Jump to content

NB 870 sammenlignet med Saga 29 - Synspunkter?


Bergen dørk

Recommended Posts

Er det vanlig å installere dusj på toalettrommet i NB 870, eller er det helst noe man bedriver under kalesjen på akterdekket?

 

Så en 2004 modell som hadde det, men det blir ganske trangt å dusje der. Dørkplassen er veldig liten i toalettrommet.

Dusjlensepumpen på den jeg så var plasser helt fremme i rommet under salongedørken.

Der finnes andre båter i samme størrelse (gjerne nyere utgaver) hvor det er langt bedre dusjplass inne enn i 870.

Det har ikke vært prioritert for oss å ha dusj inne.

 

Ser at noen spør om hvilken båt jeg skal ha nå. Det vet jeg ikke pr idag. Kanskje en With 15 :wink:

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,Bergen dørk.Kjøpte selv en lukket båt,ca 30 fot etter å ha drømt om en sånn i mange år.Lukket båt varmt og godt inne,og deilig selvlensende uteplass,når det av og til er litt opplett.Bor i Bergen.Ferdig med kalesje en gang for alle.Det var hele vitsen,egentlig.Nå hadde det seg sånn at det ble kjøpt båt,og den hadde kalesje over akterdekket,og den skulle jeg umiddelbart fjerne,men utsatte det litt.For å gjøre en lang historie kort,så vil den bli erstattet straks den ikke duger lenger.Det er på akterdekket vi oppholder oss så godt som alltid.her er plass til møbler med en helt annen komfort enn inne.Vår og høst er det kjekt å kunne trakke ut av sjøstøvler og dresser,redningsvester ,og henge disse ifra seg tørt under kalesjen.God plass rundt bordet,og det er plutselig to salonger,om noen vil se tv,eller spille data eller bare være litt ifred.Igen heksekunst å folde den sammen om været skulle slå til for fullt heller.Vår bruk av båten er stort sett i helger,kjøre en time eller to,og så ligge resten av helgen,og da kan ikke utedekket bli stort nok.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så opptatt av hvilken båt du velger,men ville bare si at for vår del ble uteplassen mye viktigere enn vi hadde trodd.Vi var mest opptatt av å få en tørr og varm båt med lang sesong,og oppdaget at det går greit å sitte ute,så lenge en vet en kan gå inn.At det går an for folk og gå ut og inn av båten,uten at noen må reise seg,eller at det hele tiden går et glass eller en kopp på gulvet,bidrar også til avslappelse,og fred og fordragelighet.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også en lignende båt som det du er ute etter. Men da av den sorten som du skriver du ikke skal ha:) Det er en ærlig sak det og jeg skal ikke være fanboy og prøve å overtale deg. Men som andre sier her, et stort akterdekk er luksus! Reiser ofte sammen med et par kalesjebåter på tur, og når barna har lagt seg, kommer de voksne sigende bort på akterdekket vårt hvor alle har god plass til å "wine and dine".

Link to post
Share on other sites

He, he. Takk for innspillet. Det ligger en Viknes 880 i havna. Jeg synes det er solide gode båter! NB liker jeg mer av estetiske grunner. Et av problemene for NB er knapp forkabin. Det kan hende den er romsligere hos tilsvarende Viknes.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har selv en NB870 på syvende sesongen. Har riktignok fått laget hel køye med stueplass under i forkabinen, men har mer en god nok plass til meg og madammen på nattestid. Med madrass på dørken og ut-trekt sofa har vi hatt soveplass til 6 voksne og et barn....

Vi har dusj i toalettrom men den egner seg best til intim- og hårvask. Dusj på badeplattform brukes så lenge det er plussgrader. Ville absolutt ikke hatt et mindre/smalere akterdekk. Vi har ikke ( og skal ikke ha ) presenning, så akterdekket er altid klar for fisking,

bading og soling.

 

Når det gjelder sjøsprut, har jeg ikke sett på det som et problem bortsett fra i dorgefart i høye bølger. Holder du farten oppe er vinduene stort sett tørre. Sjøegenskapene er veldig bra, har aldri følt meg utrygg. Har ikke prøvekjørt Saga,

men har flere ganger gått forbi Saga 29 og 315 over Stad i ruskevær.

 

Du bør ikke ha mindre motor enn 222HK med tanke på marsjfart og kraftreserve i dårlig vær. Når det gjelder Viknes 880 gikk vi vekk ifra den pga. bredden på skroget og utformingen på u-sofaen. Sitter mye bedre i 870 da setet er dypere.

Redigert av ValiumII (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig interessant! Er det en 2005-modell du har, da og du har ikke kalesje over akterdekk? Hva med takluker; hva er din erfaring her? Har sett på en båt....den har kun 1 takluke og den er ikke skyvbar. Skeptisk.

