Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Takk for det, det er første overnattingstur etter vi kjøpte den. Vi er bare her for å sende ungen på en to ukers ferie hos besteforeldre, vi vender nesen hjemover i morgen utpå dagen. Det er festspill her nå så vi blir vel å farte litt rundt i byen og titte litt før vi drar hjem på ettermiddagen en gang.


Bildene er tatt inne i Harstad havn. Den bygningen vet jeg ikke mye om, Teerex vet kanskje mer.

Link to post
Share on other sites

Ja Teerex kommer nok med info om bygningene :saint:

Har faktisk jobbet der også, for 30-40 år siden. Sommerjobb på Harstad Skipsekspedisjon.

 

Bygget som var/er administrasjonsbygg for Harstad Havn, ble oppført i 1913 men brant i 1919 og ble deretter gjenoppbygd.

Tilbygget som ikke er fullt så stilfullt kom vel av nødvendige plassbehov.

Mange forskjellige virksomheter har holdt hus her opp igjennom årene.

 

http://www.ht.no/nyheter/2017/01/28/Administrasjonsbygget-på-kaia-14125720.ece

 

Har vært renovert flere ganger, senest i 2009

 

http://www.ht.no/incoming/article275280.ece

 

Bygget har fått ny betongkai til 32 millioner, pluss den nye flytemoloen til ca samme beløp så 65 millioner er brukt bare  på disse to kaianleggene i år.

 

http://www.ht.no/6847/2016/09/23/–-Harstads-juvel-13544999.ece

 

5498.jpg

 

Et bilde fra like etter krigen ser det ut til:

 

havna2.jpg.469f90a2dd4d0e5dcbd11c0692977812.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Besøk fra Tyskland og Sveits. Targa 42 og 44.

 

 

DSC_1508.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Storfint besøk fra London, 78-fot luksus (81,6 fot total lengde).

Toppmodellen til Fleming, stort finere får man det vel ikke i Trawler-klassen.

 

DSC_1510.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var på tur forrige helg. Ble 140 nautiske ca - Tromsø - Sjøvegan tur/retur. Måtte avlegge bygda besøk ifm Millionfisken. Morsomt med så mye aktivitet på havet. Uvanlig for oss nordboere. Lørdag morgen kastet jeg loss litt før 09.00 i knallsol og paddeflatt hav. Med nymotoren ligger jeg på under 1,5 l/nm helt opp til 37 knop. Da tilbakelegger man store distansen over relativt kort tid altså!

20170701_092206.jpg.225f754d09cee0856b5c6086e59c5c92.jpg

 

Marjata ligger og spotter utenfor Sørreisa.

20170701_095504.jpg.d36cc3e202ddd0663e404eae946398f9.jpg

20170701_095815.jpg.482babab0ee4773ad2cab9045f70347f.jpg

 

Møtte min far som slo følge etter en kopp kaffe og frokost på Dyrøya. Vi fant raskt behagelig marsjfart på mellom 28 og 35 knop. Han med greit motorisert Wasper (175 Suzuki). Skryt til Askeladden for den båten der altså!

 

Utsikt mot Andørja. Harstad i det fjerne og sørtippem av Dyrøya helt til høyre i bilde.

20170701_130355.jpg.aff69822ee9eb4a20359e2c23a9ba04a.jpg

 

På tur inn Mjøsundet

20170701_131327.jpg.817aaceb6b306fa5c5575f1ed1c7eb3c.jpg

 

Fortøyd Down town Sjøvegan

20170701_153305.jpg.0b6925b5f756148bf38f1dce0d36adb8.jpg

 

Mjøsundbrua på tur hjem. Årbostadtind til "høyre" signalfjellet til Salangen.

20170701_172034.jpg.471183af2de43e8b930eed051f4ff0f8.jpg

 

Fikk følge av en Ibiza 24 Touring, en Ibiza 21 eller 22 samt en Nordkapp Ranger (?) på tur hjem søndag. Her ankommer vi Finnsnes. Cruiseskip på tur sørover. Etter Gisundet ble det litt mer sjø og vi slo oss til ro med mellom 25 og 30 knop. 24fotern til Ibizaen gikk fint i sjøen og så ikke til å bli spesielt utfordra i de mellom halv til meterstore bølgene selv om han lå seg i kjølevannet etter en stund. Greit å ha litt følge på sjøen :-)

20170702_143707(0).jpg.f3faea5d3cb480a0a577653a3afe00b1.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Nydelig. Jeg er litt sjalu nå skal jeg innrømme. Må være digg å kunne bare dra såpass langt uten noe mer om og men.

