navid Startet 2.Januar.2013 Del på Facebook Startet 2.Januar.2013 Har tatt spranget over til en større båt. Sunquest 43`. I motorommet sitter to TAMD61A motorer. Har tenkt å ta en sjekk på generatorene og samtidig bytte reimer. Men foran der de sitter er det ca 10 cm klaring fram til motorroms-skottet. Så det er vanskelig å komme til både fra sidene og fra oversiden. Eneste mulighet jeg ser er å demontere ekspangsjonstanken for å komme til. Lurer derfor på om det er noen her på forumet som har erfaring med tilsvarende motorjobb og om det er mulig å demontere ekspangsjonstanken på en lettvint måte slik at det er mulig å komme til. Har fått tak i vedlikeholdsmanualen på motoren, men der er ikke demontering / montering av ekspangsjonstanken beskrevet. Håper det er noen her med erfaring på disse motorene som kan gi meg noen gode råd på veien. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 (redigert) Slettet Redigert 2.Januar.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
beauty of aqua Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Har samme motor selv med maks 10 cm klatring i forkant.min løsning ble og lage en luke i forkant.hadde blitt utrolig tungvint uten den.et impellerskift tror jeg neppe hadde gått...så gjør deg selv en tjeneste og lag den luken Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
navid Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Har også vurdert muligheten for adkomst gjennom en luke i fremre motorroms-skottet, men på fremsiden av skottet har jeg pantry med kjøleskap og en liten fryser som er fastmontert pluss trappenedgang til lugar/pantry. Så jeg tror ikke det lar seg løse med luke i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40157/tamd_61a.jpg Får dessverre ikke lagt inn bilder enda. Hvis du får åpnet denne linken så ser du at det er to skruer som du må prøve og løsne med en skralle av den korte typen. den lengst til høre er en stramme skrue for reimer. løsn denne + den andre slik at dynamo faller litt ned så kan det bli enklere og få reimene ut. ser at det kan bli trangt. men jobben med og ta av hele tanken blir større. Dyrere blir deg også. du må også skifte alle simringer i koblingene og overganger for kjølevannet hvis du velger og skru av tanken. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
navid Svart 4.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 Hei Bergstad! Takk igjen for oversiktlig og fint bilde. Veldig greit å ha en viss oversikt over hvordan det ser ut der fremme når det er så vanskelig å komme til. Ser for meg at det blir litt av et c-moment å få byttet disse reimene. Hadde også tenkt å bytte impeller i sjøvann-pumpa når jeg først var der framme. Jeg får vente til det blir litt varmere i været og se hva jeg finner på. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hei! En liten oppdatering her. Har fått demontert ekspansjonstankene, skiftet reimene, overhalt dynamoene og overhalt vannpumpene. Da det er trangt med plassen mellom motorene og skottet foran måtte jeg demontere ekspansjonstankene for å komme til. Det var ikke så ille som jeg først hadde antatt. Ved hjelp av gode tips og bilder her inne på båtplassen gikk det greit. Jeg startet med å drenere kjølevæsken under ferskvann pumpa - demonterte så Junction boks (3 skruer) løsnet ikke kablene - demonterte så det tykke røret på høyre side av tanken (sett bakfra) som går fra sjøvann pumpa og inn på varmeveksleren (pil1). Røret trekkes rett ut av varmevekslerens o-ring, festet med en liten brakett - demonterte så de to små plastrørene i bakkant av tanken (pil 2) - så kom turen til de fire boltene som holder selve tanken (pil 3), litt vanskelig å komme til, men med en skrallenøkkel (12 m/m) gikk det veldig fint -dermed skal tanken skyves/trekkes over til høyre slik at en av o-ringene på rør (pil 4) slipper taket - tanken er da løs. Monteringen i omvendt rekkefølge. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Tæring på kjølere. Ser det ikke er sink montert i kjølerne på 61 motorene. Noen som har erfaring med å ettermontere sink? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Nylakkerte og overhalte kjølere. 20 år uten sink hadde satt sine spor. Må være bra metall de brukte før i tiden siden de ikke er helt tæret opp. Lurer på om Volvo har sink på senere modeller, 63 og 70 modellene.Volvo tjener vel mere penger på å ikke bruke sink. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Ble flott etter overhaling, gitt! 63P har tre sinker. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
navid Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 (redigert) Da er kjølerne endelig montert på plass. Takk for det Øivind. Ja de ser nesten ut som de er nye. Og så langt er de tette og fungerer som de skal. Redigert 4.August.2013 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Flott arbeide. Jeg lånte tråden din som kilde til en annen tråd vedrørende denne svakheten med kjølerne på 61. Kan du legge ut informasjon om vilken zink til Mercruiser som passet ? Kjekt å ha det søkbart for de med 61-motorer.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
