Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Jeg havnet i sjøen mens jeg lå ved kai på Bjarkøy for et par år siden.

Mistet noe i havet og skulle prøve å berge det før det sank... men det sank.

Fikk iallefall testa den oppblåsbare redningsvesten... :giggle:

Heldigvis var det sol og god tørk.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

molo.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hofsøybotn på Senja 24. september

hofsøybotn.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja innløpet der er fullt farbart men kan nok være relativt spennende, iallefall hvis båten er stor.

Avhenger jo litt av evt. vindretning, samt vannstand og ikke minst om vannstrømmen går utover eller innover.

Det er ikke så veldig mange meters slingringsmonn til sidene, men det er nok helt kurant i tiden omkring max flo.

På tur ut ble fikk jeg en telefonsamtale og glemte at medstrøms har man svært liten (ingen) styreevne.

Så det ble bare å la seg føre med strømmen og håpe på det beste :saint:

Det står 3 staker på utsiden av brua så det gjelder å følge med hvor man er.

Kartplotteren min med C-MAP kart fra 2010 viste seg å være ganske så nøyaktig på meternivå. Men det lønner seg nok å ta en titt over "rekka" ja. Relativt langrunt utenfor "leia" før man kommer inn til brua.

 

Tror jeg ikke jeg hadde vaset meg inn der med en 30 foter sånn uten videre, men kanskje med litt øvelse...

 

Det er jo en liten båthavn der inne. Glemte å ta bilde av den da.

 

DSC_1690.JPG

 

 

hofsøykart.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Får ta meg en tur innim der neste gang jeg er i området :-)

Du må bli flinkere å ta bilder Teerex! hehe

 

Det er ikke noen Tromsøfolk her inne som kunne tenke seg å slå følge nordover i helga? Ser det meldes om mye hval i området Skjervøy.

Har staka opp ei rute opp dit, via Nord Lenangen, og ut fra Skjervøy rundt Arnøya og ut til Nord Fuggeløy, over til Vannøya videre til Karlsøy og langsundet tilbake til byen. Totalt 135 nautiske, bunkringsmulighet i Skjervøy.

 

Kanskje litt ambisiøst å gå uttaskjærs tilbake, men ruta er bare et budsjett..

Jeg marsjer mellom 24 og 40 knop avhengig av vær, vind, føre, humør og tid.. Planlagt avgang er i grålysningen - dvs 7-8tiden lørdag morgen. Retur helst før det blir alt for mørkt.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja generelt har jeg tatt for lite bilder og video. Skal skjerpe meg der :saint:

 

Her hadde vært fin båt til deg. Nylevering i Harstad idag (ikke jeg som tok bildene da).

Vet ikke om det er en Verado 350 eller mindre, men noe slikt iallefall. Er iallefall godkjent for 400 hk.

 

 

kaasbøll1.jpg

kaasbøll2.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så den der. Kasabøll. De er ivrige om dagen. Synes jeg ser en sånn på hver eneste fiskecamp. Riktignok ikke av denne kaliberen - virker meget potent!

 

Kasabøll er vel også importør av RavenRib som har tatt helt av som eventbåt det siste året. går 2 slike i tromsø med 2x350 verado. de sier oppmot 70 knop fullastet. Maks er 2x400...

Men da begynner vi å snakke driftsutgifter..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja Kaasbøll :smiley: Norsk kvalitet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tilbake fra tur. Avgang var 8 fra Tromsø med kurs for Skjervøy. Værmeldingen forskjøv seg litt, så det var endel mer sørlig vind enn ønsket. Men vi valgte og gå, for å se an forholdene. Var fint helt til Ullsfjorden, der fikk vi endel sjø. Litt pause når vi kom oss til Nord-Lenangen. Før det var påan igjen til Arnøya. Fint på Skjervøy, bunkra opp, drakk litt kaffe og et wienerbrød før vi putret ut i fjorden og så til hvalen. Mye båter, flere også fra Tromsø. Noen med litt merkelige tilbud - var en skokk av folk som drev å plaska. Den ene båten med et dykkerflagg som ble delvis holdt for hånden på flybridge.

Det verste vi møtte på var en stor seilbåt uten dykkerflagg.. et par hundre meter unna så jeg en flokk fugler. Trodde jeg. Var 20 personer som lå å duppa midt utti havet. Gikk i 4 knop, så ingen panikk - men det gjorde meg litt mer på vakt...

 

Alt i alt en fin tur! Ble knappe 120 nautiske.

