Jump to content

NB 870 sammenlignet med Saga 29 - Synspunkter?

Bergen dørk

Recommended Posts

Skal bli artig å høre erfaringene dine når du evt. har hatt bakeggbåt en periode. Du er jo ikke fremmed for båtbytte når lysten endrer seg. (jeg har fulgt bloggen din mv. i en periode).

Nidelven din var forresten fristende, mye båt for pengene ser det ut som.

Henrik

Det er en liten overdrivelse, men det er nok i boks om et par ukers tid. Saga 29 LS. 2002.

Da er det bare å gratulere! (litt tidlig, men dog)

Du er hjertelig velkommen på årsmøtet til SagaKlubben 22.februar i Strusshamn. Vi er nok noen som blir liggende med båten helgen gjennom for sosialt lag. Noe gruppepress for innmelding i klubben må påregnes om du stiller med Saga 29..... :cool:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Det er en liten overdrivelse, men det er nok i boks om et par ukers tid. Saga 29 LS. 2002.

Gratulerer på forhånd! Så håper jeg du deler erfaringer på godt og vondt med oss andre, spesielt med alle Sagabåt-eierne på sagaforumet.com.

Lars H.

admin Sagaforumet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, dette gikk ikke veien, folkens. Strøken flott båt. Godt utstyrt, men jeg fikk en mekaniker til å prøvekjøre og motor greide ikke max turtall (3600 mot 3900). Flere inkl Saga boats mente dette var groe, men det kan jo være skade på propell eller et eller annet "på gang". Usikkerheten gjorde at jeg ikke tok sjansen. Kanskje en tabbe; hva mener dere? Mekaniker mente også at dyser burde gås over og det koster jo også litt. Så foreløpig er det ingen Saga på gang. :-(

mvh Bergen Dørk

Jeg er en forhandlingens mann. :-) Det må imidlertid være gjensidig. Usikkerheten er i dette tilfellet problemet. Når en skal investere 800-900' på båt, så skal ting være på stell og det første en går igang med er ikke eks større servicer på motor.

mvh Bergen Dørk

Enig, Henrik! Jeg kunne også vært mer detaljert i min beskrivelse, men selger oppleves som en veldig ålreit kar, så det koker ned til at jeg ikke var trygg nok for motor. Ingen lekkasjer identifisert, men det fløt også noe olje i kjølen. Påpekt av mekaniker, men relatert til tidligere servicer. Min uro ble vel ikke mindre.

mvh Bergen Dørk

Godt poeng det der, Bjørn. Det måtte jeg i såfall ha kostet selv og da hadde jeg allerede betalt mekaniker noen timer for en befaring og prøvekjøring. Så her ble det henvist til groe, men ikke tatt initiativ til å bevise det. Man blir jo litt skeptisk.....selvsagt kan jeg ha gjort en tabbe i det.

mvh Bergen Dørk

Synd det det da. At det mangler litt turtall kan værr litt groe i bunnen. Ikkr alle dimensjonerer propell helt opp til 3900 på disse tror jeg, men 3600 er for lavt Litt oljesvetting er ikke unormalt på VP, og ser værre ut hvis det er litt vann i bunnen. Ville bedt selger ha klar kranløft slik at du får sett båten i bunnen og fått trykkvasket den. Kjølsvin bør være tørt og rengjort. Prøvekjører du da og får f.eks 3800 og ingen feilsymptomer (mye røyk, oljelekkasje fra motor, oljehinne på sjøen via eksose etc....)så er du sikrere på at det er ok

Redigert av olpi (see edit history)

Det kan svare seg å være skeptisk. Er enig med Olpi her ang. groing.

Jeg hadde 3600 som oppgitt toppturtall, men det skulle ikke mye groe og last i båten til før turtallet lå på 3300 - 3400 på maks.

Oppgitt turtall hadde jeg vel egentlig bare på henteturen fra Selje :smiley:

Dårlig å vise en båt for salg med vann og olje i bunnen. Der skal det være tørt og reint.

Kan være godt anvendte penger å slippe/heise båten på land for reingjøring og sjekk av skrog og gjennomføringer. Kanskje selger går med på en deling av de utgiftene?

Selv leverte jeg båten slippet og reingjort for egen regning, og kjøper satte pris på å få se den på land den dagen han hentet den. Skal du selge båt i dag, tror jeg du må levere litt ekstraservice..:-)

Lykke til videre med jakten.(det er jo halve gøyen..)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Litt groe eller rur på propellen så går turtallet rett ned. Det kan også være turbo / intercooler som er skitten eller dyser. En del båter går også med for tung standardpropell. Det er forskjell på nybygd og ustoffet tom båt med slakke dieseltanker i fra verftet/ test - og en lastet smågrogg båt med mange lag bunnstoff.

Dere har gode poenger, men det blir en totalvurdering ift bla pris og forhandlingsvilje. :-) (for begge parter)

Det kan jo også teoretisk være noe galt med propell eller drivverk. Og tar en båten med dette uavklart etter å ha tatt en del kostnader på avklaringer, så blir magefølelsen litt dårlig.

Ikke gøy. Veldig fin båt. Vi snakker allikevel om forholdsvis store investeringer (for meg iallefall)

mvh Bergen Dørk

Selger må selvsagt koste løft. Hvis dere ellers er enige bottsett fra det å få sjekket bunnen, propell mm. Skriv kontrakt med de forbehold at det du er usikker på skal sjekkes før oppgjør og henting sv båt. Hvis den etter løft, spyling og sjekk av bunnen er ok. Deretter at prøvekjøring og sjekk av motor er ok så kan går handelen gå sin gang. I motsatt fall står du fritt til å trekke deg eller få prisavslag, your choice.

Vil ikke selger bli med på det skygg banen, finn en annen båt. Da er det enten en dårlig selger alternativt noe.muffens. Blir nok av andre båter å velge blant.

Redigert av olpi (see edit history)
Og tar en båten med dette uavklart etter å ha tatt en del kostnader på avklaringer, så blir magefølelsen litt dårlig.

Ikke gøy. Veldig fin båt.

Magefølelsen skal ikke undervurderes! Helt enig i at den må være god for at handelen skal gjennomføres.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg har besluttet å terminere denne handelen. Det ble ikke nok løsningsorientert. Kan gjenåpne tråden når og hvis det skjer noe mer med denne sagaen (historien).

Takk for mange gode råd, innspill og IM-er med tips og kontaktpersoner. :-)

mvh Bergen Dørk

Om du tittar på en NB870 skulle jag absolut rekommendera att hitta någon med det nya skrovet. Jag har modifierat mitt skrov (se "Dagbok" på min hemsida, http://www.nbmarine.se), och det är ganska stor skillnad. Det gamla skrovutförandet är litt rank i planingsfart. Dessa äldre har ett extra bärplan monterat från varv, vilket tyder det på att varvet hade problem själva med det för korta skrovet. Inte så att det gamla är dåligt, men det nya är mycket bättre.

Motorn skall inte vara för liten. Vi har 4LHA-STP (230hk), och det är minimum.

Även om jag byggt just vårt exemplar från halvfabrikat så har jag tittat i ganska många varvsbyggda NB870 (och även Saga, då vi också valde mellan NB870 och Saga 29). Kvalitet, finish och funktion känns lite som två olika skolor. Jag hade en del diskussioner med varvet om vår NB-båt, och inställningen var att sådant som inte påverkade funktionen utan bara var kosmetiskt var inget fel.

Saga har en liten annan inställning där, och det är väl denna olika syn på sina egna båtars användningsområde som återspeglar sig i kvalitetskänsla och finish. NB å andra sidan har en oslagbar åtkomlighet till "maskinrummet" och stora lastmöjligheter. Ett lite annat tänk än Saga.

Det stora akterdäcket i NB får en helt annan funktion med kapell/kalesje. Det rymmer halva bryggan ! Men det är inte alls så ombonat och mysigt som på Saga. Det finns NB870 med dusch på toaletten. Men toautrymmet är väldigt trångt och inget ställe jag skulle vilja spola vatten på.

Under salongen finns ett gigantiskt stuvutrymme i NB870. Vi ville att barnen skulle ha var sitt sovutrymme, och har gjort om det till en kojplats+stuvutrymme och skåp (se "Dagbok" på min hemsida). På vissa exemplar har dock NB lagt vattentanken här, och då går det inte. Antagligen var vattentanksflytten ett tidigt försök att lösa bärighetsproblemen i aktern, som sedan ledde till att man förlängde skrovet under vattenlinjen.

Inredningen finns i olika träslag. De äldre har klarlackad ek, men mahogny och körsbär är väl rätt vanligt. Men det fanns en period när NB gjorde inredningen av fanérat balsaträ, och det är inte så hållbart. På några båtar jag då såg på mässor hade besökarnas öppnande och stängande av luckor redan börjat få skruvarna att lossna. Många exemplar har heller inte kanter o.s.v. fanérade och kanske inte är så snygga - dock helt i linje med att detta är mer en rejäl arbetsbåt än en fin fritidsbåt.

Den förlängda badplattformen är också ett absolut måste tycker jag. Finns som standard på de senasre årsmodellerna, men kan köpas som tillbehör och eftermonteras på äldre. Skjutluckor i salongen vill jag heller inte vara utan.

Saga 29 vi tittade på hade ofta små motorer. För att komma upp i lite mer än halvplaning är nog minst 200hk nödvändigt, och vi hade svårt att hitta någon sådan då.

Ingemar E.

NB Forum

Enig i veldig mye av det du skriver. Saga 29 er nok imidlerid en båt som trives best i lavere marsjfart enn NB870. Det har en annen bunn og kjøl, mer depl båt enn halvplan. Saga synes jeg også skjærer seg bedre gjennom sjøen i motsjø. Trimplan er også noe som jeg mener er et must på NB'n. Tror nok 200 hk holder på Saga 29, og det er nok årsaken til at ikke mange er levert med større motor.. Brodern har 240 hk på Saga 315 og den er absolutt stor nok. Byggekvalitet mht innredning og teknisk tipper jeg er bedre på din halvfabrikat NB enn på en fullt ferdig fra verftet. NB har blitt bedre og bedre, men er absolutt ikke av de aller beste. Har forresten vært inne og sett på din hjemside da du bygget opp båten din. Veldig bra.

Saga 29 er nok imidlerid en båt som trives best i lavere marsjfart enn NB870. Det har en annen bunn og kjøl, mer depl båt enn halvplan. Saga synes jeg også skjærer seg bedre gjennom sjøen i motsjø. Trimplan er også noe som jeg mener er et must på NB'n. Tror nok 200 hk holder på Saga 29, og det er nok årsaken til at ikke mange er levert med større motor..

Så sant :yesnod:

Ingemar E.

NB Forum

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...