navid Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 Ja det er nok en alvorlig svakhet dette med manglende sinker på 61 motorene. Jeg synes det er underlig at Volvo ikke har kommet opp med plugger og sink som passer til disse kjølerne. På posene jeg fant som passer står det: QUICKSILVER 806000. Ta et kontrollmål med skyvelæret for sikkerhets skyld, og sjekke at de ikke bunner i "insertene". I tilfelle de er for lange er det bare å kappe av de litt. De passet uten kapping her hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 :thumbsup: Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
navid Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 (redigert) Å eie båt byr stadig vekk på utfordringer. Man er aldri arbeidsledig. Her om dagen sluttet timetelleren på høyre motor å virke. Tenkte først å kjøpe ny, men jeg hadde veldig lyst til å se hvordan den så ut innvendig. Redigert 20.August.2013 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Når dere er underveis og går kun på den ene motoren med den andre ikke startet, bruker dere da å stenge sjøinntaket på den motoren som ikke er i drift? Lurer på om sjøvasstrykket inn til motoren kan bli så høyt på den motoren som ikke går, at det kan komme sjø inn i eksosmanifolden og videre inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Nei, har aldring stengt sjøvannsinntaket. Dessuten dannes det vel undertrykk slik at systemet tømmes? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Stänger aldrig sjövattenintag, det tror jag nästan ofelbart leder till att man förr eller senare glömmer att öppna och bränner en impeller! En tidigare brygg-granne stängde regelmässigt sjövattenintaget och mycket riktigt - en vacker dag gick han ur hamnen med stängt intag och förstörde impellern strax utanför hamnhålet... Tryckförhållandena i motorn beror givetvis på installationen men jag har svårt att tänka mig att det skall kunna bli något problem. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Takker for tilbakemeldinger. Er nok sikkert en del ulike installasjoner og trykkforhold med tanke på plassering av inntakssilen. Hos meg ser jeg sjøvannet stige oppover i sjøfilteret og renner ned i slangen videre til sjøpumpa når jeg passerer ca 6 knop. Har ikke så langt tatt sjansen på å kjøre med bunnventilen åpen. Mulig sjøvannet renner videre gjennom eksosen og ut, uten at det kommer inn på motoren. Men jeg har så langt ikke turt å stole 100 % på det. Tungvint er det i alle fall å stenge / åpne denne bunnventilen. Jeg frykter også at en dag blir den glemt i lukket stilling når den skulle være åpen. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Å eie båt byr stadig vekk på utfordringer. Man er aldri arbeidsledig. Her om dagen sluttet timetelleren på høyre motor å virke. Var det bare timetelleren som ikke virket eller var det turtall også ? Hos meg er det begge deler på den ene motoren, men virker noen ganger, da må det vel være noe annet hos meg. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
navid Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Hei Sylvester. Det var bare timetelleren som ikke fungerte hos meg. Turtelleren virket hele tiden. Sånn "av og på feil" kan tyde på dårlig elektrisk kontakt en eller annen plass i opplegget til turtelleren eller giveren kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Sånn "av og på feil" kan tyde på dårlig elektrisk kontakt en eller annen plass i opplegget til turtelleren eller giveren kanskje? Ja, tenkte det, får søke litt til Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
REM Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Sånn "av og på feil" kan tyde på dårlig elektrisk kontakt en eller annen plass i opplegget til turtelleren eller giveren kanskje? Ja, eller brudd i en av banene på kretskortet som visstnok skal være ganske vanlig. Skal være mulig å reparere så lenge du har mekanisk telleverk på timetelleren og ikke elektronisk display Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sylvester Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Ja, eller brudd i en av banene på kretskortet som visstnok skal være ganske vanlig. Rem, er det mulig å måle seg til eller kan du se med de plotte øye, om det er brudd på kretskortet, i såfall må dette byttes ? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
REM Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 I Drøbak bor det en pensjonert VDO instrumentmaker som jeg har benyttet til slike jobber ved et par anledninger. Ring 90665253 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.