 

Dette med sofa har jeg sett flere har nevnt + at noen sier at Viknes 880 er rank.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Skroget er støpt i -05, ferdigstilt februar -06. Har ikke takluker, men derimot skyvbart sidevindu stb. Bergensværet er ikke bra at takluke har vært et savn....... Skyvbart sidevindu er installert i ettertid, mest med tanke på utlufting ved matlaging.

Noen vil vel kalle 870 rank også, med tanke på at du må bruke flaps hvis passasjerene flytter rundt på seg under fart, men 880 er rankere. Du må opp i Viknes 1030 dersom du skal få en vesentlig stødigere båt enn 880 eller NB870.

Skulle jeg kjøpt ny båt i dag hadde nok valget falt på NB32. Mest pga. dusjrom til bruk vinterstid, delvis pga. lukket forkabin. (Junior vokser til, privatlivets fred osv.) Dersom jeg skulle kjøpt bruktbåt hadde valget uten tvil fremdeles vært 870.

 

Ellers kan det sies at vi prøvekjørte Viknes 830, 880 og 1030 samt NB 820, 840 og 870 før valget falt på 870.

Link to post
Share on other sites

Enig i mye av det Valium 2 og Cosmic skriver. Det er på akterdekket man sitter og oppholder seg aller mest, men salongen i 870 er også bra.

Lite, og trangt aktedekk hvor man knapt får plass til klappstoler er ikke praktisk og gir ingen komfort.

Ser jo selv på FB båter at de sitter mest på akterdekk, særlig på ettermiddagen og kvelden. Noen av dem har også knøttete akterdekk.

 

Mht sprut blir det jo ofte mindre sjøsprøyt jo høyere man kom opp av vannet, dvs raskere fart. Vær også klar over at bunnen på NB870 ble forlenget i 2007. Det gir noe bedre oppdrift akterut, noe som merkes med fulle tanker, mye last. Har du i tillegg jolle og motor må du bruke relativt mye trimplan for å få nesa ned i fart selv på de etter 2007. NB`n er behagligere å kjøre med 290Hk enn en 222 Hk, men sistnevnte er nok en mer "sliter" med mindre feilfrekvens. I hvertfall de tidligere utgavene (uten A). Rimligere vedlikhold, du slipper registerremskifte og har lavere drivstofforbruk med 222Hk. Det er imidlertid langt større trøkk i en 290Hk, og mindre og bedre lyd enn 222 Hk.

 

Hvilken prisklasse sikter du på?

 

Ville uansett sett etter et eksemplar som har det meste av det utstyret du vil ha.

Koster å ettermontere. f.eks er ekstra badeplattform. Port ut bak er behagelig, og en plattform som går flush i høyde med orignalen er bedre enn den som ligger for lavt. Ankervinsj, baugthruster og en god lader er et must. En god kallesjeløsning er smart og behagelig, Finnes litt av hvert på NB.

Gasskomfyr er veldig ok, i hvertfall gasskok. Hvis du ligger mye i uthavn er det greit med nok batterier og solcellepanel.

Opplagsmatriell som passer har du vel kanskje?

Tenk litt gjennom hva som er med og ikke når du skal kjøpe (legge inn bud)..

 

Lagt til:

 

Jeg hadde 2 skyveluker og åpningsbare sidevinduer på begge sider på den siste NB`n. Skyveluke over førerpos er kjekt, men den andre må du ikke ha. Skyveluken gir større åpning og er mye bedre enn den hengsla Moonlight luka.. Da kan du enklere å stå med hodet gjennom luka og kjøre. Setter du inn ståstol der fremre del av stolpute kan vippes opp er det veldig smart. Har bare sett en som har gjort det. NB! Låse lukepos.

De åpningsbare sidevinduene er ok, men løsningen ser og fungerer bedre ut på andre båter, f.eks Saga 315. Uansett en ok løsning.

Solbeskyttelse foran front og gjerne sidevinduer er også kjekt når der et varmt og mye sol.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De båtene jeg sålangt har sett på har vært 2003/04/05-modeller. Så mye mer enn 800-850' er jeg nok ikke villig til å investere. Ardea 34 er en fantastisk båt, men ikke aktuell grunnet pris. Trives også best med båter rundt 30 fot. Mange NB-er er godt utstyrt, men det er forskjell på alder på dette utstyret. Spesielt gamle kartplottere må jo gjerne byttes.

 

Motorrommet er forøvrig helt fantastisk. Fint å kunne gå ned her og kose seg, men da helst under en kalesje, Valium II.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...