt sløv med å oppdatere her inne. Vi har hatt noen fine turer i år, sesongen begynte 2. Januar, tiden flyr og nå er det mai. I dag har vi vært på Finnsnes og hentet nye madrasser og puter til båten. Vi brukte 2.5 timer hver vei, og det er koselig nok, da får man drukket kaffe og spist litt underveis. Vi har slått litt på stortromma når det gjelder valg av materiale, men vi vil sove godt. Vi har valgt veldig gode madrasser, de er faste og fine. Vi valgte lin til trekk. Det skal være holdbart og slitesterkt. Farge er valg for å få det lyst samtidig som vi vil tåle litt flekker uten at det blir for skjemmende. Vi valgte et avstandsfilter av nylon til å ha under madrassene istedenfor spiler. Dette er lett å ta vekk, gir ekstra tykkelse til madrassene og god lufting. Vi har bare grovskåret det, finskjæring blir gjort om noen dager. NordNorge går litt fortere enn oss og passerte oss rett før vi kom til Finnsnes. Sofa babord side. Når ryggstøtten blir slått opp blir dette en hengekøye og en dobbeltseng. Sofa styrbord side. Jeg fikk ikke noe bra bilde av forpiggen, det ble liggende for mye rot og tull der. Bildene ser ikke bra ut. Når vi er kommet litt lengre skal jeg ta bedre bilder. Men man kan se hvordan det blir, og man får se det stoffet som skal være under madrassene for å gi lufting. Link to post
chrisrik Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Ser jo ut som ny båt jo! ? Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Midtpinne Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Ja det er jo en oppgradering. Vi fikk også tatt mål til ny kalesje. Den gamle er egentlig i god stand, men vi liker ikke fargen og vi vil ha mer vinduer. Vi har bestilt vinduer rundt hele samt at den skal være todelt. Da har vi mulighet til å ta av halve og få litt mer cockpit med tak uten å ha full kalesje oppe. Vi gjør om på stengene som holder den oppe, nye fester er allerede satt på plass. Åpninger for utgang blir også lagt om for å gi lettere adkomst og enklere tilgang til vinjser og pullerter når vi seiler med kalesjen oppe. Vi skal inn til Finnsnes på fredag og velge stoff til kalesjen. Arbeidet gjøres av firmaet Seil og Mesan. Det er de samme som har levert madrassene. Det er forsåvidt første gang de lager madrasser, og de tenker på å starte mer aktivt med det. Jeg tror han likte jobben. Vi er foreløbig veldig fornøyd med jobben. Link to post
Flemming Torp Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Cebu skrev On 8.5.2018 at 20.36: Flemming Torp, takk for infoen, skal bringe den videre til min skotske "oppdragsgiver". Hvor lenge varte vinteropplaget? I dette tilfellet tror jeg det er fra august til april mai, og da spørs om ikke det er like godt å ta båten opp. Han må jo ha en slipping likevel, før de fortsetter turen om våren. På den annen side er det jo greitt å ha båten på sjøen, så kan de ta seg et Nordlys & Whale watching cruise midt på vinteren, og ellers ha full fleksibilitet mht bruk av båten... Vis hele sitatet Da jeg havde rundet Magerøy i begyndelsen af september 2012, kom jeg til Skattøra Marina omkring den 10. september. Jeg valgte at lade båden ligge i vandet. (Det var også væsentligt dyrere at få båden på land - husk jeg er en fattig dansker ... ). Købte en olieovn, som holdt båden frostfri, så jeg ikke frostsikrede skroggennemføringerne eller vandtanken eller motoren. Strømforsyningen var meget stabil. Jeg kunne flytte det, jeg ville ud af båden og op til et lager, havnen disponerer over. Personalet var meget hjælpsomme - skovlede sneen væk fra båden - og holdt den under opsyn. Efter ca. 9 måneder i Danmark, kom jeg tilbage til Skattøra Marina medio juni 2013, hvor alt var i fineste orden. Ingen fugtproblemer i båden. Jeg valgte IKKE at tage et bådløft. Syntes det var for dyrt. Der var heller ikke så meget "snask" på bunden. Jeg bruger International VC 17, som var ganske effektivt og da jeg kom hjem til Danmark i september 2013, var det nemt at spule af med højtryksrenseren. En anden danske sejler fortalte mig, at priserne i Skattøra Marina var steget en del, så han valgte i stedet Harstad som "vinterhavn" i 2015, men jeg var meget godt tilfreds med servicen i Skattøra. Med sejlerhilsen Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør Link to post
chrisrik Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Erre muuli!?!? 23 grader på verandaen imorges. Var bare å hoppe i båten og kaste tampene. Shortstilstander i lé på Gåsvær. Mange andre har også sørget for å utnytte dagen, før værmeldingen varsler vindøkning i ettermiddag. Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Midtpinne Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Helt sinnssykt, nydelig. Du får bruke gammelbåten så mye du kan nå disse dagene før du drar og henter den nye. Skal vist bli pent i helga også, men ikke like fint som det er nå. Jeg har brukt dagen i båten. Har byttet olje i dag, i morgen er det til Finnsnes og få tak i oljefilter. Jeg får ikke opp oljetrykket, ligger rundt 2 bar. Ikke bra, det er jo en splitter ny motor. Det er tragisk å ha landligge når været er slik som nå. Link to post
Midtpinne Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Nattseilas til Kvæfjord. Avreise starter i alle fall bra. Nydelig vær. Link to post
chrisrik Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 God tur! Håper på flere bilder og at oljetrykket har skjerpet seg. Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Midtpinne Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Soloppgang mellom Bjarkøy og Grytøy. Mannskapet sover, bare kapteinen som får med seg utsikten og soloppgangen. Oljetrykket ligger stabilt på 4.1. Nydelig. Link to post
Zitt Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Fytterakkeren for en landsdel dere har der oppe! Ta godt vare på den!! ? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn