Jump to content

Vedlikehold av TAMD61A


navid

Recommended Posts

Har tatt spranget over til en større båt. Sunquest 43`. I motorommet sitter to TAMD61A motorer. Har tenkt å ta en sjekk på generatorene og samtidig bytte reimer. Men foran der de sitter er det ca 10 cm klaring fram til motorroms-skottet. Så det er vanskelig å komme til både fra sidene og fra oversiden. Eneste mulighet jeg ser er å demontere ekspangsjonstanken for å komme til. Lurer derfor på om det er noen her på forumet som har erfaring med tilsvarende motorjobb og om det er mulig å demontere ekspangsjonstanken på en lettvint måte slik at det er mulig å komme til.

Har fått tak i vedlikeholdsmanualen på motoren, men der er ikke demontering / montering av ekspangsjonstanken beskrevet.

Håper det er noen her med erfaring på disse motorene som kan gi meg noen gode råd på veien.

Link to post
Share on other sites

 

Slettet

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Har samme motor selv med maks 10 cm klatring i forkant.min løsning ble og lage en luke i forkant.hadde blitt utrolig tungvint uten den.et impellerskift tror jeg neppe hadde gått...så gjør deg selv en tjeneste og lag den luken

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Har også vurdert muligheten for adkomst gjennom en luke i fremre motorroms-skottet, men på fremsiden av skottet har jeg pantry med kjøleskap og en liten fryser som er fastmontert pluss trappenedgang til lugar/pantry. Så jeg tror ikke det lar seg løse med luke i min båt.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40157/tamd_61a.jpg

 

Får dessverre ikke lagt inn bilder enda.

Hvis du får åpnet denne linken så ser du at det er to skruer som du må prøve og løsne med en skralle av den korte typen. den lengst til høre er en stramme skrue for reimer. løsn denne + den andre slik at dynamo faller litt ned så kan det bli enklere og få reimene ut. ser at det kan bli trangt. men jobben med og ta av hele tanken blir større. Dyrere blir deg også. du må også skifte alle simringer i koblingene og overganger for kjølevannet hvis du velger og skru av tanken.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hei Bergstad!

Takk igjen for oversiktlig og fint bilde. Veldig greit å ha en viss oversikt over hvordan det ser ut der fremme når det er så vanskelig å komme til. Ser for meg at det blir litt av et c-moment å få byttet disse reimene. Hadde også tenkt å bytte impeller i sjøvann-pumpa når jeg først var der framme. Jeg får vente til det blir litt varmere i været og se hva jeg finner på.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei!

En liten oppdatering her. Har fått demontert ekspansjonstankene, skiftet reimene, overhalt dynamoene og overhalt vannpumpene. Da det er trangt med plassen mellom motorene og skottet foran måtte jeg demontere ekspansjonstankene for å komme til. Det var ikke så ille som jeg først hadde antatt. Ved hjelp av gode tips og bilder her inne på båtplassen gikk det greit.

 

Jeg startet med å drenere kjølevæsken under ferskvann pumpa - demonterte så Junction boks (3 skruer) løsnet ikke kablene - demonterte så det tykke røret på høyre side av tanken (sett bakfra) som går fra sjøvann pumpa og inn på varmeveksleren (pil1). Røret trekkes rett ut av varmevekslerens o-ring, festet med en liten brakett - demonterte så de to små plastrørene i bakkant av tanken (pil 2) - så kom turen til de fire boltene som holder selve tanken (pil 3), litt vanskelig å komme til, men med en skrallenøkkel (12 m/m) gikk det veldig fint -dermed skal tanken skyves/trekkes over til høyre slik at en av o-ringene på rør (pil 4) slipper taket - tanken er da løs. Monteringen i omvendt rekkefølge.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nylakkerte og overhalte kjølere. 20 år uten sink hadde satt sine spor. Må være bra metall de brukte før i tiden siden de ikke er helt tæret opp. Lurer på om Volvo har sink på senere modeller, 63 og 70 modellene.
Volvo tjener vel mere penger på å ikke bruke sink.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott arbeide. Jeg lånte tråden din som kilde til en annen tråd vedrørende denne svakheten med kjølerne på 61.

Kan du legge ut informasjon om vilken zink til Mercruiser som passet ? Kjekt å ha det søkbart for de med 61-motorer....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja det er nok en alvorlig svakhet dette med manglende sinker på 61 motorene. Jeg synes det er underlig at Volvo ikke har kommet opp med plugger og sink som passer til disse kjølerne. På posene jeg fant som passer står det: QUICKSILVER 806000. Ta et kontrollmål med skyvelæret for sikkerhets skyld, og sjekke at de ikke bunner i "insertene". I tilfelle de er for lange er det bare å kappe av de litt. De passet uten kapping her hos meg.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Når dere er underveis og går kun på den ene motoren med den andre ikke startet, bruker dere da å stenge sjøinntaket på den motoren som ikke er i drift?

 

Lurer på om sjøvasstrykket inn til motoren kan bli så høyt på den motoren som ikke går, at det kan komme sjø inn i eksosmanifolden og videre inn i motoren?

Link to post
Share on other sites

Nei, har aldring stengt sjøvannsinntaket. Dessuten dannes det vel undertrykk slik at systemet tømmes?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Stänger aldrig sjövattenintag, det tror jag nästan ofelbart leder till att man förr eller senare glömmer att öppna och bränner en impeller!

 

En tidigare brygg-granne stängde regelmässigt sjövattenintaget och mycket riktigt - en vacker dag gick han ur hamnen med stängt intag och förstörde impellern strax utanför hamnhålet...

 

Tryckförhållandena i motorn beror givetvis på installationen men jag har svårt att tänka mig att det skall kunna bli något problem.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.

 

Er nok sikkert en del ulike installasjoner og trykkforhold med tanke på plassering av inntakssilen. Hos meg ser jeg sjøvannet stige oppover i sjøfilteret og renner ned i slangen videre til sjøpumpa når jeg passerer ca 6 knop. Har ikke så langt tatt sjansen på å kjøre med bunnventilen åpen.

 

Mulig sjøvannet renner videre gjennom eksosen og ut, uten at det kommer inn på motoren. Men jeg har så langt ikke turt å stole 100 % på det.

 

Tungvint er det i alle fall å stenge / åpne denne bunnventilen. Jeg frykter også at en dag blir den glemt i lukket stilling når den skulle være åpen.

Link to post
Share on other sites

Å eie båt byr stadig vekk på utfordringer. Man er aldri arbeidsledig. Her om dagen sluttet timetelleren på høyre motor å virke.

Var det bare timetelleren som ikke virket eller var det turtall også ?

Hos meg er det begge deler på den ene motoren, men virker noen ganger, da må det vel være noe annet hos meg.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

 

Sånn "av og på feil" kan tyde på dårlig elektrisk kontakt en eller annen plass i opplegget til turtelleren eller giveren kanskje?

Ja, eller brudd i en av banene på kretskortet som visstnok skal være ganske vanlig. Skal være mulig å reparere så lenge du har mekanisk telleverk på timetelleren og ikke elektronisk display

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, eller brudd i en av banene på kretskortet som visstnok skal være ganske vanlig.

Rem, er det mulig å måle seg til eller kan du se med de plotte øye, om det er brudd på kretskortet, i såfall må dette byttes ?

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

I Drøbak bor det en pensjonert VDO instrumentmaker som jeg har benyttet til slike jobber ved et par anledninger.

Ring 90665253

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...