 

Jeg gikk glipp av millionfisken, flytta datasenter og klokka gode 70 timer overtid på litt over ei uke. Hadde fortsatt tid til å irritere meg over å gå glipp av millionfisken, vi får se neste år. Men nå er det ikke mer reising på en stund og jeg tror båtsesongen kan starte. :)

 

Har muligens gjort det litt dumt med tanke på båtliv videre denne sesongen også. Har begynt å rive innredning og sitter med to store esker fra seatronic med septikslanger og lufteslanger. Tok avgjørelsen om å bare få det ut. Ut med dørk i salongen og ut med alt av slanger. Jeg gruer meg som fy til den septikjobben, men den må tas. Kona la akkurat inn bestilling på gulvbelegg. Vi gikk for noe heavy duty industrigreier. Vi er enige om at det er fint med ting som kan spyles.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en snartur på Millionfisken lørdag ettermiddag, etter å ha forsovet meg pga. dårlig hørsel :giggle: samt jobbing på min andre båt utover natta (den litt større).

Ca en time Harstad-Sjøvegan i økonomifart 32-35 knop, rundt Sør-Rollnes ene veien og rundt Engenes på tilbaketuren. Ca like langt uansett vei.

Kan i det minste skryte av ca halvparten av forbruket til chrisrik :saint: Brukte bare drøyt 50 liter på hele turen.

Mange fine båter å se ja, men fikk plutselig lyst til å kjøre mere båt så da dro jeg hjemover igjen.

 

DSC_1516.JPG

 

Ukens prosjekt: tar ut den gamle dieseltanken på 460 liter produsert i 1983. Mistanke om tæring men den ser egentlig ganske fin ut, viste det seg.

Mulig et lite tæringshull under som kan ha forårsaket svetting av diesel.

Skal uansett ha inn en mindre og lettere tank på ca 300 liter, muligens i plast. Det gjelder å spare vekt, plass og bekymringer.

Inni så den relativt grei ut bortsett fra masse dieseldyr på bunnn naturligvis, etter 14 år urørt med ca 130 liter på tanken.

 

Da nesten halve dieseltanken lå under stikk-køye kabinen og ellers kun få cm klaring så ante jeg ikke om det var mulig å få ut tanken i et stykke.

Men takket være geniale norske konstruktører på 70-80 tallet så gikk dette bra, men på håret. De hadde tydeligvis tenkt på alle eventualiteter i framtiden.

At pantryet måtte fjernes først var egentlig greit nok. Mye gammal moro som kom fram idagen, og ting må uansett fornyes etter 33 år.

 

Apropos septiktank: har ikke og skal ikke ha. Det har vært i båten før, men forrige eier "dreit" i den :smiley:

 

 

tankute1.jpg

IMG_0360.JPG

IMG_0367.JPG

dieseltank1.JPG

tankute2.jpg

DSC_1522.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo begge båtene står beskrevet i signaturen min. Den vises iallefall på PC men kanskje andre plattformer er anderledes?

Kan fortelle mye om den, men i den gamle tråden her er jo en del.

Dessverre har photobucket nå innført svindyr betaling for 3rd party hosting så det blir uaktuelt ($399 pr år, lurer på om de tror folk er dumme) :giggle:

Får heller legge inn bildene på nytt etterhvert. Skulle nok ha brukt baatplassens bildebank den gangen, men da var jo photobucket så enkelt.

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 11 timer siden:

...

Kan i det minste skryte av ca halvparten av forbruket til chrisrik :saint: Brukte bare drøyt 50 liter på hele turen.

...

 

Velger å ikke kommentere dette, ut over at du har 115 hk og jeg har 300.. Og til tross for 3 ganger antall hestekrefter, bruker jeg bare dobbelt av forbruket. Så regner jeg på denne måten oppretteholder jeg et positiv innstilling. Andre måter å regne på, imøteses ikke. :lol:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja jeg tar naturlig nok vanligvis prosentvis ut mere av tilgjengelig max. effekt i marsjfart enn du gjør, siden du både har noe høyere toppfart og "litt" større motor.