20171111_095919.jpg.bacc4c875f09393705adb1802713eee7.jpg

20171111_104018.jpg.0a87de45803e8c81a3d7202c14854a80.jpg

20171111_090945.jpg.ea1b2cccaccf9e4ed999d3d2f89cc093.jpg

20171111_084113.jpg.121ef8f6985b31e9199a38ad58e3b416.jpg

20171111_135703.jpg.81b1d99969c093bf429706a70aa6cae5.jpg

20171111_084109.jpg.60a6ec3e7757f67600ed9dbf5ce34732.jpg

20171111_123303.jpg.9e43839f32e5c43497afbab9c53d2d89.jpg

20171111_084109.jpg

 

20171111_123255.jpg

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 1 time siden:

Tilbake fra tur. Avgang var 8 fra Tromsø med kurs for Skjervøy. Værmeldingen forskjøv seg litt, så det var endel mer sørlig vind enn ønsket. Men vi valgte og gå, for å se an forholdene. Var fint helt til Ullsfjorden, der fikk vi endel sjø. Litt pause når vi kom oss til Nord-Lenangen. Før det var påan igjen til Arnøya. Fint på Skjervøy, bunkra opp, drakk litt kaffe og et wienerbrød før vi putret ut i fjorden og så til hvalen. Mye båter, flere også fra Tromsø. Noen med litt merkelige tilbud - var en skokk av folk som drev å plaska. Den ene båten med et dykkerflagg som ble delvis holdt for hånden på flybridge.

Det verste vi møtte på var en stor seilbåt uten dykkerflagg.. et par hundre meter unna så jeg en flokk fugler. Trodde jeg. Var 20 personer som lå å duppa midt utti havet. Gikk i 4 knop, så ingen panikk - men det gjorde meg litt mer på vakt...

 

Alt i alt en fin tur! Ble knappe 120 nautiske.

 

Tror vinden var veldig lokal i dag. Jeg var på yttersida av rebbenes og en rask tur på Grøtøya i dag.  Det var det nord-øst og en god del sjø.

Link to post
Share on other sites

Faktisk. Falt kraftig ut både Ullsfjorden og Lyngenfjorden. På tur nordover i 10-tiden, var han såpass kraftig at 2 metringene brøyt og vinden blåste toppene av dem - som en kanal på nordsiden av lyngenfjorden, til vi kom i lé av Arnøya. Men på retur hadde den roa seg endel og dreid, så da var det sørsiden som fikk den - men da fikk vinden mer med oss og det var mindre styr :-) Men bølgene hadde bygd seg opp litt mer var det eneste.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

God jul og nyttår til båtfolket.

 

Hatt en runde med batteriladern ombord etter en periode med mye regn etterfulgt av skikkelig kulde. Så nå har batteriet blitt fylt greit på igjen.

Putret en liten tur utpå for å få opp temperaturen og få lufta vingene litt.

Bort å inspisere en Commuter 8. Har veldig sansen for båten - om noen her inne inviterer på kaffe ombord i en slik stiller jeg med wienerbrød! ?

 

Fikk kjørt winterization på motoren også. Blir nok ikke så mye båtkjøring nå før mot slutten av januar/februar.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Stille her inne. Må være tidenes lengste kuldeperiode.

Ligger stabilt mellom -7 og -15 i Tromsø og klarvær - lite som innbyr til båtliv.

Fått en tur som følgebåt - rundt Tromsøya, via Eidkjosen en finværs-søndag.

 

Sliter nå i kuldeperioden at lenseslangen fryser - jeg fatter ikke hvorda det i praksis er mulig da det både er saltvann og 100% fall på slangen. Tilogmed nesten 2tommer tykk.. Resulterte i lensepumpehavari idag, så imorgen blir det tur på biltema for å finne en ny type slange som forhåpentligvis gjør en bedre jobb.

 

20180211_101335.jpg.288a623aa4cdb120a50a4b6240a78c9b.jpg

Fremme ved Halcoen som endelig er klar for jomfrutur etter motorbytte. Kake måtte fortæres før avgang.

 

20180211_110604.jpg.6be2216f36a18aeaccdd9c6539799488.jpg

Kan det bli bedre!? Eneste kunne vært litt mer temperatur.. hehe

 

20180211_111252.jpg.30aa91dd7864dab0bb1c767ee51db407.jpg

Går som ei kule og klinkeklart i vannet! Lekkert.

27knop her.

 

20180211_110604.jpg.b25577e96073ff17e0ed42384d7ce0e0.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hva slags spennende motor i Halcoen da?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kan vel nok greie opp i mot 34 knop da, hvis alt stemmer.

Ser at en oppgir 33 knop med KAD42 men det virker kanskje litt optimistisk.

I en test i Båtmagasinet med 250 hk Mercruiser diesel oppnår de ca nesten 29 knop men hadde for stor propell.

Halco 29 Offshore i begge tilfeller.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, mener han registrerte 32 eller 33 knop.

Tidligere sto det en Kad42 som takket for seg, da tror jeg toppen var 30 under optimale forhold. Marsjfart på ca 23-24.

Så nå er både marsj og maks økt med ca 3 knop. Det er bra. Dette er 29 Offshore.

 

Tomgangsfarta er på nesten 4 knop, det gjør det litt actionfylt i trange havner :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...