Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Noen som kjenner innseiling til Skaland når man kommer sørfra? 

Ser jo litt knotat ut  :giggle:

Tenkte å ta en tur utpå seinvåren, men hvordan er bølgene der ute i storhavet tro?

Dønninger uansett kanskje.. men så lenge det ikke går kvite skumtoppa så går det jo på et vis.

18-foter i 35-40 knop krever jo en smule rolige forhold...

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjenner det sånn passe fra turen i sommer. Rundt hele yttersiden så hoper bølgene seg opp rundt oddene ved vind fra noe som er ala vestlig. Østlig så faller den utover og da er det når man krysser fjordene man får det :)

Uansett fantastisk tur som uten problem kan gjennomføres i 18 foter. Kanskje ikke i 35 til 40 knop, da skal du ha flaks hehe.

 

Fordelen på yttersiden er at bølgene blir lange og ike krappe. Så da blir det ikke så voldsomt mye ubehag.

 

Bergsfjorden er urein.. Kommer du sørfra er det bare å sikte mot Hamn når du runder odden for Teistneset, så havner du trygt der.

Krysse bergsfjorden går greit i leia om du går litt inn i fjorden. Man må snirkle mellom holmene for å passere lengre ut. Men i godvær går det fint, selv for oss som ikke "farter" rundt der til vanlig.

 

Forøvrig flere steder å søke nødhavn hele veien på yttersiden, men i 20+ knop er det ikke rare vinduet man behøver.

 

I Gryllefjord kan man fylle bensin dersom man gidder å bære 50 meter. Der tanket vi. På Finnsnes er det talentløst dårlig før de er ferdig med gravingen sin utenfor sentrum.

Mulig det fremdeles er mulig på Stonglandseidet..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

Ja, det ser litt mere idyllisk ut på bilder enn på sjøkartet.

Har ikke vært lengre enn Rødsand, men har jo større motor nå så kan holde 5 knop høyere marsjfart  :smiley:

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

god plass når du først kommer dit (evt zoomer skikkelig inn på kartet) hehe!

det er endel holmer som kommer frem på fjære sjø / mellom evt dønninger. så ikke hold høy fart mens man snirkler seg i mellom.

 

uansett en fantastisk tur, med mektig natur. anbefaler deg å kjøre rundt hele Senja når du først er igang.

 

Inatt var det kommet snø gitt! Biltemalensepumpa hadde stoppa opp (nivåvakt). men etter å ha rota litt rundt neddi brønnen så begynte den å gå igjen.

 

bilde

Men nå er snøen måkka på havet!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hei terex!


 


Nå er ikke jeg akkurat lokalkjent i dette området, men jeg kan gi deg mitt lille bidrag. Vi gikk forbi Hamn og Skaland i sommer.


 


bilde


Beklager dårlig bildekvalitet.


 


Det er bare å vente på vindstille og at havet har fått lagt seg. Da er det bare å peise på. Når du har passert Måneset og Teistneset holder du kurs 87 grader mot lykta på Hellandsneset. Da kan du gå rett inn til Hamn for en pitstop.


 


Videre er det bare å følge kartet østover. Leia er godt merket med staker og lykter så det er ikke noe problem å gå videre opp til Skaland.


 


Som chrisrik sier, få med deg resten av Senja rundt. Det blir en kjempefin opplevelse i flott natur når været er bra og sikten er god. Lykke til!


Link to post
Share on other sites

Takk for det  :smiley:

 

Hele Senja rundt tror jeg at jeg avventer til jeg har fått 27-fotern på havet en eller annen gang.

Satser på at det går bedre enn da jeg gikk Hinnøya rundt og motoren havarerte i Tjeldsundet ved Fiskfjorden.

Men hadde iallefall hatt en fin tur rundt og ned til Henningsvær  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Navid har tydeligvis god kontroll.. Da jeg gikk rundt måtte jeg nøye meg med en 4,3" android-telefon ettersom kartplotteren konka rett før turen - så det ble litt begrensa finavigering.

 

teerex - ikke noen grunn til å vente på 27-fotern. Har du stampa deg helt til Bergsfjorden er det ikke mye ekstra å legge ruta rundt nordenden og ta en full sirkel.

 

For oss med småbåt, foreslår jeg også å sette av litt tid i Bergsfjorden. Så isteden for å følge leia til navid slavisk, bryt av etter pkt 52 vestover og gå inn i "øyriket" til du kommer mot Forøy (?). Du kommer deg ut i leia igjen mellom holmene nord-vest av Forøy med lillebåten  :thumbsup:

Vi lå der, grilla litt og venta litt på været når vi gikk rundt.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Kanskje Færøy du mener (store og lille Færøya)?

Den "store" øya lengre ut heter Ertnøya som kartet over viser.

 

Mange fine grunner å utforske mellom Hamn og Skaland  :smiley:

 

Før kunne man klikke på bildet i tråden og få det større men det er det visst slutt på?

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kanskje Færøy du mener (store og lille Færøya)?

Den "store" øya lengre ut heter Ertnøya som kartet over viser.

 

Mange fine grunner å utforske mellom Hamn og Skaland :smiley:

 

Før kunne man klikke på bildet i tråden og få det større men det er det visst slutt på?

 

bilde

Stemmer, var den øya jeg tenkte på :-)

Vi fortøyde på nordenden i vika - der var lett å kaste dregg på sandbunn og fortøye til land.

Men er jo såklart masse å velge i.

 

På Ertnøya står/sto den mye omdiskuterte hytta som nylig ble beordret revet.

 

Litt usikker på hvor det berømte hvalbeinet ligger? Man ser jo ofte reklame derfra med en padler som sitter komfortabelt i kjevebeinet (?)..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Takker for det, Medusa!  En god og fredelig jul til alle sammen!

 

Og takk for flotte reportasjer og bilder.  Jeg har vært en god del opptatt med andre ting enn båten i høst, men prøver å komme sterkt tilbake når snøen smelter i akterdekket til våren.

 

Har i grunnen ingen planer om endringer eller nyanskaffelser denne kommende sesongen.  Håper bare været blir lagom høvelig, at man får medvind og alt blir i vater hva det nå enn gjelder.  For alle sammen, ikke bare for meg!

 

Så, GLEDELIG JUL !

Link to post
Share on other sites

Riktig god jul folkens!

 

Gjorde vendereis for et par uker siden, planen var å gå til Malangen - men når jeg var ankommet Rya var jeg søkkvåt. Balfjordvinden var ivrig, og sjøen grov - så valgte å snu og ta bilen istedet.

Nå er forsåvidt vinden tilbake igjen! Regner med det blir stille her inne en periode fremover nå.

Støtter meg forøvrig til TasleT, (eneste er at jeg må skifte ei lensepumpe som konka her en kald dag).

 

 

  :santcheers:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

God jul med rekordlave drivstoffpriser  :saint:

 

Det måtte ha vært slik om sommeren.

Kr 9.60 betalte jeg for autodiesel her i Harstad som vanligvis ikke har de laveste prisene (inkl. rabatt for NAF Xtra kort).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lofoten og Vesterålen hører moralsk sett til Troms  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fant en tråd som heter "Båtliv i Lofoten" men den har ikke vært aktiv siden 2008  :saint:

 

Den nye storkommunen for Harstad som departementet oppmuntrer til skal jo inkludere bl.a. Lødingen, så da er vi jo allerede et godt stykke ned i Nordland/Lofoten  :smiley:

 

http://www.ht.no/nyheter/2016/02/09/Sju-ordførere-enige-om-intensjonsavtale-om-storkommune-12138612.ece

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...