Hvis vi sier at jeg f.eks. tar ut 70 hk (60%) og du tar ut 150 hk (50%) i marsjfart så blir jo forskjellen i forbruk forståelig.

Og når bølgehøyden overstiger en visst størrelse må jeg holde meg hjemme (og spare bensin) :saint:

 

Moderne 300-hestere har forbausende lavt forbruk i 25-30 knop, de fleste tror nok at disse store motoren alltid er dyre i forbruk.

Men for båter flest gjelder det at jo større motor jo bedre, på de fleste måter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

På tur nordover, observert i Sortlandssundet i ettermiddag. Eller var Gisundet siste observerte posisjon tro?

 

https://www.lofotposten.no/svolvar/vagan/motor/batman-i-byen/s/5-29-299751

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå er den kommet til Tromsø :saint:

Spoiler

Hva er nå dette for noe?

 

 

batmanboat.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå når godværet nærmer seg er det verd å advare om å sovne ved rattet... 

 

http://www.ht.no/incoming/2017/07/19/Båt-gikk-på-grunn-15038476.ece

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En av fordelene med skjærgårdsjeep Teerex er at det skal noe til for å sovne med rattet.

Du får begynne å drikke kaffe til du får ferdig "gubbebåten"du har i hagen.

Da er det lettere å holde seg våken?

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Ja må jo drikke litt kaffe i kaffepausene på dagtid for tiden, så det blir jo en vane :smiley:

Men ingen fare for å sovne ved rattet/roret i skjærgårdsjeepen.

Iallefall ikke etter at jeg oppdaget at forbruket i 37-38 knop egentlig ikke er noe særlig høyere enn i 32 knop. Ca 0,75 liter/nautisk mil.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da var vi på returen til Tromsø etter å ha gått yttersiden av Senja til Gryllefjord, krysset over til Andenes og fortsatt videre oppå yttersiden av Andøya. Krysset over til Vesterålen og Stø "på det smaleste. Der kruset vi litt før vi fortsatte til Bø, krysset over til Gimsøysundet og Henningsvær. Så Svolvær, og Risvær (via Trollfjorden).

Nå ligger vi i Svellingene og tar Lødingen opp til Harstad for å bunker litt og spise hamburger.

 

Harstad-folk: Hvor får vi kjøpt XD100-olje? Turen ble endel lengre enn planlagt så vi er helt på grensa. Skulle hatt ei i backup..

(Helst ingen diskusjon om alternative oljetyper :-)

 

Nærmere rapport kommer. Har lagt ut endel bilder på Instagram under profilen chrrik underveis.

 

Pakking på kai før avgang

20170718_184643.jpg.9358ae3336d764b92eef1c3734d828bd.jpg

 

Godt polstret etter kryssing av åpent hav..

20170719_145445.jpg.8fa2b382717ff0c10cc7492fb03771c3.jpg

 

Bunkring av mat i Myre

20170720_164805.jpg.972822af2a092b51731ed5e0e75a801c.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Gikk Hinnøya rundt forrige søndag, på kanskje sommerens beste havdag værmessig.

En kjapp liten ettermiddagstur. Maksvær hele veien rundt, nesten en forutsetning for oss med liten båt.

Brukte 110 liter suppe, inklusiv litt ekstra kjøring inn Trollfjorden og litt fullgasskjøring her og der.Kan ikke klage på det akkurat.

 

Og chrisrik, se bilde nederst :giggle:

 

Beklager dårlig redigering men youtube tillater visstnok ikke redigering når opphavsrettighetsbeskytta musikk blir detektert...

Ikke så enkelt å filme med mobilen mens man kjører.

 

 

 

Fylling på Sortland, 28 liter:

 

DSC_1551.JPG

 

Trollfjorden:

 

DSC_1554.JPG

DSC_1555.JPG

DSC_1561.JPG

DSC_1563.JPG

DSC_1565.JPG

 

Fylling i Svolvær.. 25 liter

 

DSC_1566.JPG

 

Møtte 2 rib'er i Trollfjorden. Ser jo først nå hvem det er...chrisrik? :giggle:

Slettet originalbildet så får ikke opp i bra oppløsning da.. men men.

 

ribber2.jpg

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...