Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Ser forrige melding kom dobbelt opp... ikke bra.

 

Vel vel - ny dag og folksomt på sjøen! Ble invitert på kaffe i en Viknes 1030 K3. Da måtte jeg bare kaste loss. Hva gjør man ikke for å bli misunnelig? ? skal snart starte opp pcen og begynne å regne hehe.

 

På retur sto "sambygding" og baatplassen-kollega Midtpinne på dekk og vinket febrilsk. Med et digert laken spent opp kom han i fint sig sørover. Mens han utøvde sporten sin som han så rett beskrev "aktiviteten"...

 

bilde

bilde

bilde

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det skulle bli bra vær i august  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder dere har postet ovenfor!  Det smaker av sommer, men jeg ser den ikke!

 

Har akkurat vært i båten for å oppdatere min Garmin plotter med ny software.  Noe gikk visst skeis, for ingenting skjedde.

 

Nei, det været er ikke mye å skryte av.  Det begynte å pøsregne og blåse friskt da jeg kom ombord, men godt og varmt inne med varmen på fullt.  Jeg planlegger en litt lengre tur om været blir bedre for en uke eller to.  Muligens nordover til Lyngen og Skjervøy, og øyriket på "yttersida" på hjemturen.  Men været må endre oppførselen sin!  Så i slutten av juli eller i august, da....

 

Christian: Jeg la inn din MMSI på kartplotter og VHF.  Skal kalle deg opp når jeg bare kommer ut i Kaldfjorden.  Kanskje du er i nærheten....

Link to post
Share on other sites

Her er bilder fra møte med Chrisrik tidligere i kveld. Hyggelig å møte folk fra båtplassen på havet, det er heller sjeldent her oppe. Egentlig er det vel heller sjeldent vi møter folk på havet uansett. Hyggelig var det.

 

bilde

 

bilde

 

Han dro like fort som han kom. For en seiler er det nesten utrolig. Han brukte noen minutter på det vi brukte noen timer på.

Her forlater han oss med dyrøybrua i bakgrunnen.

 

bilde

 

På kryss hjem med mindre og mindre vind fikk vi solgløtt og en søt regnbue over området jeg bor.

 

bilde

 

Dette var forresten første gang jeg seilet med spinnaker. Med tanke på hvor greit det gikk burde man jo ha gjort det tidligere. Den nye dieselvarmeren som ble innstallert i helga gjorde turen behagelig.
 

Link to post
Share on other sites

Christian: Jeg la inn din MMSI på kartplotter og VHF. Skal kalle deg opp når jeg bare kommer ut i Kaldfjorden. Kanskje du er i nærheten....

Det er bare å følge med på AIS'en. Plutselig dukker Zodiac opp ?

Notert meg mmsi ditt også, synd du ikke har ais b, kan sette opp alarm når definerte båter er innenfor rekkevidde.

Er nok ikke i Tromsø-distriktet med båt før ut i august. Skal en tur sørover med båt først!

 

Akkurat kommet opp fra flytebrygga nå, endelig fått knødd meg til å montere ei elektrisk lensepumpe med flottør. Manglet en 12v bryter, så manuell kjøring må gjennomføres på en litt "ekkel" måte. Ikke at jeg ser noe behov for å overstyre pumpen egentlig.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Harstad i dag Chrisrik? 

Så to rib'er i havna med E-tec motorer, den ene ligna iallefall på din

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Harstad i dag Chrisrik?

Så to rib'er i havna med E-tec motorer, den ene ligna iallefall på din

Godt observert! Kompis som har hentet seg naboribben, så vi måtte ta en sving.

 

Tok turen til Meløyvær natt til fredag i et utrolig fint vær. Krysset over fra Skrolsvik til toppsundet ei I voldsom midnattssol og fine havdønninger. Tok Turen til Harstad igår for å bunkre drivstoff og hamburger før vi satt kursen over til Engenes. Passe friskt når fjorden går hvit over der hehe. Mye folk på Andørja med tour de Andørja igang.

Fortsatte derfra over til Stonglandseidet og videre til Tranøy. Overnatta I båten der før man tok turen sørover og rundt Dyrøya og tilbake til hytta.

 

Fin tur!

 

1436638185.jpg

1436638225.jpg

1436638272.jpg

1436638314.jpg

1436638341.jpg

Sånn. Nå får også andre komme seg på sjøen her og legge ut litt bilder. Pinlig lite aktivitet på sjøen synes jeg ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Kort spørsmål til nordlendingene:

Nå har både toughbook tatt kveld (skjermen gav etter på en litt vell våt og frisk tur) samtidig som den innfeldte garmin-gps en er mer av enn på (mister posisjonen I tide og utide, ekkoloddet likeså). Ble berget av Sea Pilot på mobilen på denne turen men det er ikke noe særlig å navigere på noe slikt...

 

Vurderer å investere i plotter og 3g radar. Men leter etter fornuftig feste til antenna på ribben.

 

Finnes det noen i nærområde som kan sveise? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nytt og dyr targabøye?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Kort spørsmål til nordlendingene:

Nå har både toughbook tatt kveld (skjermen gav etter på en litt vell våt og frisk tur) samtidig som den innfeldte garmin-gps en er mer av enn på (mister posisjonen I tide og utide, ekkoloddet likeså). Ble berget av Sea Pilot på mobilen på denne turen men det er ikke noe særlig å navigere på noe slikt...

 

Vurderer å investere i plotter og 3g radar. Men leter etter fornuftig feste til antenna på ribben.

 

Finnes det noen i nærområde som kan sveise? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nytt og dyr targabøye?

targabøyle i aluminium du tenker på?
Link to post
Share on other sites

Det gjelder å ha reservebåt, men selv det nytta ikje for mæ i år. Men 20. juli skal den være klar.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Blir veldig flott vær i august :-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da har jeg akkurat returnert til Dyrøya etter en tur rundt Senja. Ikke gått over ruta enda, men tror vi havna på nærmere 150 nautiske med endel småkjøring, besøk av fiskeværene uttafor og kapitulering I påvente av mindre vind og bølger. 10-12 sekundmeter fra NNV på yttersia krever sitt...

 

Men alt i alt en kjempetur! Som anbefales i godvær eller med stor båt. Skal se om jeg får lagt ut noen bilder i helga.

 

Som vanlig - lite aktivitet ellers på sjøen :-)

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Blir tur til Tranøy i helga. Regner med vi pakker og drar sent på fredag.

 

Klippet fra facebook:

 

PROGRAM TRANØYDAGAN

Lørdag 18.juli

Kl 10 Båtskyss fra Revsnes starter

Kl 11 Mat - og bodsalget starter

Kl 12 Fortellinger fra gamle dager på Tranøya v/ Jan Albert Johansen

Kl 13 Teaterstykket "jernalderen" v / Midt Troms museum

Kl 14 Matlaging i jordgrop på steinalder måte v / Bernhard Paul Zimmer

Kl 16 Stemningskonsert i kirka v / Åge Tobiassen og Tore Presteng Thuen

 

Søndag 19.juli

Kl 09 Båtskyss fra Revsnes starter

Kl 10 Mat- og bodsalg starter

Kl 12 Jubileums gudstjeneste med 50- års konfirmanter

Kommer med mer utfyllende opplysninger etterhvert smile emoticon

Mvh. Solfrid

Del gjerne så vi når ut til flest mulig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...